G

graziana

Hello :)
Kan inte alla skicka in sina bästa huskurer mot ALLT!

Sv: huskurer!

...okej... då börjar jag väll själv då...

På sommaren när hästarna blir irriterade i ögonen av flugor så att ögat svullnar upp och hästen håller det halvstängt så kan man ta florsocker och som man lägger i handflatan för att sedan blåsa in i ögat. de hästar jag sett har varit bra dagen efter!
OBS. man måste naturligtvis kolla så att ögat inte är skadat först!

Om hästen är lös i magen kan man strö över salt på ensilaget, ge betfor och filmjölk (ökas succesivt eftersom de flesta anser att det är äckligt)

mot mugg kan man blanda 1/3 kopparsulfat och 2/3 vatten som man sedan (efter ev rengöring) sprayar/häller på mugg området...

nån som har fler tips?

Rå lök i klyftor som man lägger mot muggen 5-10 min/dag men jag gillade nog ditt tips bättre!

Trätjära som man penslar på strålen varje dag mot strålröta!

Vitlök i fodret både bra mot förkylningar och elaka insekter på sommaren!
Kommer nog på fler snart!

Vet inte om det är en huskur, men definitivt inte så vanligt vad jag vet:
Lamisil mot fotsvamp på människor-Fast på muggen. :) funkar fint om den beror på svamp.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag upplever min häst lite öm i huden, pälssättning på gång gissar jag? Det är ju bara protein som det finns bevis för ökat behov av men...
Svar
2
· Visningar
327
Senast: Ninnurur
·
IT & mobiler Vad ska man använda för program för att redigera video? Det behöver vara gratis. Jag har försökt med clipchamp men blir galen på loopen...
Svar
0
· Visningar
260
Senast: Wille
·
Hästvård Olyckan är ett faktum. Pållen ska stå på box med gipsbandage i minst 8.veckor. Era bästa tips för att göra det drägligt för både häst...
2
Svar
31
· Visningar
1 630
Senast: MiniLi
·
Hästvård Inspirerad av bukes tråd kring Atletix-dupe hade det varit kul med en tråd för hemmagjorda hästvårdsprodukter. Och jag kunde inte hitta...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 365
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka