Huset Fullt av Hundar.

Sv: Huset Fullt av Hundar.

Jag orkade inte se hela programmet men uttalar mig efter det jag såg..

Hundarna var skitsöta :love:
Men annars, nja..
Jag tycker fortfarande att det ger lite konstiga signaler till folk som tittar och kanske inte kan så mycket om hundar.
Tycker också att de aktiviteterna de provade var lite märkliga..
Att alla 6 hundar släpptes in i huset samtidigt kändes konstigt, tror att man lär känna en hund bättre på "tu men hand" sas.

Så.. Inte så illa som det skulle kunna varit. Men absolut inte bra.

Jag tyckte också att programmet var helt ok.

Men vad jag inte fattade var varför de bar runt på taxen hela tiden eller varför han skulle sitta i pulkan?
Eller varför han skulle ha mindre bollar och frisbees? Till och med min lilla skithund orkar putta på en normalstor boll och bära en normalstor frisbee.

Håller med dig.

Sen är min ursprungliga farhåga inte helt borträknad- att folk som inte kan så mycket ska tro att det bara är att shoppa loss på blocket o köra slit o släng efter vad som är gulligt eller ej- dessutom är ju många omplaceringar inte superlätta det finns ju ofta nåt att jobba med, om än inte jättestort så kanske de levt ett annorlunda liv än det man själv lever o de ska hinna anpassa sig. Men har inte sett hela avsnittet än. Pratar de nåt om renrasighet, hälsostatus, vetbes o sånt?

Kollar på det nu och herregud vilket kaos!
Får hoppas att de har klippt bort hur mkt som helst för familjens skull (typ info innan de fick hem hundarna m.m.) men det hade varit relevant att ha med.
6 hundar samtidigt känns bara som kaos och vem hinner lära känna en hund på en dag (dvs innan de ska rösta ut de första)?

Nej, hittills är jag inte imponerad. Väldigt förvånad över raserna som är med också, kändes inte som de mest passande/solklara raserna till den familjen.

Hade velat ha lite mer info om vad som är bra att tänka på etc, kanske att familjen tydligare att stolpat upp sina önskemål i förväg, att de slutade fåna sig med taxen och att de började med vanligare och mer användbara träningsformer.

Väldigt mycket beror säkert (förhoppningsvis) på hur det är filmat och klippt men jag tycker att det mest gör det fånigt.

Senast ändrad:

Däremot tror jag att valet av hund var rätt lyckat. Jag kan tänka mig att tiken kommer fungera fint familjen om de får lite drillning som ett par kurser elelr så.

Det tror jag med! :) Det märktes nästan direkt att det var hunden för dem. Tycker också som att de verkade rätt medvetna om vad de klarar av och inte klarar av och kunde göra ett bra val utifrån det.

Däremot förvånas jag lite över övriga hundar som de hade med i urvalet, t.ex. utifrån kravet att den lilla dottern skulle kunna gå ut med hunden. Visserligen såg man att mamman smälte inför sloughin och pappan lyste ju verkligen upp när han fick träna med Ice och skulle träningsintresset växa sig stort hos honom så hade det säkert varit en trevlig hund för honom. Men inte utifrån familjens förutsättningar idag. Jag hade kanske sett några andra raser istället, som cavalier, chinese crested, pudel och papillon t.ex.

Men som någon skrev så kanske det fanns några wild cards med för att visa på mångfalden av hundraser som finns att välja mellan.

Jag spekulerar bara hejvilt, men eftersom det är TV och ska vara intressant att titta på så kanske dom har dessa wildcard-hundar just för att visa på kontrasten. För att visa att man fastnar för hundar som man kanske inte kan sköta i längden, och att man faktiskt får välja bort dessa till förmån mot en annan. Personligen tycker jag att det är jättebra. Det visar på kontrasten som finns. Om familjen bara hade fått välja på klockrena hundraser så lär man ju inte ut något på samma sätt kanske, till tv-tittarna alltså. Jag tror och hoppas att dom fick mycket coaching runt omkring. Med största sannolikhet fick dom väl det, annars kanske dom hade valt labben liksom. Det handlar ju om oändligt många filmade timmar som klipps ner till typ 55 miuter, och med dom 55 minutrarna ska det bli ett gullig program på tv.

Hur som helst så är det ju det vi här på buke tjatar om hela tiden, att man måste skaffa en hund som passar det liv man själv lever. Det tycker jag ändå att dom fick fram lite, även om dom absolut kunde ha varit tydligare med rasernas behov och funktion osv. Nu nämndes det ju i princip bara jättekort när hundarna anlände i början av programmet. Så för att lära tv-tittarna det hade det varit super om dom sagt lite mer om det, och visat lite mindre bollvallning eller nåt. Men jag tror och hoppas att familjen iaf fick ta del av en massa sådan kunskap. :)

Jag har lite svårt för programmet. Gillar inte riktigt upplägget, då var programmet "hitta hem" som gick på tv 4 mycket bättre.

Alltså en familj som inte har något erfarenhet utav hundar. Får dessa hundar, dom flesta med mycket energi. Det jag tycker är lite skrämmande är att dom får dessa energi-hundarna att ens ha som alternativ. När det är en 8 åring som först och främst ska klara av den, sen är det hundar som behöver få jobba och inte bara användas som sällskap som jag fick intrycket av att familjen tänkte ha hunden som. Det borde finnas någon där som säger "stopp, den här passar inte eran livstil".

Sen skulle dom ha hunden en vecka var det va? En vecka att lära känna en hund. Min hund var en ängel första veckorna ... innan han kom i kläderna.

Kan tycka också att omplaceringshundar får en stämpel på sig. Lite slit-och-släng vara, när man röstar ut dom osv. Det kanske bara är jag som får intrycket utav det. Men nej. Jag är nog inget jätte fan utav det nya tv programmet.

Jag spekulerar bara hejvilt, men eftersom det är TV och ska vara intressant att titta på så kanske dom har dessa wildcard-hundar just för att visa på kontrasten. För att visa att man fastnar för hundar som man kanske inte kan sköta i längden, och att man faktiskt får välja bort dessa till förmån mot en annan. Personligen tycker jag att det är jättebra. Det visar på kontrasten som finns. Om familjen bara hade fått välja på klockrena hundraser så lär man ju inte ut något på samma sätt kanske, till tv-tittarna alltså.

Jag håller med om att det finns en god poäng i det, men att olika hundar kräver olika saker tycker jag inte att det framgick tillräckligt i programmet. Jag tycker att de hade kunnat presenterat hundarna bättre. Det hade inte behövt ta mycket tid. En stillbild på t.ex. taxen och sedan sagt något om rasens egenskaper, t.ex. mycket jaktinstinkt, aktiv, envis, självständig, osv.

Det saknade jag också. Hade varit otroligt lætt att bara snabbt gå igenom de olika ras/rasgruppernas egenskaper.

Førstår inte heller detta med att læmna alla hemma samtidigt. Uno skulle absolut inte sittta still en sekund om han læmnades med 6 okænda hundar. Men nær han ær ensam (eller med en hund han kænner ordentligt) så ligger han mest och vilar.

Men tycker programmet ær rætt harmløst.

Rätt så bra sammanfattning. De har effektivt lyckats undvika all form av praktisk information om hundarna, valet av hund och hanteringen av hundar.

Hade hoppats på mer kombination av träningstips (gärna med hon från ett av klippen på svt play, utbildad av Bob Bailey!), praktiska råd vid hundköp och att familjen mer hade varit exempel, inte huvudroll. Men det är klart, det hade ju kunnat kallas för kvalitetsTV, och sånt pysslar ju inte SVT med...

knapp

2 avsnitt har passerat nu och jag förstår att det får kritik men om man kollar de som tog chihuahuan de fick verkligen insikten att de inte klarar en jätteaktiv hund. Hundarna hamnar mer rätt än vad många blockethundar gör fastän de hade kunnat ge mer kunskap i samband med att det sändes

Om alla fick chansen att träffa hundar på samma sätt, så skulle man kanske slippa så många som köpt hund efter hur de ser ut, och sen komma på att de inte passar ens livsstil.
Jättebra program på det viset!!
Jag förutsätter at dom får massor av hjälp och guidning av dem som "tillhandahåller" hundarna. Man kan ju inte ha med allt i ett TV-program. Det ska ju vara tittarvänligt gudbevars ;0)

Tittarvänligt javisst men man kan ju fortfarande få in nyttig information.
Jag tycker precis som efter första avsnittet. Låter ju uppenbarligen inte bli att se det trots att det inte ens är bra :p

Någon som vet var man kan hitta halsband i stil med chihuahuans (men lite större)?

Vad ÄR det med de här människorna som tror att en tax inte kan röra sig på egen hand?! O_O
I första avsnittet fick den åka pulka - i detta fick den rida ryggsäck. Tala om att ge fel intryck av rasen.

halvt kl

så tänkte jag också nu när jag tittar på kvällens program, varför får inte taxen springa? visst den kanske inte kan dra hela människan i en uppförs backen, men springa och dra kan den väll?

Överlag tycker jag programet är bra, ganska harmlöst.
mMen, jag förstår inte vitsen med att lämna hundarna själv, tycker inte man kan döma en hund och inte välja den bara för att den är livlig just på det "testet". Det är väll en tränings sak att lämna dom ensamma.

En bra sak tycker jag att dom visar olika aktiviteter, bära,dra, treibball tex. inte bara lydnad och agility till exempel. Men då är det det där med dom små hundarna (taxen tex) dom får sitta i en pulka eller ryggsäck och jaga minitallrikar (?) i stället för en vanlig frisby. Men tycker det är ett roligt program där man får se lite olika hundar:laugh:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka