Vi har gjort en sådan flytt och jag tror jag har svarat dig tidigare. Sambon fick jobb först, flyttade och bodde inneboende/andrahand. Vi letade under denna tiden hus samt jobb till mig. Jag fick jobb och vi köpte hus i samma veva. Blev lagom tillträde till huset och förskolestart för barnet tills mitt jobb började. Tog alltsomallt 6 månader från det att sambon flyttade ner.Voltis is back! Har varit med i tråden för länge sedan då vi funderade på flytt från sthlm till halland/skåne.
Det rann ut i sanden av flera orsaker, men nu har våra tankar börjat snurra igen...
I min drömvärld skulle vi göra så här:
-Hitta ett nytt hus (vet vilket område vi vill till)
-Sälja vårt nuvarande (det ser jag som rätt enkelt i vårt område)
-Säga upp oss på våra jobb
-Flytta till nya huset
-Leta nya jobb på plats
Men förstår ju att det i princip är omöjligt... eller?
Med en flytt skulle vi bo mkt billigare än nu, då vi ha låga lån just nu, kommer sälja med stor vinst och trots att vi kommer köpa ett ngt dyrare hus så blir månadskostnaden mindre då vi idag har hög avgift (bostadsrätt).
Har alltid skött våra betalningar och har inga andra lån alls.
Båda har jobbat sedan vi varit i arbetsför ålder i princip. (ca 20 år)
Jag är högkvalificerad inom mitt yrke (borde få jobb lätt alltså)
Planen är att ha en buffert på ca 500k vid en flytt som kan betala våra räkningar tills vi får nya jobb.
Vet att vi skulle klara oss på våra akassor ett bra tag (men nya jobb fort är a och o)
Är detta möjligt??
Det är mest spekulationer just nu, innan vi ens funderar på att kontakta banken.
Nya jobb först är väl det ideala, men det känns så svårt att först ska båda hitta nya jobb så långt bort, sen efter det hitta hus och planera skola för barnet etc innan vi börjar nya jobben. Det stressen vet jag inte om jag vill gå igenom? Jag vill bara flytta en gång, till en plats jag verkligen vill bo på resten av livet(?).
Vill dock flagga för att ni inte får a-kassa direkt om ni säger upp er själva, tror det är några månaders väntan vid egen uppsägning.