huvudbry, hingstbyte - SNABB hjälp sökes (från Er som är insatta!)!

Ah, förlåt! Läste inte hela tråden innan jag svarade!

Men kanske desto roligare att jag skrev som jag gjorde! :D

Lycka till nu och hoppas att det tar sig!

Bra att du åkte med ditt sto till KD hon är outstanding här i Sverige, hennes syster är också en av de bästa, hon fick mitt problemsto dräktigt, tyvärr kastade hon i 7:e månaden!
Suck...

Av de ston som jag känner till som har betäckts med FF (4 st), så har samtliga fått tvillingdräktigheter (!!), mitt eget sto inklusive, så nog är det ett bra val till en krångelmaja! :D

Måste tillägga att jag blivit störtkär i FF, har sett honom på hingstvisnig, men också i vardagen på Flyinge, jag "sprang där" varje dag som min pålla stod uppstallad på station, och han imponerade i alla moment, från stall-kel till uppsutten ridning. Talade också med hans ryttarinna som var mäkta förtjust i honom, och enligt Flyinge orsaken till att de alls fått honom till Sverige i år, hon red honom så bra i Tyskland :d

Lycka till med ditt sto!!

Re: huvudbry, hingstbyte - SNABB hjälp sökes (från Er som är insatta!)

Jo, så kan det nog vara. Endast två Flyingehingstar har dyrare (och snabbare) transport än de andra och de är Robin Z och L`Acteur. Detta beror inte på dålig spermakvalitet men däremot något sämre hållbarhet. Därav de dyrare transportavgifterna.

Själv tycker jag att man ska begära att få relevant information om hingstarnas spermakvalitet från leverantören, samt givetvis från sin egen vet. på station.

Men - som stoägare måste man också ta sitt ansvar. Är stoet friskt, inga förändringar i livmodern, hur många föl har hon fått i följd..etc? Kanske behöver stoet bara ett viloår? Tja, det finns många orsaker till varför ett sto inte tar sig - kan bara ge ett råd: kolla ditt/dina ston, var självkritisk och ställ så många frågor du känner att du behöver till station/hingstägare. (Blev visst tre i ett :D)

Hoppas du inte får halva doser av FF, det har vi fått ett par gånger, senast i förra veckan! Det lär väl inte underlätta om du också råkar ut för det. :crazy:
Tycker det är dåligt att Flyinge inte meddelar om det...

Själv tycker jag att man ska begära att få relevant information om hingstarnas spermakvalitet från leverantören, samt givetvis från sin egen vet. på station.
Problemet är väl kanske att sperman kan se alldeles utmärkt ut hemma på stationen. De ser den ju sällan efter ett halvt dygns nerkylning...
Hingsten jag använt innan har alldeles utmärkt sperma hemma och brukar ha det skickat också. Men det var inte lika bra i år av någon anledning. Till NORMAL-ston dock fullt tillräckligt bra, men när man behöver mer än detta är det nog svårt.
Men - som stoägare måste man också ta sitt ansvar.
Jag HAR ju, som sagt, ett krångelsto som jag så gärna vill kunna avla på. Därför dessa höga krav på sperman..

Synd

att inte Pablo finns kvar i Sverige. Han rekommenderades till krångelston.
Kan tyvärr inte hjälpa....

Fast de flesta hingststationer lägger väl ett skick till sig själva för att titta på nästa morgon?
Jag gör det ofta, för att kunna jämföra med de uppgifter jag får från de som mottagit sperma från samma laddning.

ursäkta en fråga från en amatör; hur stor motilitet (heter det väl?) anser du vara superbra? Och var på skalan bra/dålig hamnar 75%? ("min" hingst hade just 75%)

Ärligt talat, ingen aning...
Jag går bara på vad veterinären ifråga (som ansvarar för mitt sto) säjer.
För min kunskap sträcker sig inte så långt... :p Jag vet inte ens var motilitet innebär.. :o

De flesta hingstar spermier har en motilitet (det vill säga hur många procent som lever och rör sig framåt) på mellan 75-90, när sperman är ny-tappad.
Efter en natts transport kan det skilja väldigt, här har jag haft allt från 10 % till 60 %.(Det är därför det SKA skickas dubbelt såmycket spermier på skick än man behöver till en dos hemma.)
Kan tilläggas att det kan vara lite knöligt att bedömma motiliten efter att spermierna varit kylda, eftersom det tar olika lång tid från olika hingstar innan de vaknar till liv när de kommer upp i temp.
I år har jag fått ett skick med enbart en halv dos, och motiliteten var enbart 10%. Stoet blev dräktig i alla fall, så inget är omöjligt!

OK
Då får man ju anse "mina" vara bra!

Tack för förklaringen! Jag misstänkte att det var så, men det är ju dumt att gissa.
KD fick en "provsändning" från hingsten jag seminerat med innan i år och där var det ca hälften av spermierna som rörde sig, sa hon. Och det ansåg hon vara för dåligt i det här fallet.

Nu är damen i alla fall seminerad med For Feeling och sperman hade sett jättebra ut, sa de. Liten risk att hon måste semineras om på måndag dock, men det får man ta...

Hoppas hoppas att det går vägen nu då. Håller tummarna.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag skulle verkligen behöva tips och råd gällande min älskade häst. Det är en 9 årig islandshäst som jag haft sen han var 2 år, har...
2
Svar
24
· Visningar
2 576
Senast: Lobelia
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 831
Senast: Görel
·
Avel Jag har börjat fundera på om jag ska betäcka mitt sto igen nästa år. Har ju fått hingstråd av ASVH, tänkt själv och frågat många andra...
Svar
7
· Visningar
1 691
Senast: kopparberg
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar