I mitt hus, gammalt så ingen öppen planlösning, är det framför allt varmt i rummet som fläkten sitter. Mellan fläkten i vardagsrummet har vi en hall med trappa och sen kök. Som sämst (alltså kallaste vintern) har vi har 15 grader i köket.
Pumpen är dock såpass att det blir någon slags grundvärme även på övervåningen. Kanske 15 grader även där?
Har el-element också och använder dem i princip bara på toaletten och i badrummet.
Grunden för en luftvärmepump är ju att luften måste kunna ta sig dit, och luft tar alltid den enklaste vägen. Alltså 'smiter' en del av vår värme upp i trappan istället för ut i köket.
Stänger du dörren kommer det inte in någon värme.
Vår plan hemma på sikt är kakelugn/kamin
Man kan sätta som små "minifläktar" som hjälper varmluften vidare om inte planlösningen är optimal. Vet inte vad de heter men de har det specifika syftet iaf
Det fungerar inte om man stänger dörrar. I vårt gamla torp har vi luftvärmepumpen i vardagsrummet. Tre elradiatorer som står på väldigt lågt på vintern för dagar när det är riktigt kallt. Finns ett i badrummet, ett i köket och ett i "kontoret" (pyttelitet rum). Kaminen står i vardagsrummet. Jag upplever nästan att köket blir varmast av luftvärmepumpen, eftersom den blåser luften åt det hållet. Sedan blir ju vardagsrummet mest uppvärmt av kaminen....
Har fläkt mellan rummen som fördelar värmen :-) Utan de småttingarna blir det kallt. Har bara dörr till sovrum och toa, i övrigt öppet, vilket såklart underlättar.
Mitt hus är heller inte nytt men ombyggt.
Tack för svar!