Det är faktiskt enorm skillnad på blandraskatter, blandrashäst och blandrashundar.
Varken hundar eller katter är så extremavlade som hundar, ffa vad gäller mentalitet. Det finns inga utpräglade vall eller jakthästar/katter, det finns inga drag/vakt hästar eller hundar. Hästar avlar i vi i största mån på fysiska egenskaper. Att den ska vara snabb eller kunna bära ryttare, och i viss mån foglighet (ingen vill ju ha en bråkig häst). Korsar du två olika raser är det mest utseendet som förändras, temperamentsskillnaden kan förvisso vara att hästen blir lugnare/hetare för att hårddra det. Men det går inte så mycket längre än då. En häst föds inte med ett behov av att göra något mer än att vara en häst. Den längtar inte efter att ridas eller köras, det sitter inte rotat i dom på så vis som en hund som kan leva för att få dra eller ställa älg.
Samma sak är det med katter, jag tycker inte att man ska släppa ut sin katthona och hoppas på att hon kommer hem med killingar, det är inte annat än oansvarigt och rentav dåligt. Men att välja en hane till sin huskatt som man tycker kan passa, varför inte? Är dom friska och man har köpare så ser jag inget hinder. På katter är det i huvudsak den fysiska faktorn som spelar roll, sedan finns det rentav mentalt dåliga katter också naturligtvis..och dom behöver man ju inte välja till sin hona/hane.
Hm, det här blev långt och kanske svamligt, men jag stör mig något ofantligt på folk som inte kan se skillnad på djur och djur, och ffa dom som inte kan stå för sina åsikter.