Hussvamp...

vippan

Trådstartare
I helgen rev vi vår förstukvist för att starta utgrävning för tillbyggnad på huset :bump:
Mindre kul var att det växte mystiska svampar på träbjälklaget bakom betonklumpen vilka var väldigt lika hussvamp...

...och idag var Anticimex här och konstaterade att det var just hussvamp... :cry: Usch jag ser framför mig hur vi kommer att leva i en byggarbetsplats med småbarn än en gång :grin:

Sv: Hussvamp...

Beklagar, men enklast är att ta en dunk bensin som ni häller på kåken, sätter en tändsticka till och bränner ner skiten till grunden! :crazy: Det går både fortare och lättare att bygga nytt. :idea:

Är det inte det försäkringsbolagen helst vill göra? Är det ett riktigt tufft angrepp åker alla klädda möbler och tyger också.

Beklagar, men enklast är att ta en dunk bensin som ni häller på kåken, sätter en tändsticka till och bränner ner skiten till grunden! :crazy: Det går både fortare och lättare att bygga nytt. :idea:

Hmm, ja det hade definitivt varit det enklaste! Hade vi vetat det här när vi flyttade in så hade vi definitivt byggt ett nytt stenhus :grin: Synd att vi lagt ner så mycket jobb och pengar på renovering... känns ganska tröstlöst just nu :cry:

Åh nej, stackars er! Jag har ett par vänner som drabbades av detta, och de rev hela huset och är nu på gång att bygga ett nytt. Det var i alla fall i deras fall omöjligt att sanera huset. De kan inte ens bygga nytt på samma plats som det gamla stått. Har ni pratat med försäkringsbolaget?

Vi har ett trygghetsavtal med Anticimex och de har varit här. Nu ska de skicka ärendet vidare till sina tekniker och sedan ska de i sin tur hit och göra en bedömning... Man vill ju helst ha ett besked NU

Åh nej, stackars er! Jag har ett par vänner som drabbades av detta, och de rev hela huset och är nu på gång att bygga ett nytt. Det var i alla fall i deras fall omöjligt att sanera huset. De kan inte ens bygga nytt på samma plats som det gamla stått. Har ni pratat med försäkringsbolaget?

Fast det KAN ju vara kul och spännande att få ett helt nytt och fräscht hus där man kan bestämma litet hur de nya rummen ska vara disponerade, om man vill ha ett stort badrum etc.

/KT

Vilken tur att ni ahde Anticimex. Hussvamp som inte går att härleda till en vattenskada brukar många andra försäkringsbolag inte ta.

Oj då! Hoppas verkligen att det här går på försäkringen! Det kommer att dröja med det beskedet. När det händer nåt sånt här märker jag hur dåligt insatt jag är i vad vi egentligen har för försäkringar över lag... Fast vi har iaf en hussvampsförsäkring men sedan är det så mycket om och men kring allt :crazy:
Idag ska de (Anticimex) komma och ta prover så det rullar ju på iaf :)

Det här måste ni kolla igenom noga!

Kontakta era försäkringsbolag för att kolla igenom detta.
Jag vet ett fall där de inte hade hussvampsförsäkring och hussvampen inte gick att härleda till en vattenskada. De fick inte ut en krona på försäkringen och huset gick varken att sälja eller att bo i.......

Har grannar som råkat ut för detta, de bodde i ett mycket gammalt hus, hans släktgård.
Frun i huset fick problem med ständiga förkylningar och andningssvårigheter.
Det visade sig att torpargrunden var full med hussvamp.
Huset revs, platsen huset stått på schaktades ned djupt och nya fyllnadsmassor transporterades dit innan grunden för nya huset kom på plats.
Klädda möbler och allt tyg brändes, soffor och sånt vet jag var tvunget men annat tror jag att de själva valde att inte tvätta utan bränna för att vara på säkra sidan.

Har grannar som råkat ut för detta, de bodde i ett mycket gammalt hus, hans släktgård.
Frun i huset fick problem med ständiga förkylningar och andningssvårigheter.
Det visade sig att torpargrunden var full med hussvamp.
Huset revs, platsen huset stått på schaktades ned djupt och nya fyllnadsmassor transporterades dit innan grunden för nya huset kom på plats.
Klädda möbler och allt tyg brändes, soffor och sånt vet jag var tvunget men annat tror jag att de själva valde att inte tvätta utan bränna för att vara på säkra sidan.

Ojojoj... stackars dem!

Vi isolerade om golven i halva huset i vintras. Rev ut allt ner till trossbotten och då såg vi ingen svamp - allt var torrt och fint - så hoppas att det är ett nytt angrepp och att det inte har hunnit spridit sig allt för mycket...

hjälp... du det lät inte roligt alls det där!!
håller alla tummar och tår för er!

Nu har provsvaren kommit och jag vet inte vad jag ska tycka...

Det var inte äkta hussvamp :laugh: men en artfrände till denna som heter Tandgröppa... Det innebär att allt angripet måste rivas men det går inte på någon försäkring :( eftersom försäkringen bara täcker äkta hussvamp...

Usch vad jobbigt allt blev!

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 797
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar