Huvudförfallodag - försäkring

cactuspower

Trådstartare
Har en fundering kring huvudförfallodagen på försäkringen, i försäkringsbrevet står det "Försäkringstid 2011-01-01 -- 2012-01-01" är det så att jag inte kan byta försäkringsbolag då fören den första januari nästa år? Eller vad är det som gäller? Eller är huvudförfallodagen något annat datum?

Tack på förhand :bow:

Sv: Huvudförfallodag - försäkring

Byta kan du d v s teckna en ny i ett annat bolag. Men du kommer inte att kunna säga upp den du redan har och får betala premien fram till förfallodagen.
Sedan om det händer något kommer du bara att få ersättning från en av försäkringarna. Så det kommer bara att kosta dig pengar att göra det nu och inte vänta till årsskiftet.

Tack för svaren, då vet jag.

Tycker premien har blivit så dyr så därför tänker jag byta bolag, men då får det bli vid årsskiftet i stället.

Du kan ändra försäkringen inom det bolag du har nu så att du får en lägre premie. Det går att göra när som helst så du behöver inte vänta till förfallodagen. Du kan t ex höja självrisken eller sänka livvärdet och på det sättet få ner kostnden. Det kan du kolla upp med ditt bolag vad de har och vad du har för villkor idag.

kl

Är det faktiskt så? Om jag bytt eller sagt upp en försäkring (bil/häst/hund) har jag fått tillbaka pengarna för den återstående perioden.

Det är faktiskt så. Byter man bolag mitt i perioden så har man ett avtal med det gamla bolaget till huvudförfallodagen och har inte rätt att få några pengar tillbaka. Säljer man sin häst/hund/katt så får man givetvis avsluta försäkringen omedelbart.

A

Inte från Agria dock. Jag sålde hästen o köparen ville inte ta över. Sa upp försäkringen o fick snällt betala en klumpsumma som straffavgift

kl

Aha, kanske jag minns fel. Det var säkert byte av ägare som inträffade. Då fick jag pengarna tillbaka.

VA? :eek: Aldrig varit med om och jag säljer en hel del hästar försäkrade i olika bolag.

Beror på om man utnyttjat försäkringen eller inte. Läser man villkoren står det angivet där. Har man utnyttjat försäkringen under försäkringsåret, får man betala hela årsavgiften.

Fast nej, det har jag inte heller behövt. Trots att försäkringsbolaget klivit in med rätt ordentlig summa.Jag har väl haft tur då med andra ord! :d

De kan ju alltid avstå sin fordran, även om det inte är vanligt.

Agria brukar däremot vara totalsviniga och kräva in hela årskostnaden trots att man inte utnyttjat och trots att de vägrat låta en använda försäkringen. Spelar inte roll om man försäkrat hästen i 1 vecka eller 8 månader utan att utan att utnyttja. De vill ha hela premien ändå.

Inte från Agria dock. Jag sålde hästen o köparen ville inte ta över. Sa upp försäkringen o fick snällt betala en klumpsumma som straffavgift

:eek: måste vara något specielt för Agria, har man sålt hästen kan man åtminstonde på "mitt" bolag säga upp försäkringen och får då tilbaka de pengar man betalt "för mycket"

Beror på om man utnyttjat försäkringen eller inte. Läser man villkoren står det angivet där. Har man utnyttjat försäkringen under försäkringsåret, får man betala hela årsavgiften.

Inte på "mitt" bolag i vart fall, har man sålt hästen kan man säga upp försäkringen och får då tillbaka det man betalt för "mycket" ovasett om man andvänt försäkringen eller inte
Inte heller hört att det är så på andra bolag, mer än då på Agria tydligen:confused:

Senast ändrad:

Sveland, Folksam och Agria är de jag fått betala helår för, trots att jag inte haft hästen under hela försäkringsåret.

Undrar om de inte kan ha ändrat i sina villkor. För jag kommer ihåg att jag har fått betala premier året ut förr. Kommer speciellt ihåg när vår gamle ponny fick tas bort. Han hade ju inte så mycket i livvärde så jag fick knappt ut något för de drog av hela årets premie.
Men förra året när jag fick ta bort ett föl så gjorde man det inte.
Har också svagt minne av att jag fått betala för hela året förr när jag sålde häst och köparen inte tog över försäkringen. Men så har det inte varit de senaste åren. Utan då har jag bara kunnat säga upp försäkringen från et visst datum och sedan av fått pengar tillbaka.

Jag hade inte använt försäkringen ngn gång under de åren jag hade hästen.

Förr var det så att man fick betala hela årspremien om man hade utnyttjat försäkringen. Men när nya FAL (Försäkringsavtalslagen) kom för några år sedan så blev det en diskussion om det överhuvudtaget var lagligt att kräva hela årspremien och det slutade med att bolagen - trodde faktiskt att alla gjorde så - betalade tillbaka resterande belopp.

A

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 483
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 811
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 284
Senast: lizzie
·
Ekonomi & Juridik Jag måste ha haft maximal otur när det gäller min självriskperiod på hästens försäkring. Mitt bolag har en fast självrisk per...
Svar
4
· Visningar
1 455
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka