Huvudet på sned...

Santoxen

Trådstartare
...vad gör jag för fel? Pålle har börjat med att luta huvudet vid ställning åt vänster, så nosen är kvar "rakt fram" men öronen lutar åt vänster. Hmm, svårt att förklara i text. Huvudet ser ut så här = \. Frågan är alltså vad jag gör för fel och hur jag kommer tillrätta med det?

Sv: Huvudet på sned...

Det är inte bara huvudet som lutar utan hela hästen

öronen är en spegel av ryggraden - öronen lutar åt det håll du har för mycket vikt. Det kan bero på att du hasar ned åt vänster när du försöker få hästen vänster ställd, eller att bröstkorgen är efter i rörelsen så att bröstkorgen inte är rakt ovanför bäckenet
Tjej? flytta "tutten mer utåt över manken" :D

;)

förmodligen kollapsar du i midjan - håll ner ytter axel

Tack!
Kollaps i midjan...låter bekant:angel: Vanligt fel för mig.

Ska tänka lite extra på vikten idag.

Kan min vänsterhänthet och pålles vänstersidighet ha något med saken att göra?

jajamensan

det tror jag, för de flesta (högerhänta) gör tvärtom

...vad gör jag för fel? Pålle har börjat med att luta huvudet vid ställning åt vänster, så nosen är kvar "rakt fram" men öronen lutar åt vänster. Hmm, svårt att förklara i text. Huvudet ser ut så här = \. Frågan är alltså vad jag gör för fel och hur jag kommer tillrätta med det?

Problem med tänderna kan oxå visa sig genom att de lägger huvudet på sniskan

Jag har ett liknande problem. Min häst vinklar oxå huvudet snett, fast åt andra hållet. Nosen in nacken ut. Det händer framför allt i vänster varv. "Håller jag på" för mycket med innertygel eller gör jag samma fel som Santoxen? (Rider på tre-delat tränsbett.)

Allt beror inte på ryttaren. (obs, bara en åsikt)
Hästen kan ha dragit på sig låsningar o spänningar som hindrar jämn böjning. Förmodligen spårar den inte heller i det varvet och är svår att få eftergiven.
Min arab la huvudet riktigt mkt på sned för ett halvår sedan, det har jämnat till sig allt efterssom spänningar släppt till och hon kommit ut i överlinjen lite mer.
Det blev tydligare i höger sluta då det var i vä sida spänningarna var mest uttalade. Så då inte musklerna räckte till lutade hon huvudet för att ändå försöka vara till lags.
-Vek sig då på mitten och slutan blev inte korrekt. inte jämn böjning utan ett brott på mitten.
tror inte det var jag som satt snett då det nu jämnat till sig av ridning o de andra hästarna har andra issues.

Jo iof, men det är bara på volten hon gör så här. Har provat att ge efter lite mer på innertygeln och koncentrerat mig på att låta den vara i fred så mycket som möjligt och det blev bättre då. Men frågan är i fall det är något annat jag bör tänka på också när det gäller just det här.

Annars är väl det klassiska att hästen inte bär på innerbak och inte är "ordentligt" böjd utan felböjer sig själv.
Får du en bra böjning i vänstervarvet också så borde det lösa sig av sig självt, såvida det inte beror på fysiskt problem såklart.

Finns ju dom som gör tvärtom också (viker nosen i sidled men ställer inte i nacken) och det brukar vara ungefär samma grundorsak skulle jag tro. Att böjningen inte är bra och att hästen inte bär/skjuter rätt utifrån böjningen.

Ibland kan det som Fredrik säger säkert bero på att ryttaren sitter/inverkar snett, men ibland kan det vara så att hästen helt enkelt är olika stark och gör det den är van att göra, väljer lättaste vägen. Om du kan - ta hjälp av tränare som kan hjälpa till att förbättra böjningen så blir det säkert bättre!

precis som alla nämnt här så kan det finnas hur många olika orsaker som hellst för detta problem så det är svårt att sitta här o gissa sig till vad det kan vara.....kollat munnen? blev det inte bättre när du försökte släppa på tygeln?

Orsaken är alltid att hästen inte är "rak" (sedan kan du eller hästen vara grundproblemet). Hästen rättar huvudet efter bakdelen, reflexmässigt. Bakdelen är alltså inte med i böjningen pga att hästen inte ger efter i länden. Det är därför det bara syns på böjt spår. Problemet finns troligen på rakt spår men dolt. Om du arbetar mot ökad rakhet (liksidighet) förbättras det successivt.

Se även http://www.equinestudies.org/knowledge_base/woody.html

Ulrika

Förutom rent fysiologiska orsaker kan det bero på att den helt enkelt har kommit på att man kan slippa ifrån jobbet genom att spänna emot och komma undan böjningen genom kroppen, som antagligen inte finns där när hästen gör som du beskriver.

VAd vill du ha istället? Ren böjning eller rakriktning?

Om du vill ha en korrekt böjning så kanske du kan försöka lösgöra hästen med bettet och samtidigt plocka i kapsonen för att få den att slappna av i nacken och då få böjningen genom kroppen. Det är lätt hänt att få nån konstig "halvställning" eller "huvudböj" om den spänner i mot i nacken.

Följer halsen också med när han gör detta? I så fall kanske du kan räta ut halsen och därifrån hitta ställningen i nacken utan att halsen förböjs. :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 925
Senast: Inte_Ung
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 280
Senast: Cattis_E
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 469
Senast: Roxy
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 045
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar