Lycanthrope

Trådstartare
Det ska kollas efter sådant i huset :cautious:

Hur går det till när det ska kollas i huset efter sånt?
Vad brukar dom behöva åtkomst till?

Sv: Hussvamp

Det ska kollas efter sådant i huset :cautious:

Hur går det till när det ska kollas i huset efter sånt?
Vad brukar dom behöva åtkomst till?

Allt. Hussvamp är extremt farligt.
Den absolut farligaste virkesförstöraren är den äkta hussvampen, Serpula lacrymans.

Den typ av rötsvampar som dominerar i byggnadsvirke är brunrötesvampar. Det finns cirka 180 arter vilka är mer eller mindre vanliga i byggnader. Den absolut farligaste virkesförstöraren är den äkta hussvampen, Serpula lacrymans. Den kan nämligen själv tillföra fukt till en konstruktion och på så sätt skapa sina egna förutsättningar för sin utbredning. Hussvampen växer snabbt – vid rätt förhållanden (30 procent fuktkvot i virket
och + 20°C) ända upp till 6 mm per dygn!
Hussvamp kan sprida sig över stora ytor

Hussvamp växer till en början ytligt på virket med ett vitt flockigt mycel. Så småningom övergår mycelet i ett hinnliknande överdrag, som kan bli smutsigt gulgrått till färgen. I denna mycelhinna bildas strängar, vanligen 3-4 mm tjocka. Med hjälp av strängarna kan svampen sprida sig över stora ytor. När svampen bryter ned virkets cellulosa kan den transportera fukt bland annat från marken där den ofta har sitt ursprung, ibland långt ifrån den skadade konstruktionen. I fuktig atmosfär avsöndrar svampens mycel klara droppar av rent vatten, vilket har gett svampen dess latinska artnamn (lacrymans = den gråtande). Vid nedbrytningen av virket utsöndrar hussvampen bland annat en syra, oxalsyra. För att överleva måste svampen neutralisera denna syra med hjälp av kalk. Därför förekommer ofta hussvamp i anslutning till skorstenar och andra murverk.

Blir det omfattande så är enda möjligheten att bränna ner huset.

Jag vet vad det är för något, undrade bara hur dom kollar efter det i huset, vad dom behöver komma åt.

Det är inget som misstänks, bara krav från försäkringsbolaget att kolla efter sånt (vi hyr gården).

det ar bra om dem kan komma at i grunden sa mycket som mojligt (manga hus har ju torpargrund och da brukar det vara svart)

Varat har ju kallare under halva huset, men andra ar torpargrund och vi har enbart hittat ett ventilationshal :crazy: funderar starkt pa att oppna upp nagra till + satta in en sadan dar grej jag sett som ska hjalpa till att avfukta grunder. Anticimex killen foreslag att vi skulle forstora original golvet i vardagsrummet och ta upp ett hal till en inspektions lucka (gammalt timmergolv i bra skick sa det ar ju inte troligt....)

Jag vet vad det är för något, undrade bara hur dom kollar efter det i huset, vad dom behöver komma åt.

Det är inget som misstänks, bara krav från försäkringsbolaget att kolla efter sånt (vi hyr gården).

Oftast görs det en okulär inspektion och grunden undersöks om det är torpargrund.

Det finns ingen direkt grund att komma åt under huset. Vi har bara en pytteliten källare under köket.

Det finns ingen direkt grund att komma åt under huset. Vi har bara en pytteliten källare under köket.

Vi var utan sovrum i 2 månader eftersom Anticimex ville skicka prov på svampen, nu var det inte hussvamp utan bara en ofarlig sort. Bjälklaget fick bytas ut och nytt golv läggas. (troligen en gammal vattenskada fast huset är ju 100+ år)

Tittar dom bara och tar prover om dom ser något misstänkt? Eller har dom någon utrustning dom går runt och pillar med? Kollas alla rum i huset, tex övervåning och garderober?

Tittar dom bara och tar prover om dom ser något misstänkt? Eller har dom någon utrustning dom går runt och pillar med? Kollas alla rum i huset, tex övervåning och garderober?

Oftast är det undervåningen som är av intresse men även vinden så klart, överallt där fukt kan samlas utan att märkas.

Hur lång tid ungefär kan en kontroll tänkas ta per hus?
Försöker klura ut ungefär när dom kommer till oss :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hur mycket av er buffert har ni direkt åtkomst till? Jag har ett sparkonto som inte är på min vanliga bank och som har bättre ränta... 4 5 6
Svar
101
· Visningar
4 847
Senast: monster1
·
Hemmet Ska titta på ett hus som är 110 år gammalt. Har ingen källare utan krypgrund. Behov av att bytas fönster på ovanvåningen. Mäklaren... 7 8 9
Svar
173
· Visningar
8 739
Senast: Lisen82
·
Hemmet Vi har blivit ofrivilliga hyresvärdar åt ett gäng råttor som huserar i väggarna. Vi hörde dem redan förra vintern, men då hade jag inte... 3 4 5
Svar
86
· Visningar
3 261
Senast: Tualma
·
Hemmet Jag funderar på att köpa frysbox, ca 200 l. Jag har en otrolig förmåga att passa på när det är extrapriser att köpa massor och frysa in...
Svar
0
· Visningar
233
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka