Egentligen inte, vi kollade på första huset i början på sommaren. Sammanlagt gick vi på fyra visningar och bjöd på två. Vi hade några månader tidigare börjat ringa in områden där vi kunde tänka oss att bo och som passade vår plånbok. Det hela gjorde det tämligen avgränsat eftersom vi vill bo nära både skog och vatten, ha en trädgård till mig och hundarna, helst inte ha mer än 40 minuter till jobbet för min sambo med kollektivtrafiken, samtidigt som vår plånbok inte är jättefet.
Områdena vi främst kollade på var 40-talsradhus i Herrängen (lite långt från skog och vatten, men annars trevligt), de K-märkta radhusen i Skönstaholm (som du borde älska!)), Norra Ängby (lite för dyrt, men vi hittade ett fynd som vi hade kunnat få köpa inom ramen för vår plånbok) och radhus nära vattnet i Hässelby södra villastad.
Det blev det senare, 50 meter från vattnet med tomt i sydvästläge och med sjöutsikt. Sedan får vi leva med att huset är byggt 1986 och tämligen ocharmigt, men det kan jag nog klara av. Men hade det varit ett 50- eller 60-talsradhus på samma ställe så hade det ju kostat 2 miljoner mer och några sådana pengar finns inte på kartan att vi kan - eller ens vill - betala för att bo någonstans.
Ett tips: Enligt mäklaren som ska sälja vår lägenhet så säljs en hel del hus och lägenheter på "Kommande-annonser", "Läge+" och allt vad det kallas för. Då kan inflyttning vara satt ganska många månader i framtiden, upp mot ett år i väntan på att säljaren hittar något att köpa. Ett tips kan ju vara att kolla på mäklarsidorna (de ligger oftast inte på Hemnet) och sedan vara lite framfusig om ni hittar något som ni tycker verkar vara högintressant.