Huttrande hästar

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Svanhild
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 101
  • Visningar Visningar 6 403
Sv: Huttrande hästar

kl

Min häst fryser lätt. Då skakar hon.
Därför täckar jag henne.

MEN inte med 820gram eller mitt i sommaren (om det inte är ihållande spöregn).

Självklart vill jag inte att min häst ska behöva frysa men jag vill inte heller at hon ska svettas/må dåligt av övertäckning.

Precis som vi dör inte hästen av att bli kall. Ta in de, torka och låt de äta + lite lätt motion så är de varma och goa i musklerna igen.

Har inte orkat läsa igenom tråden så jag ber om ursäkt om jag repeterar.

Varför inser inte folk att hästar är individer precis som vi?

Jag är en väldigt frusen människa, jag tar gärna på mig tjocktröjor även på sommaren.
Medans min kille är tvärtom, han kan till och med få offra sin tröja så att jag får dubbla på kvällen när det börjar kyla av.

Jag har tre hästar, tre individer.
En 4 åring som kanske varit täckad 20 ggr under sin livstid, varav en gång var på veterinärsinrådan då hon var sjuk.
Jag har även en 1 åring som jag var tvungen att täcka i höstast då det var väldigt regnigt i flera dagar och han bestämde sig för att tappa all fölpäls och han blev våt ända in på huden.
Det var 2 dagar han fick gå i ett litet täcke.
Sen har han inte haft nått mer.
Sen har jag en 17 åring som fryser för ingenting.
Som jag måste täcka om det kommer ett lite kyligare sommaregn, som jag börjar täcka ganska tidigt på hösten och sen har han ett hela vintern.
Han är inte sjuk och han mår inte dåligt av att ha täcke, men han mår dåligt av att vara kall.
Han har aldrig visat något som tyder att han själv mår illa av det, han står lös i hagen när man sätter på det och kommer självmant när man kommer.

Alla hästar är av samma ras, i samma hull, går i samma hagar och äter samma mat.

Självklart är det ultimat att slippa täcka hästar, men det finns individer som inte klarar detta..

Varför inser inte folk att hästar är individer precis som vi?

Självklart är det ultimat att slippa täcka hästar, men det finns individer som inte klarar detta..

Helt rätt!! Det är något jag förvånas över i tråd efter tråd. Hästar SKA kunna klara ditten o datten att de just som du säger är INDIVIDER glöms nånstans totalt bort o det gör mig både ledsen o förbaskad o... ja lite mörkrädd.

Jag tycker det känns ont i hjärtat att veta att alla dras över en kam i mångas ögon. Detta gäller täcken, skoning, stall eller ej osv.

Vissa vill ha box, vissa lösdift vissa passar bra barfota, vissa måste ha skor hur gärna ägaren än vill att hästen går barfota, vissa har aldrig behov av täcke o vissa får korsförlamning så fort de börjar frysa... o det är just som du srev i ditt ordinarie inlägg det kan finnas alla dessa individer i samma hage med samma förutsättningar. Att då dra alla över en kam anser jag är en variant av djurplågeri!

Sen pratar jag ju inte som vissa med skämtsam ton påpekar om vintertäcken på sommaren utan faktum om att en huttrande häst fryser och behöver värme på ett eller annat sätt. Täcke, in i stallet mer mat ja, det INDIVIDEN kräver... jag vill helst döda myten om att huttrande hästar inte fryser!

jag tror att folk som resonerar så (ang skakande hästar) har såpass stor brist på empati när det gäller djur och deras känslor att det är ganska hopplöst samma vad man säger... det är samma typ som anser att fisk inte känner smärta och att en häst inte kan tänka.

har man ett sånt synsätt på djur, där dom ses som någon sorts mindrevärdig outvecklad ras, så är det säkert lätt att skita i att hästen står och skakar..

Ja, usch vad jag blev ledsen av ditt inläggg det är nog tyvärr så sant det du skriver:cry: VARFÖR är det då så modernt med ett sådant synsätt? Har den moderna människan börjat mista sin förmåga till empati:confused:

har väl snarare alltid varit så? tycker det är fler upplysta människor nu än förr i tiden.

dock var dom ju beroende av sin häst som arbetsdjur tidigare vilket säkert gjorde att dom passade extra gott på just hästen.

Här på buke fins tråd efter tråd om täcken eller ej på hästarna. Naturlig hästhållning hit o dit o foder o rubbet. Ja, ni vet nog vad jag menar.

Saken är den att det alltid blir två läger, ett läger som använder täcken o ett som avskyr täcken. läger nr:2 säger att hästarna håller värmen genom att HUTTRA o läger nr:1 säger att hästarna FRYSER o därför skakar.

Alla vet vi att hästar är hästar o människor är människor MEN ingen här har väl sett en häst skaka i VÄRME...? Däremot är vi nog många som sett skakande hästar i KYLA.

Vi människor skakar/huttrar när vi FRYSER precis som hästarna i kylan. Det där med att de håller värmen genom att huttra köper jag inte helt. Visst, de blir säkert varmare men hur är det med välmåendet?

(Jag är inte nån täckesfanatiker men jag täckar när jag er att mina hästar far illa av kyla o blåst o väta.)

Hur ser ni på det där? Som sagt jag vet ingen häst som huttrar i värme så visst fryser de när de huttrar...?!

Vet du, att jag ser aldrig såna trådar med de läger du beskriver på buke. Däremot så finns det ett antal trådar om sund täckning respektive okunnig och felaktig täckning av häst.

Jag har endast sett påståendet att hästen inte fryser när den skakar, gjort kanske 3 gånger, av någon 14 åring som "hört" det. Inte av några andra över huvud taget. Jag tror de flesta är väl insatta i att skakar hästen har den nått sin nedre gräns för att tåla kylan, och är så nedkyld att den börjar skaka för att försöka få upp värmen igen. samma som människor i detta fallet, även om de inte hushåller med värme på samma sätt som människor i övrigt, vilket många tror när de väljer täckning. :grin:

jag tror att folk som resonerar så (ang skakande hästar) har såpass stor brist på empati när det gäller djur och deras känslor att det är ganska hopplöst samma vad man säger... det är samma typ som anser att fisk inte känner smärta och att en häst inte kan tänka.

har man ett sånt synsätt på djur, där dom ses som någon sorts mindrevärdig outvecklad ras, så är det säkert lätt att skita i att hästen står och skakar..

:bow: Det skall tydligen vara natruligt till varje pris idag. Priset får hästarna betala.
För några år sedan hörde man aldrig resonemanget "vildhästar bla bla"
Men det är klart, det krävs inte så mycket kunskap och erfarenhet om man äger en "vildhäst" - Den klarar ju sig själv... :(
Då kan vem som helst skaffa häst!

:bow:
Sen tycker jag att ston är mindre känsliga iom mer underhudsfett- om de inte saknar sånt förstås

fast det där finns inga belägg för ö.h.t.
valacker fryser inte generellt mer än ston.

jag har haft många valacker, ingen särskilt frusen av sig.

:bow: Det skall tydligen vara natruligt till varje pris idag. Priset får hästarna betala.
Men det är klart, det krävs inte så mycket kunskap och erfarenhet om man äger en "vildhäst" - Den klarar ju sig själv... :(

För några år sen frös heller inte hästarna om de "bara" hade 300g på sig utan hals mitt i vintern. Jag tycker att båda sidorna gått åt det extrema hållet, tyvärr är det hästen som får lida.

Jag vill inte se en skakande häst men jag vill heller inte se en övertäckad.

tänk jag tycker de får betala åt andra hållet jag. folk har dem täckade, benskydd hela kittet som vore de barbie dockor, och skulle gärna ta med dem in i sängen om de kunde.

och ja - jag täckar min häst :)
Men ska vi snacka om priset de får betala, och vara så dramatiska, så är det nog fler som betalar för att matte kväver dem i täcken och prylar : )

tänk jag tycker de får betala åt andra hållet jag. folk har dem täckade, benskydd hela kittet som vore de barbie dockor, och skulle gärna ta med dem in i sängen om de kunde.

och ja - jag täckar min häst :)
Men ska vi snacka om priset de får betala, och vara så dramatiska, så är det nog fler som betalar för att matte kväver dem i täcken och prylar : )

Fast nu handlade det om skakande hästar som fryser. Och jag håller med dig. Det är lika mycket okunskap att övertäcka. Varken en häst som skakar eller en som svettas under alla täcken är en glad häst.

Priset för "naturlighet" är många gånger skakande barfotaverkade hästar i "lösdrift" som består av ett litet skjul. Passar kanske en del hästar men absolut inte alla.

Lindsen - som oxå täckar sin häst.

Priset för "naturlighet" är många gånger skakande barfotaverkade hästar i "lösdrift" som består av ett litet skjul. Passar kanske en del hästar men absolut inte alla.

Lindsen - som oxå täckar sin häst.

jag vet inte vart du bor, men jag ser aldrig sånt, det måste vara 1% av befolkningen som har hästar på det sättet. de flesta står uppstallade med femtielva täcken och benskydd i sin lilla fyrkantshage.

jag vet inte vart du bor, men jag ser aldrig sånt, det måste vara 1% av befolkningen som har hästar på det sättet. de flesta står uppstallade med femtielva täcken och benskydd i sin lilla fyrkantshage.

Bor i en av sveriges mest häst-täta kommuner (eller ja, min häst bor här) och här är en salig blandning.
Men här bor väldigt mycket tävlingshästar och jag ser dem dagligen ute i gräshagar med ett tunnt regntäcke om det regnar, annars är de nakna.
Det du beskriver tycker jag man mest ser i dressyrstall, eller har jag fel? -och ja, det ÄR hemskt att se!!!

Jag bor också i bland det häst tätaste länen, så jag ser detta överallt tycker jag, fast jag tycker det är värst bland hobby ryttarna. de är de som ofta tar efter andra de sett, utan att egentligen ha kunskapen om vad de gör.

Vi människor skakar/huttrar när vi FRYSER precis som hästarna i kylan. Det där med att de håller värmen genom att huttra köper jag inte helt. Visst, de blir säkert varmare men hur är det med välmåendet?

Alltså det är delvis rätt att hästen håller värmen när den huttrar, eller rättare sagt, den försöker hålla det.
När det blir kallt så måste man skydda det som är viktigast först från köldskador- organen. Vid kyla så förflyttar sig värmen till områden där organen befinner sig och därför börjar resten av kroppen att alstra ryckningar och spasmer- för att försöka producera ny värme.
Alltså: när man skaka så fryser man, självklart. Men orsaken till att man skakar är för att kroppen försöker bibehålla temperaturen i kroppen.

Nu är det varken skönt eller trevligt att frysa och resulterar i spänningar i kroppen. i.e. en häst som fryser är inte en lycklig häst och mår inte bättre av att "härda ut".

uppstallade med femtielva täcken och benskydd i sin lilla fyrkantshage.

Det där är lika stort djurplågeri som att låta en häst stå o skaka men åter min frågeställning är hur tusan kan folk påstå att en häst som huttrar INTE fryser. En häst ska varken utsättas för onödig värme i form av massa onödiga täcken, eller brist på skugga i fyrkantig hage, eller för onödig kyla, snålblåst o snöblask o inget vindskydd osv. Hästarna har inte valt att stå i en hage... vi är skyldiga att göra livet så skönt vi kan för dem o då gäller det att va vaken. 4 termotäcken kan jag tyvärr inte tro att nån häst någonsin behöver. Ett fodrat regntäcke däremot kan de flesta hästar behöva nån dag/år.

Jag VET att folk säger exakt så eftersom jag för ett tag sedan hade just den här diskussionen med en tjej här då jag ansåg att hennes häst frös o dessutom var sjuk. Hon idiotförklarade mig o sa att hästen inte alls frös att de skakar för att hålla värmen... jaja, du sa det ju själv tänkte jag hästen skakar för att HÅLLA VÄRMEN med andra ord fryser den! Förstår folk inte vad de säger själva längre? Säger bara saker för att de låter bra utan att fundera på innebörden?

Liknande trådar

Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
1 982
Senast: Mint
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
23
· Visningar
2 804
Hästvård Har du också ångesten över hästens täcken? Nuvarande vintrar gör det vanskligt att veta vilken temperatur både inne och ute, dag för...
Svar
10
· Visningar
1 769
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt... 2
Svar
24
· Visningar
5 018
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈