huvudbry, hingstbyte - SNABB hjälp sökes (från Er som är insatta!)!

ameo

Trådstartare
Moderator
Krångeldamen är nu hos ett av landets "proffs" (KD), som anser att det borde gå att få henne dräktig. Men hon rekommenderar mig att byta hingst, då den jag använt hittills inte har riktigt lika bra sperma i år som han haft tidigare år (BTW, vad är det som påverkar kvalitén så den skiljer från år till år?) Ochg jag har bara i kväll på mig att fatta ett beslut! :crazy:

De två hingstar som har bäst sperma är Quite Easy och hans son Qalle (ännu bättre enligt KD). Problemet är bara att QE har så ruskigt många ston så det är risk att man inte får något från honom plus att de har minskat doserna pga den stora efterfrågan. Det gör ju att QE är ett osäkert kort. Dessutom tror jag kanske inte att det är den bästa kombinationen till mitt sto, men visst under protest så skulle det ju vara ett alternativ. Faller dock bort av nämnda skäl.
Qalle då? :idea: Tja, njae, jag vet inte om jag gillar honom alls. Såg honom på bruksprovet och han tilltalade mig inte. Dessutom efter QE som jag egentligen inte tycker är intressant till mitt sto. Och utöver det är det Maraton bakom - mitt sto är e Magini... = Qalle känns inte intressant för min del alls egentligen. Men visst, hans sperma är tydligen den allra bästa i år...
"KD" nämnde även Emmerton, For Feeling och Cagliostro som skulle ha bra sperma. Där faller Emmerton och Cagli bort direkt pga sin storlek (mitt stos mamma är 177, jag vågar inte använda hingstar över 170 på henne..). For Feeling passar storleksmässigt och är ju både välstammad och har egna prestationer. Men jag tyckte inte om honom när jag såg honom... :smirk:

Jag kunbde även komma med andra hingstförslag så skulle KD tala om ifall de var lämpliga - för hon tycker att vi ska ge damen bästa möjliga förutsättningar = riktigt bra sperma, om hon ska ha en chans att bli dräktig.

Någon som vet nån annan hingst (hbl el ev fbl) med RIKTIGT bra sperma efter transport?
Det är helt okej med både hopp- och gångartshingst, hon har kvalitéer åt båda hållen även om jag själv föredrar hoppning.
Gärna en hingst som lättar upp litegrann och helst Utrillofritt (då jag gärna undviker "linjeavel")

Jag måste lämna besked om hingstval senare i kväll :crazy: :confused: så jag behöver snabba svar!
Tacksam för all hjälp!
(och för mer info om Qalle och For Feeling - för det är väl de som ändå är mest intressanta av de nämnda - som inte finns i hingstkatalogen)

Av dessa skulle jag ta For Feeling, Qalle spelar inte i samma divition

For Feeling utan att tveka. man vill ju att avkomman skall kunna bli nåt. Med Qalle vet ingen än.

jag såg Qalle i falsterbo och tyckte han var väldigt fin, intresserad av arbetet och hoppade spänstigt. Snygg och rejäl häst! Synd bara att han har ett så urbota fånigt namn.

For feelings pappa är det förstås inget som slår.

Usch, vad jobbigt det blev att fatta ett snabbt beslut. Det blev dock For Feeling, då alltför mycket talade emot Qalle till mitt sto. (håller med om att det är ett grymt fånigt namn...)
Man vill ju, som sagt, ha en SÄLJBAR fölunge. Ingen vet ju vad det blir av Qalles föl och om det blir nån efterfrågan på dem. Och ju mer jag studerade hans stam så insåg jag att det INTE skulle bli den lättare modell av häst (än mamma) som jag önskar.
Så nu bara håller vi tummarna att hon BLIR dräktig också. :crazy:

Jag antar att du använder TAI.
Enligt Flyinges hingstkatalog så låg dessa högt i fjol. (antal ston på skick inom parantes)
Akribori -80% (154)
BugattiHilltop - 82% (38)
Camiell-Flamingo Z -82% (62)( :love:)
Cosmopolite - 86%(22)
(Emmerton -80%(39))
Qalle - 83% (58)
QE- 82%(256)
Relevant -100% (1)
Robin Z -86%(77)
Santa Cruz -86%(63)

Spontant så hade jag valt RobinZ, passa på så länge den gamle herren finns kvar, men hans sperma kvalitet kan ju ha försämrats (med tanke på ålder då)
Annars så hade jag valt Camiell-FlamingoZ!!

Lycka till i alla fall!! :)

Det är de som låg över 80% år 2003.

Utav dom du räknade upp, tycker jag du valde helt rätt. Hoppas att hon tar sig nu. Lycka till och låt oss veta.

Det handlar inte om dräktighetsprocent utan om hurpass bra liv det är i spermierna efter nedkylning och transport.
De flesta hingstar har tillräckligt bra sperma för att "normalston" ska bli dräktiga av den. Så även den hingst jag använt tidigare i år (som ingen behöver vara rädd att han har dålig sperma på något sätt - samtliga ston utöver mitt har blivit dräktiga...).
Grejen är den att när man har ett "problemsto" så vill man ha optimala förutsättningar att få henne dräktig, därför krävs "supersperma"...

Robin Z för övrigt ska man nog bara ha till riktiga frögurkor...

de procentsatser som nämns måste ju vara dräktighetsprocenten på hela året.
I ett sånt hrä fall, då säsongen nästan är slut, är det viktigare att leta efter en hingst som har hög dräktighetsprocent PER BRUNST.
T ex Santa Cruz har 86 % av stona dräktiga, men, hur många brunster krävdes för att få dom dräktiga, det är DET som är det intressanta, de kanske är seminerade på 3-4 brunster allihop. :confused: :D
Nån av de andra hingstarna hade lika hög dr-%, men de stona kanske tog sig på första försöket allihop. :)

Efter att ha kollat på resultat från unghästtävlingarna (VM bl.a) i Tyskland så är det bara att gratulera till ett gott val. For Pleasure blodet verkar vara ett lyckokast.
Håller tummarna för att hon tar sig nu då. Jag har också en Maginitjej. Valde mellan For Feeling och Cardento, det blev den senare eftersom vi fick en så fin unge ifjol. Nästa år ligger FF väl till i vårt hingstval.
Lycka till!!
Nina

Japp, förstod det.
Ville bara ge dig siffror, trodde att det skulle stå mer om det i katalogen, men så var icke fallet.
Men då jag jobbade som seminassistent så följdes dessa siffror åt ganksa bra.
Men då var det Electro, Phaeton och Amiral mfl som var outstanding.
Har ingen koll på det i dag så jag kanske ska vara tyst.

Blev nyfiken nu, du har säkert skrivit detta i en tråd tidigare som jag missat. Men vet ni vad som gör att stoet ditt är svår att få dräktig?
Plockade fram mina gamla studiepapper nu...

Lycka till i alla fall!!!

Låter bra. Vi vill ju bara att du skall få madamen dräktig, så vi får se ett underverk nästa år.

Javisst, det kan ju dessutom vara så att (tex) SantaCruz har fått alla frögurkor! (som min verkade vara!!)

Blev nyfiken nu, du har säkert skrivit detta i en tråd tidigare som jag missat. Men vet ni vad som gör att stoet ditt är svår att få dräktig?
Plockade fram mina gamla studiepapper nu...
Tjadu, om detta tvista de lärde.
Men KDs "diagnos" är att hon har vindruvsklase-äggstockar och såna ston kan tydligen vara svåra, säjer hon. Min veternär hemma har snöat in på att äggstockarna brukar se ut så när de har äggstockstumörer och i så fall skulle hon ha det dubbelsidigt, vilket inte finns beskrivet någonstans alls. Testosteronprovet som togs för att kolla om det var tumörer var normalt, men östrogenet låg lågt. Min veterinär trodde det var kört pga det låga östrogenet, men KD säjer att östrogenhalten inte är något man tittar på alls utan att dne kan variera väldigt mycket och stona funka bra ändå.

Oj, det har jag inte hört talas om förrut.
Låter snarare som min egen PCO...
Men har hon follikeltillväxt och ovulerar?

Usch jag lider med dig. "Klydd" är aldrig roligt!

hon har "tusen folliklar" (som KD uttryckte det... :crazy:)
Alltså massor av små folliklar. Helt plötsligt växer någon av dem till och släpper ett ägg. Väldigt oförutsäjbart tidsmässigt, tydligen. Bara att seminera när alla tecken ser bra ut och hålla tummarna att det var vid rätt tidpunkt.

Hej!

Första visiten på Buke på mycket länge.(Har ju varit i Tyskland i sju veckor på hingststation.)

Nu har inte jag sett For Feeling personligen, och jag vet inte varför du inte tyckte om honom, men tyskarna är jättebesvikna att de förlorat honom. Han gjorde bruksprov tillsammans med en av "våra" hingstar och han ansågs då vara en av de bästa på mycket länge. Som unghäst dominerade han alla tävlingar och har tydligen en enorm kapacitet och ett bra huvud. Enligt min chef tävlades han dock lite väl mycket...

Jag var i Verden på unghäst-VM i dressyr (vi hade fyra hästar som gick hopptävlingar där) och när folk fivk höra att jag var från Sverige undrade de direkt hur det gick för FF och vilka klasser han gick.

Kanske bara en parentes om du ändå inte är intresserad, men när första tråden delvis handlade om FF var jag tvungen att skriva! :)

Hoppas de löser sig för dig med krångelmaja!

/C

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag skulle verkligen behöva tips och råd gällande min älskade häst. Det är en 9 årig islandshäst som jag haft sen han var 2 år, har...
2
Svar
24
· Visningar
2 576
Senast: Lobelia
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 831
Senast: Görel
·
Avel Jag har börjat fundera på om jag ska betäcka mitt sto igen nästa år. Har ju fått hingstråd av ASVH, tänkt själv och frågat många andra...
Svar
7
· Visningar
1 691
Senast: kopparberg
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar