Huttrande hästar

Sv: Huttrande hästar

Sen att forskning visar på att vältränade hästar fryser mindre- är ngt annat.
Faktiskt så har jag märkt att en häst som tränas o får mkt mat- får upp värmen dagligen- inte heller skaffar sig den björnpäls som den otränade häst får.

Visar forskning på det?! OJ, hur kan de ha kommit fram till det o med vilka hästar? Jag ser på både mig själv o mina hästar att har man inte massa underhudsfett fryser man lätt. En häst som har massa ragg o mest skrotar o äter har massa mer underhudsfett o mer fett i pälsen än en vältränad... som du säger sätter den vältränade inte ens den pälsen som mullehästen... jag ser på mina hästar att de som är bäst i trim är de som alltid är de som fryser först... kyla rakt på massa muskler blir ju burr...:crazy:

Jag håller inte heller med- en massa muskler som blir kalla:crazy:, men Mackan säger så.:devil:

Visar forskning på det?! OJ, hur kan de ha kommit fram till det o med vilka hästar? Jag ser på både mig själv o mina hästar att har man inte massa underhudsfett fryser man lätt. En häst som har massa ragg o mest skrotar o äter har massa mer underhudsfett o mer fett i pälsen än en vältränad... som du säger sätter den vältränade inte ens den pälsen som mullehästen... jag ser på mina hästar att de som är bäst i trim är de som alltid är de som fryser först... kyla rakt på massa muskler blir ju burr...:crazy:

Konvalecenter och skogsmullar har sämre kondition, och sämre förbränning - fryser därför lättare än musklade hästar i kondition.

ja det finns studier på detta.

Jag brukar bara resonera som- att om hästen aldrig får upp värmen- mer päls.
Vet inte om man dra likamedtecken på att då vältränade korthåriga hästar egentligen skulle tåla mer kyla.

Fakta tack:devil:
Har sett riktigt ruggiga hästar.
De allra magraste sätter en enorm päls- vilket borde ta av resurserna det med.

De som har gjort den studien får gärna komma och titta på våra fullblod som är i full träningskondition och väldigt välmusklade när de står och skakar i regnet....

du får väl höra av dig till SLU och klaga, det är dom som bedrivit studierna.

jag bor i ett av sveriges hästtätaste områden.
hälften av de hästar jag ser har nog inte ägare som är så värst kunniga i vad en häst behöver.
eller varför har man rejäla regntäcken när det är 22 grader varmt och inte ett moln på himlen.
dag efter dag samma hästar.

Det stämmer nog faktiskt rätt bra. jag har heller aldrig hört det. men närjag tänker efter.. jag har bara täckat 1 gång i år.. och det var när det åskade 1dag 1 natt å fagen därpå.. men det var bara ett tunt regntäcke..

Som vanligt håller du ställningarna ;)

Vill bara tillägga ett faktum när man jämför människan med hästen som varelse. Människor fryser mer och lättare för att vi har mycket större procentuell andel hud i jämförelse med hästen.
Dvs hästarna har betydligt mera "massa" som värmer kroppen i förhållande till hudytan.

Allt är relativt.
Jag har aldrig sett en människa stå i regn, blåst o 3 grader i 8 h.:grin:

skulle inte vilja se det heller eller vara med om det- för den delen:eek:.

Snellman!
Menar du att du har ett sto?

Vill bara tillägga ett faktum när man jämför människan med hästen som varelse. Människor fryser mer och lättare för att vi har mycket större procentuell andel hud i jämförelse med hästen.
Dvs hästarna har betydligt mera "massa" som värmer kroppen i förhållande till hudytan.

Det är möjligt. jag skulle annars gissat på att vi fryser mer för att vi inte har lika mkt hår på kroppen.

Jag hör inte till någt läger. Jag tycker man ska använda täcken när det finns ett behov. Inte annars.
Jag har ett ofodrat regntäcke som jag sätter på hästen om det regnar och jag ska rida. Jag vill sadla en torr häst. Annars går hon utan för hon har inget behov av täcke. På hästar som är känsligare/är klippta/ har fysiska probmem använder jag täcke när det behövs.

Det stora problemet (enligt mig) är att alldeses för många hästar får gå med täcke fastän de inte behöver. Eller har täcken som inte är anpassade till väderlek och häst. Det ger mera problem än gör nytta då. Det kan bli eksem eller andra som tex. hudproblem, skav, hästar som inte rör sig för att de är alldeles för varma, de kan bli känsligare mot infektioner av att ständigt vara onaturligt varma.

Kort och gott: Rätt täcke på vid behov.

Vem har sagt att man måste låta hästen stå o frysa.
Jag är för täckning vid behov. Dock tycker jag behoven verkar vara extremt överdrivna i många stall o fall...
Jag klipper och täckar själv när det behövs..

Det vi ofta gör är att jämföra oss med hästen som biologisk varelse vilket inte är möjligt.

Att hästen har förhållandevis mindre yta hud är en av faktorerna som bidrar till att de inte fryser när vi gör det. Att de har päls en annan. Att mängden foder de äter har stor påverkan på hur de klarar kylan en tredje.

Det jag mfl försöker föra fram är att hästar är hästar och ska ej jämföras med människor vars förutsättningar att klara kyla är mycket sämre.

Nu anser jag inte att jag övertäcker, men man lär ju sig med åren hur de olika individerna fungerar.
sen är väder o vind oberäknerliga- även prognoserna- känner mig som en Bonde som följer dem noga.

Hade mina inne häromnatten för stor åskrisk- det kom inte ens en droppe regn:mad:

när dom huttrar (skakar) så värms msuklerna eftersom de rör på sig, det är en reflex för att föröska få upp värmen. Det är ju svårt att säga när hästar fryser, men alla är ju individer så de tål väl olika mkt sen beroende på förutsättningarna om de har fri tillgång till mat om de har täcke, har vinterpäls eller är klippta.

:crazy:Fick mig en funderare idag... jag är ju sån att jag tar in på vintern på nätterna o täckar vid föööör kallt o föööör blött o äckligt men sällan på sommaren.

I början på veckan hämtade vi ett russ som gått i lösdrift hela sitt liv 3 år sto o inte pinnsmal... hon stod idag med svansen mellan benen o skakade som ett asplöv i regnet! Nordsvenskarna var inte alls så påverkade av vädret o de har aldrig varit lösdriftshästar mer än på sommaren... de har tät skog att gömma sig i men ändå frös russet så jag fick ta in henne, torka o lägga på täcke. Med andra ord det många säger att bara för att hästar är vana lösdrift fryser de inte håller i alla fall inte jag o vårt lilla russ med om!:crazy:

:crazy:Fick mig en funderare idag... jag är ju sån att jag tar in på vintern på nätterna o täckar vid föööör kallt o föööör blött o äckligt men sällan på sommaren.

I början på veckan hämtade vi ett russ som gått i lösdrift hela sitt liv 3 år sto o inte pinnsmal... hon stod idag med svansen mellan benen o skakade som ett asplöv i regnet! Nordsvenskarna var inte alls så påverkade av vädret o de har aldrig varit lösdriftshästar mer än på sommaren... de har tät skog att gömma sig i men ändå frös russet så jag fick ta in henne, torka o lägga på täcke. Med andra ord det många säger att bara för att hästar är vana lösdrift fryser de inte håller i alla fall inte jag o vårt lilla russ med om!:crazy:

Hästar fryser när inte pälsen står emot nederbörden längre och de inte har energi i kroppen som de kan använda till att hålla värmen.

huruvida de går på lösdrift eller ej har mkt lite med saken att göra.

Jo, det är sant men det är lite det som förvånar mig... just att det spelar kvitta om hästen är van att va ute eller ej den kan va minst lika frusen för det så det där om att lösdriftshästar inte fryser vägrar jag tro... blir så irriterad på folk som hävdar att de aldrig fryser bara för att de är läsdriftshästar.

Liknande trådar

Hästvård Har du också ångesten över hästens täcken? Nuvarande vintrar gör det vanskligt att veta vilken temperatur både inne och ute, dag för...
Svar
10
· Visningar
1 602
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 916
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Har fått höra att hästar inte har förmågan att känna hunger, de har bara tuggbehov. Så de kan känna sig tuggsugna, men inte hungriga, så...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 942
Senast: Roheryn
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I april ställde jag ut en regnmätare i min trädgård. Fram till och med Valborgsmässoafton regnade det en del, men från första maj blev...
Svar
4
· Visningar
1 704
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka