Vi har blivit erbjudna att köpa ett hus av en väns granne, huset ska säljas genom mäklare om vi inte är intresserade. Vi måste lämna besked i veckan och jag är så velig!
Huset är en friliggande villa på landet med 6000 kvm tomt, en fantastiskt sådan, högt beläget med utsikt över "byn", enskild väg som stannar vid huset. Det finns ca 10 andra hus/gårdar i "byn". Det är delvis omgivet av betesmark där det idag går får och hästar. Vi har ställt en fråga till markägaren om att få köpa loss några hektar utan att få något riktigt svar så jag försöker se det som en eventuell, framtida bonus.
Ca 5km till förskola, skola 0-9 och affär, 25km till centralorten. Huset är välbyggt, fint och trevligt men värms upp med elradiatorer och vedeldning i spis och kamin. Vi tänker förmodligen installera vattenburen värme med bergvärmepump om vi ska bo där. Vidare råder lite osäkerhet kring vattnet, i dagsläget egen grävd brunn men vi kanske kommer behöva borra en ny. Jag saknar även ett garage/carport så det finns med i bakhuvudet (med det är ju en högst individuell nödvändighet). Invändigt finns inga måsten, lite ny färg och tapeter om man vill.
De få kringliggande husen som sålts de senaste tre åren har kostat mellan 800'-950' kr och här begärs 1,5 milj. Jag vet inte hur priset är motiverat men jag tycker att det är dyrt, med kommande projekt i åtanke? Samtidigt gillar jag huset och det uppfyller en hel del önskningar på min lista, med det är inte drömobjektet så som jag tidigare föreställt mig. Jag kan absolut se mig själv leva där i kanske 10 år framåt och det är ju inte fy skam, men jag kan nog bo dessa år i det nuvarande huset utan större lidande också. Åh, jag blir tokig!