Husköpsdjungel....

Naroe

Trådstartare
Panikar lite lätt av att man inte förstår sig på hur saker och ting är tänkt att fungera....
Vi har hittat ett hus vi är intresserade av, de begär 1,1 miljon för det och tanken är att köpet ska göras utan mäklare, inget konstigt i det vad jag kan se.
MEN trög som jag är fattar jag ingenting av hur saker och ting går till och vad saker kostar allt sånt... Givetvis ska vi gå till banken men vill ha lite kött på benen för min egan inre frids skull innan vi får till ett bankmöte.
Vi har sedan tidigare fått lånelöfte på 2 miljoner, alltså borde den biten så att säga inte vara något problem. Kontantinsatsen är vad jag förstår minst 15%?
Men allt annat då? Vad kostar saker? Och bakas de vanligen in i ett lån eller ska det betalas "på egen hand"?
Jag tänker typ pantbrev, lagfarter, besiktning (typ anticimex) och allt sånt? Hur mycket brukar kalaset till banken kosta (för upplägg av lån osv)? Givetvis måste ju en jurist anlitas för att ordna med alla papper, vem betalar det och vad kan ett sånt uppdrag tänkas sugas ur ur min plånbok?

Ojj så förvirrad jag är och detta blev, men kanske nååågon som gjort liknande affär kan hjälpa mej att förstå?

Givetvis måste ju en jurist anlitas för att ordna med alla papper, vem betalar det och vad kan ett sånt uppdrag tänkas sugas ur ur min plånbok?
Detta är inget "givetvis" eftersom det finns typavtal på nätet och en hel del att läsa om vad som väntar vid husköp.

Jag tror som @vilse att ni kan få massor av hjälp och information från er bank.

Detta är inget "givetvis" eftersom det finns typavtal på nätet och en hel del att läsa om vad som väntar vid husköp.

Jag tror som @vilse att ni kan få massor av hjälp och information från er bank.

Okej det kanske inte rent teoretiskt sett är ett måste, men vi tycker nog att det skulle kännas bästa och jag tror även att säljaren i fråga vill att det ska gå till så.
Givetvis har banken alla svar. Tänkte bara att någon här kanske också kunde ge mej lite svar i väntan på att vi kommer till banken. Mitt kontrollbehov gör sig lite påmint ;)

Okej det kanske inte rent teoretiskt sett är ett måste, men vi tycker nog att det skulle kännas bästa och jag tror även att säljaren i fråga vill att det ska gå till så.
Givetvis har banken alla svar. Tänkte bara att någon här kanske också kunde ge mej lite svar i väntan på att vi kommer till banken. Mitt kontrollbehov gör sig lite påmint ;)
Fast... vad ska juristen göra?
Fixa ett kontrakt? - det hittar du på nätet. Vilka "alla papper" tänker du mer att det ska vara? Vilken hjälp vill ni ha?

Besiktning gör ni ju ändå och ser till att det är ni som betalar den. Då har ni uppfyllt udnersökningsplikten.

Pantbrev och lagfart fixar banken. Vad mer kan där finnas?

Boka ett möte med banken innan ni ska träffa säljaren där. På så vis slipper ni alla överraskningar. (och tror att många banker vill ha det så.)

Bara för att ni har lånelöfte på 2 miljoner, så tror jag ni måste söka lånelöfte för just detta objektet med. (banken kanske inte anser att det vara värt priset). Är ganska skönt att ha allt sånt fixat innan man börjar sätta sig in i vad som ska skrivas på pappret..

Lagfart och pantbrevskostnad och kontantinsats är inte en del av huslånet, dvs du kan inte låna till dem med huset som säkerhet. Däremot tar en del blancolån till dessa summor även om det kanske inte är att rekommendera. Själva upplägget av huslånet betalade vi 750 kr för tror jag.

Och ja, även om ni hr lånelöfte rent allmänt på 2 miljoner måste ni ändå kolla med banken att de godkänner just detta hus.

Jag och sambon har nyligen köpt hus och har inte flyttat in än :) Vi hade lånelöftet klart när vi budade på huset men sen när köpet skulle klaras av godkände inte banken huset även om summan inte var några problem. Så vi fick lite panikartat leta efter en ny bank, vilket gick bra i slutändan men var svettigt där ett tag. Pantbrev behövde vi inte betala för huset är belånat högre än vad vi köper det för men lagfarten, besiktningen (10.000 kr) och kontantinsatsen (15%) betalar vi själva ur egen ficka så att säga.

Ring och prata med er bank!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 240
Senast: lizzie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 831
Senast: cewe
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 340
Senast: lundsbo
·
Anläggning Hej! Det är lång tid kvar till ett faktiskt bygge kan hända (ca 3 år till köp av tomt) men däremot känns det som att man aldrig kan...
Svar
14
· Visningar
2 572
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka