Huttrande hästar

Sv: Huttrande hästar

Alltså det är delvis rätt att hästen håller värmen när den huttrar, eller rättare sagt, den försöker hålla det.
När det blir kallt så måste man skydda det som är viktigast först från köldskador- organen. Vid kyla så förflyttar sig värmen till områden där organen befinner sig och därför börjar resten av kroppen att alstra ryckningar och spasmer- för att försöka producera ny värme.
Alltså: när man skaka så fryser man, självklart. Men orsaken till att man skakar är för att kroppen försöker bibehålla temperaturen i kroppen.

Nu är det varken skönt eller trevligt att frysa och resulterar i spänningar i kroppen. i.e. en häst som fryser är inte en lycklig häst och mår inte bättre av att "härda ut".

BRA skrivet!!:bow:

Jag bor också i bland det häst tätaste länen, så jag ser detta överallt tycker jag, fast jag tycker det är värst bland hobby ryttarna. de är de som ofta tar efter andra de sett, utan att egentligen ha kunskapen om vad de gör.

ja, det är nog så det är.
Men jag tycker även att hästaffärerna säljer tjockare och tjockare täcken nuförtiden och då är det inte konstigt att hobbyryttare köper dessa och tror att det är rätt.:crazy:

ja, det är nog så det är.
Men jag tycker även att hästaffärerna säljer tjockare och tjockare täcken nuförtiden och då är det inte konstigt att hobbyryttare köper dessa och tror att det är rätt.:crazy:

Ja, täckesindustrin har ju fullkomligt exploderat under den period jag har varit hästägare. Förr fanns i princip bara sådana urtunga och hopplösa NewZealand-täcken. Och nu en uppsjö av flashiga funktionsmaterial-täcken.. Inte konstigt att det skapas ett behov av nya täcken - tillverkarna är väldigt bra på att marknadsföra dem också: "hjälper din häst att hålla sig i perfekt trim", "för den riktigt frusne (hästägaren..?)", osv

Det där är lika stort djurplågeri som att låta en häst stå o skaka men åter min frågeställning är hur tusan kan folk påstå att en häst som huttrar INTE fryser. En häst ska varken utsättas för onödig värme i form av massa onödiga täcken, eller brist på skugga i fyrkantig hage, eller för onödig kyla, snålblåst o snöblask o inget vindskydd osv. Hästarna har inte valt att stå i en hage... vi är skyldiga att göra livet så skönt vi kan för dem o då gäller det att va vaken. 4 termotäcken kan jag tyvärr inte tro att nån häst någonsin behöver. Ett fodrat regntäcke däremot kan de flesta hästar behöva nån dag/år.

Jag VET att folk säger exakt så eftersom jag för ett tag sedan hade just den här diskussionen med en tjej här då jag ansåg att hennes häst frös o dessutom var sjuk. Hon idiotförklarade mig o sa att hästen inte alls frös att de skakar för att hålla värmen... jaja, du sa det ju själv tänkte jag hästen skakar för att HÅLLA VÄRMEN med andra ord fryser den! Förstår folk inte vad de säger själva längre? Säger bara saker för att de låter bra utan att fundera på innebörden?

Det håller jag helt med dig om och ja - jag tror att man bara slänger ur sig det man hört, utan att reflektera över det. Om man tycker det låter bra och vill tro på det, så kör man på det som argument : )

Ja, täckesindustrin har ju fullkomligt exploderat under den period jag har varit hästägare. Förr fanns i princip bara sådana urtunga och hopplösa NewZealand-täcken. Och nu en uppsjö av flashiga funktionsmaterial-täcken.. Inte konstigt att det skapas ett behov av nya täcken - tillverkarna är väldigt bra på att marknadsföra dem också: "hjälper din häst att hålla sig i perfekt trim", "för den riktigt frusne (hästägaren..?)", osv

JA just det! De gamla hederliga Nya Zeland täckena!:)
Det var det absolut bästa! De var fodrade med en filt kommer jag ihåg! Vad lycklig man var när man hade fått ett sådant!

Det är klart, det finns ju hur mycket pengar som helst att tjäna på denna insdustrin eftersom hästägare köper allt.

Äh.
Produktutveckling är nödvändigt.
Förr fanns bara täcken upp till 145 cm.
då skulle min häst få gå naken eller så skulle jag få sy- ännu mer:mad:

Äh.

Absolut! Jag älskar produktutveckling! Det var ju riktiga skittäcken man hade förr, sådana där gamla jutetäcken o sånt! :D

Äh.

Jo - jag tycker också att det är bra. Det innebär ju t.ex. att en riktigt skavkänslig häst som min kan ha täcke. Och material som andas är ju klart bättre än de som inte gör det etc. Men, det innebär ju också att industrin skapar behov som kanske inte "egentligen" finns - och som hästsporten är blixtsnabba att anamma.

Undrar om hästarna tyckte att det var bättre förr:crazy:

när hästägaren arbetade o kom hem så stod den dyngsura kalla hästen med sitt termo/ jutetäcke på- fy Fabian.

kommer ihåg en tjej som kom över ett galontäcke.
vi andra tittade med avundsjuka ögon.

Andades gjorde det ju inte, men hästen var torr.

av den anldeningen hade man inte täcke förrän vid minusgrader.

JA just det! De gamla hederliga Nya Zeland täckena!:)
Det var det absolut bästa! De var fodrade med en filt kommer jag ihåg! Vad lycklig man var när man hade fått ett sådant!

Det är klart, det finns ju hur mycket pengar som helst att tjäna på denna insdustrin eftersom hästägare köper allt.

nä du dom var väl inte bra??? :crazy: tunga, stela och otympliga, alla hästar fick skav och det tog flera dagar att torka täckena.

tack o lov att det finns bättre täcke nu!

nä du dom var väl inte bra??? :crazy: tunga, stela och otympliga, alla hästar fick skav och det tog flera dagar att torka täckena.

tack o lov att det finns bättre täcke nu!

Nej de var verkligen inte bra, men DÅ tyckte man de var jättebra! De var ju regntäta! ;) jämförelsevis med Jutetäckena som var mer som disktrasor...:cool:

Undrar om hästarna tyckte att det var bättre förr:crazy:

när hästägaren arbetade o kom hem så stod den dyngsura kalla hästen med sitt termo/ jutetäcke på- fy Fabian.

kommer ihåg en tjej som kom över ett galontäcke.
vi andra tittade med avundsjuka ögon.

Andades gjorde det ju inte, men hästen var torr.

av den anldeningen hade man inte täcke förrän vid minusgrader.

*skratt*
Ja, usch! stackarna! Jutetäckena torkade ju aldrig mer när de hade blivit blöta. Och så FULA de var! En gammal säck lixom :confused:

Kom oxå över ett galontäcke - begangnat, och var överlycklig i 1 dag. På kvällen var det bara strimlor av det. Det höll lixom inte för bett och kliande mot buskar..

båda hästar och människor är däggdjur. när vi skakar är det pga exakt samma orsak som hästen gör det: kroppen försöker hålla varmen. men är det BRA att frysa så man skakar? är det skönt? nej!!

Kunde inte ha sagt det bättre själv! :bow:

Däggdjur betyder att man föder levande ungar och diar sina ungar.
det betyder inte att man fungerar likadant. jag säger detta för att det är oerhört missvisande och inte har ett dyft med saken att göra att både vi och hästar är däggdjur när det gäller täckning.

i övrigt så är det förvisso så att skakar hästen har den nått sin nedre kritiska temperatur för att hålla värmen, och det är således ett kraftigt tecken på att den är rejält nedkyld.

men som sagt - argumentet däggdjur och att det därför skulle vara samma som för oss, är helt uppåt väggarna.

hästar hanterar inte temperaturer som vi över huvud taget. När matte tycker det drar kallt och vore gosigt för hästen med ett täcke, är sällan så fallet lika ofta som matte vill tro.

*kl*
Jag hars ett få hästar med naturlig vinterpäls stå och huttra i hagen. Av sammanlagt 12 hästar vi har/har haft har det varit två som stått med indragna rumpor och skakat vid ihållande regn. Det var en valack (ridhäst) och ett avelssto. Båda var oklippta men ingen av dem satt någon vidare tjock vinterpäls.

Normalt är det bara de hästar som rids som täckas men avelsstoet som skakar vid regn får såklrt på sig ett regntäcke om det regnar.

För mig är det inte så krångligt. Måket är att mia hästar skall gå nakna (naturligtvis har de skydd i form av skog samt fri tillgång på hö) men är det någon som verkar akll och frusen får denne ett täcke för att hålla sig varm. Har som sagt behövts på två av 12 hittills. (inkluderat ston, hingst, valacker, föl, unghästar)

När matte tycker det drar kallt och vore gosigt för hästen med ett täcke, är sällan så fallet lika ofta som matte vill tro.

Helt rätt! Det är egentligen inte många dagar/år en häst verkligen BEHÖVER täcke. Oftast klarar de sig bättre utan... men vissa dagar vill vi människor helst inte stoppa näsan utanför dörren o då bör oxå hästen slippa stå o frysa o då är täcke på sin plats:idea:

Då har du inte träffat mina. som vid minsta nederbörd( förutom sommaren) kastar sig in:rofl:

Mina rullar sig i princip aldrig:banana: bara om det skulle vara för varmt- typ på våren med kalla mornar o 25 grader vamare när solen tittar fram på dagen.

Klart att de blir vana vid en viss komfort

sen om man har en vältränad häst vill man inte ha kalla muskler att starta med.. Sen att forskning visar på att vältränade hästar fryser mindre- är ngt annat.
Faktiskt så har jag märkt att en häst som tränas o får mkt mat- får upp värmen dagligen- inte heller skaffar sig den björnpäls som den otränade häst får.

Liknande trådar

Hästvård Har du också ångesten över hästens täcken? Nuvarande vintrar gör det vanskligt att veta vilken temperatur både inne och ute, dag för...
Svar
10
· Visningar
1 602
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 916
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Har fått höra att hästar inte har förmågan att känna hunger, de har bara tuggbehov. Så de kan känna sig tuggsugna, men inte hungriga, så...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 942
Senast: Roheryn
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I april ställde jag ut en regnmätare i min trädgård. Fram till och med Valborgsmässoafton regnade det en del, men från första maj blev...
Svar
4
· Visningar
1 704
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka