Huset Fullt av Hundar.

Sel

Trådstartare
Jahapp, nu har programeländet haft premiär så det är la dags för en tråd om det här på Buke, tycker ni inte?

Har själv inte gjort någon djupanalys, utan såg det helt enkelt på SVTplay imorse och kunde konstatera att det inte alls var så farligt dumt som jag föreställt mig.
Skulle önskat till vissa bitar och kaaanske lagt upp aktiviteterna lite annorlunda (en hund i taget under fresbeeapporten kanske skulle hjälpt, till exempel) och lite redogörelser för att det faktiskt inte är Konstigt att valpar gör inne ibland och hittar på elände ibland. Info om jaktlust hos raserna mm, mm.. men man får anta att det stod en del i foldrarna som familjen fick?

Så, lite snabbt bara innan jag ska med bussen. Tyck till!

Sv: Huset Fullt av Hundar.

Det finns en tråd om detta.. Men jag håller med det var inte så hemskt som man kunde trott.. Dock tycker jag att de skulle guidas mer i sitt val av mer erfarna personer

Jag såg det igår, och jag tyckte inte heller det var så farligt, ska bli spännande att se de andra avsnitten!

De hade hittat väldigt trevliga hundar tyckte jag, det fanns liksom ingen större skandal- eller sensationsfaktor vilket var skönt. :) Jag hade gärna velat veta mer om vart hundarna kom ifrån, vart de bor när de inte är hos familjen och vad som händer med de bortvalda. Kommer de tillbaka i kommande program kanske?

Och dottern i familjen, kan man få adoptera henne eller......?? :love:
"ja jag brukar ta med mig ett gosedjur när jag tar mina promenader för annars fattar ju inte föräldrarna att jag är ute på hundpromenad. Annars tror de bara att jag är ute och GÅR...!"

Jag tyckte att det var ett rätt gulligt program. Jag vill ha taxen Ferdinand-nu.

Instämmer :D Sedan blev jag lite kär i sloughin också, såklart.. (och höll på att skratta ihjäl mig när de skulle träna med den :angel:)

Jag gillar att de skulle vara aktiva med hundarna och faktiskt göra något och jag gillar att det inte var problemhundar med. Däremot kändes det inte förvånande att den äldsta var 2 år och att de flesta (alla andra?) var ett halvår gamla :p

Jag gillar inte att det var dåligt med info om vad det var för hundtyper. Man hade kanske kunnat få förklarat för sig lite vad en vinthund är, vad en vallhund är osv så att man vet lite vad man kan förvänta sig. De sa ju tex i programmet att sloughin var ovanligt social för sin ras, hade det då inte passat med lite info om hur de brukar vara?

Sedan känns det som om det hade varit bra om de fått välja mellan 3-4 hundar istället för 6. Då hade de dessutom fått lära sig mer om hundarna och det hade gått att få fram mer i tv.

Sedan hade det varit bra om de haft hjälp av någon mer erfaren vid hundträningen, någon riktig instruktör. Nu tror jag iof att de hade det, men att det blivit bortklippt, men det hade varit bra att få se det också.

Det känns som om det blev lite "vi väljer hunden för att den är söt och rolig". Vilken hund är inte det? När de ställde sig en bit bort för att prata om vilka 4 hundar de skulle välja av de 6, då hade jag gillat om de hade filmat familjen så att man fått höra hur de tänkte, istället för att bara göra "bra tv" utan information.

Var det? Hon programledaren? eller var det någon annan med som jag lyckades missa? För programledaren tyckte jag inte lät som någon instruktör iaf när hon pratade, men visst kan jag ha fel.

Ja hon är utbildad instruktör och håller kurser på bl.a. hundens hus. :) Tugget var nog familjeprogramsanpassat.

Aah, se där! Jag tyckte det verkade lite för flummigt för att vara instruktörssnack bara. Men tja, det ska ju se bra ut i tv och så klipper de väl en hel del också. Men då får jag ta tillbaka det där med instruktör iaf. Då hade jag bara velat att det skulle vara tydligare att hon var just intstruktör :p

Jag tyckte faktiskt att programmet var lite mysigt. Jag var jätteanti mot själva idén först men när jag såg programmet så var det ganska så bra upplagt ändå tycker jag.
Var in och tittade idag och det verkar som alla hundar i första programmet redan har fått nya hem utom taxen Ferdinand, så MrsScabtree det är bara att ringa :)

Håller med om vad någon här skrev att det hade varit bättre om de haft en hund i taget när de gjorde de olika övningarna. Min hund skulle troligen inte heller vara ett skit intresserad av en frisbee om det var andra jyckar lösa runt om kring han.

Men över lag så blev jag positivt överraskad.

Nu har jag tittar på programet. Tyckte det var helt ok. Ska bli intressant och se de andra avsnitten.

KL
Jag tycker det är ett väldigt konstigt sätt att välja hund och ras. Ett konstigt program övht faktiskt.

Jag står fast vid att jag inte tycker att man lär känna en hund på en vecka, och att det är mycket som händer när hunden blir mer och mer hemmastadd med tiden.

Utöver det tycker jag att det var ett gulligt program. Dom som klippt ihop det är ju jätteduktiga iaf. :D Tycker ändå dom fick ihop det med lite info om att raserna är olika krävande, och dom får ju antagligen mer hjälp än vad som filmas. TV är alltid TV och en vecka skall bli en knapp timme, så det är ju otroligt mycket som klipps bort. Tycker familjen var duktiga också, jag höll på att dö när jag stod framför en tv-kamera. :crazy:

För övrigt vill jag ha sloughin såklart. :love:

KL
Jag tycker det är ett väldigt konstigt sätt att välja hund och ras. Ett konstigt program övht faktiskt.

Det känns som ett hyfsat fiffigt sätt att komma fram till vilken typ av hund man vill ha och passar med (för det överensstämmer ju inte alltid) men att göra ett slutgiltigt val på bara en vecka måste ju vara skitsvårt...

Det enda jag är emot var det att hundarna lämnades allihop ensamma i huset, förstår inte riktigt vitsen med det hela (för inte ens min hund som är väldigt avslappnad inomhus skulle vara lugn där).
Annars tyckte jag programmet var gulligt och sådär mysigt, skulle kunna se på fler avsnitt :)

Jag tycker också det var ett litet gulligt program.
Jag tycker det verkar som att dom kollat innan vilken hund dom vill ha, och tagit dit flera som passar plus några "outsiders" för att visa upp fler raser typ.

Sedan skulle jag väl också tycka att dom skulle ha längre tid på sig. Men förhoppningsvis har dom väl någon form av prövotid när dom väl bestämt sig, och har chansen att ångra sig om hunden verkligen inte passar efter några veckor.

Det enda jag är emot var det att hundarna lämnades allihop ensamma i huset, förstår inte riktigt vitsen med det hela (för inte ens min hund som är väldigt avslappnad inomhus skulle vara lugn där).
Annars tyckte jag programmet var gulligt och sådär mysigt, skulle kunna se på fler avsnitt :)

Ja, det momentet kändes riktigt genomkorkat faktiskt. Vad trodde det att ett par sexmånaders ska göra om de lämnas ensamma med lockadne saker?
Jag gillar inte heller hur de bara släppte in hundarna i hemmet, jag hade tyckt det hade varit vettigare om varje hund fått ett par timmar med familjen på egen hand.

Däremot tror jag att valet av hund var rätt lyckat. Jag kan tänka mig att tiken kommer fungera fint familjen om de får lite drillning som ett par kurser elelr så.

Det känns som ett hyfsat fiffigt sätt att komma fram till vilken typ av hund man vill ha och passar med (för det överensstämmer ju inte alltid) men att göra ett slutgiltigt val på bara en vecka måste ju vara skitsvårt...

Nja, jag tror man gör mindre misstag om man tar reda på först vilken aktivitetsnivå man vill ha på hunden och sen går på rasen. Och det är få hundar som visar sitt rätta jag under en såpass kort tid.

Risken är ju betydligt större att dom upptäcker att rasen trots att just den individen är lite lugnare än normalt kräver mycket för att hålla sig nöjda och lugna, dom flesta av dom raserna krävde ju faktiskt att man visste lite vad man gjorde. Just med tanke på att det var omplaceringar vad jag fattade det som iallafall så är det ju ännu mera viktigt att rätt ras hamnar hos rätt person.

Dom borde fått tycka till om vilket aktiveringsbehov dom ville ha innan alla hundar kom dit så att det blev rätt raser och mer att välja på.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka