Husdrömmen som blev en mardröm

Avseende tvättmaskin så säger jag Miele. Cylinda är bra också men personligen föredrar jag Miele. Tror att det är hugget som stucket kvalitetsmässigt dessa två emellan.
 
Har du haft sån maskin? Var det längesen?
Vi hade en tekniker här idag som kollade över tvättmaskinen i torpet vi hyr som inte fungerar som den ska (frustrerande!!!) och han hade inget negativt att säga om de nyare kombo maskinerna.
Tvätteffekten var exakt lika bra som en vanlig. Torkeffekten något sämre än vanlog torktumlare, men jag toektumlar endast sängkläder och underkläder.

Varför blir den dyrare i drift än vanlig tvättmaskin om man endast skulle köra tvättprogrammet? Tanken är inte att jag ska torka all tvätt, vanliga kläder kommer jag fortsätta att hängtorka
Ett halvår förra året. Aldrig haft så höga elräkningar, vare sig före eller efter. Jag hänger den mesta tvätten, ute. Duntäcke o kuddar hann i princip börja mögla om maskinen skulle torka dem. Svåråtkomligt o svårrensat filter = ingen bra kombo när man har långhårig hund. När filtret var fullt gick maskinen i baklås, dvs man kunde inte öppna luckan o ta ut tvätten.
 
Ett halvår förra året. Aldrig haft så höga elräkningar, vare sig före eller efter. Jag hänger den mesta tvätten, ute. Duntäcke o kuddar hann i princip börja mögla om maskinen skulle torka dem. Svåråtkomligt o svårrensat filter = ingen bra kombo när man har långhårig hund. När filtret var fullt gick maskinen i baklås, dvs man kunde inte öppna luckan o ta ut tvätten.

Vilket märke var det på den maskinen? Låter inte nå bra att den är så dyr i drift
 
Jag har en kombinerad maskin som tar 7 kg tvätt, en Electrolux, den är jättebra.
Den använder inte kondesator utan sprutar kallt vatten över den varma luften som sen kondenserar vilket sparar energi och gör den effektivare, den är AA klassad och tar inte mycket ström alls.
Den är även mycket effektiv i sin tvätt, tar vilka fläckar som helst, dottern har allergi så jag tvättar all hennes tvätt med tvättnötter och menstrosor blir rena ändå.
Kan bara rekomendera.
jag kan öppna min maskin närsom i programmet och nålfilter går alltid att öppna och tömma oavsett när.
 
Köpte miele maskiner i höstas. Är nöjdare än nöjdast. En tvättmaskin o en torktumlare, både i 15000kr klassen. Maskinen hörs inte alls när den är igång även om du står intill den förutom de sista 6 minutrarna där den centrifugerar i 1600varv.
Tumlaren är något mer högljudd, men sköter sitt jobb effektivt. Kan koppla den till slang så den tömmer vattnet annars tömma själv.

5 personer i familjen och tvättar ett antal maskiner i veckan, men tumlar också allt just för att inte behöva lägga tid på hängning o liknande.
Där vi köpte maskinerna kunde de inte säga något negativt öht om miele, det är kvalitet med 20 års garanti, inget annat märke lämnar det vad jag vet.

Kan även rekommendera miele diskmaskin . älskar överkorgen till besticken!! Tyst är den också. Den vi har ligger runt11- 12000kr.

Tydligen mäter miele sina db att det högsta ljudet är det som redovisas, medan många andra skriver det lägsta uppnådda värdet.

Men som sagt, ypperligt nöjd med mina miele maskiner. Samsungskiten började jäklas 5 år gammal...
 
Vi har Miele. Är uppväxt med enbart Miele, och maken köpte tvättmaskin och torktumlare 1995, rea på förra modellen. Vi känner vitvaruhandlaren väldigt väl, och han meddelade att det inte skulle vara något av de andra märkena: enbart Miele (han säljer fler märken).

Maskinerna är alltså över 20 år, och går med grovtvätt (arbetskläder, hundfiltar, hårt smutsad tvätt) och det är aldrig några problem. De är svårt misshandlade, men ändå är det bara att rensa och fortsätta tvätta. Helt galet låg kostnad per tvätt.

Enda nackdelen är att det är missfärgningar i tvättfacket för någon slarvart med att öppna och låta torka mellan användningarna...
 
Att skaffa dubbla tvättmaskiner och tumlare är bland det bästa beslut vi har tagit. Visst skulle vi hinna tvätta ändå, grejen är att nu behöver vi inte tvätta så ofta utan kan klara av all tvätt på en gång.
Vi har Miele (på tvättmaskinerna och ena tumlaren, tumlare nummer två är en åldersstigen electrolux som jag hittade i en facebookannons för 100 kronor. Den används i sista hand och håller så länge den håller.)

Vi är supernöjda med Mielemaskinerna och faktiskt förvånansvärt nöjda med hundrakrorstumlaren också.

I vårt andra hus, som vi hyr ut, är både tvättmaskin och torktumlare Cylinda. De är från -99 och har hittills aldrig krånglat.
 
Sitter och planerar tvättstugan nu. Vad ska man välja för märke på tvättmaskin?!?!?! Vill ha en som håller bra och gärna tar 7-8 kilo.
Lyckades inte övertala sambon att ha två tvättmaskiner + torktumlare (outstanding för sängkläder) + torkskåp (toppen till ungarnas blöta overaller och skor).
Så kommer bli en vanlig tvättmaskin och en kombinerad tvätt/tork och sen ett torkskåp.
Till det kombinerade tycker jag Cylindas verkade bäst. Men vad ska man välja för vanlig tvättmaskin?!

Jag tycker aldrig kombinationer blir lika bra som en ren tvättmaskin eller ren torktumlare. Vi har en Miele tvättmaskin som är fantastisk, just keeps going! Vi hade först en whirlpool och sedan en Siemens torktumlare men båda gick sönder. Köpte en Miele värmepumpstorktumlare som hittills har fungerat kanonbra, den har till och med en fiffig lösning för att rengöra filtret. Behöver ni verkligen torkskåp också? Vi har en enkel skotork i hallen och blöta vantar läggs på elementet ( vattenburet förstås) och känner inget behov av torkskåp ( 3 barn). Och varför två tvättmaskiner, tvättar ni så mycket?
 
Var en lite överdriven kommentar och inte något jag själv gör (men vet klasskompisar som gjorde i tonåren)Självklart ska man inte kasta rena kläder i tvätten och de kommer jag lära barnen.
Jämförelsen tjejer/killar utgick jag helt från min egen uppväxt. Jag och syrran som red och spelade innebandy i dubbla lag hade innebandyträningar 1-2 ggr om dagen + ridning på det. Plus att familjerna inom laget tvättade matchkläder för hela laget efter varje match som gick på rullande schema.
Brorsan var lugnare av sig och mer intresserad av dataspel än att idrotta så genererade inte alls lika mycket tvätt.
Var inte meningen att trampa någon på tårna.

Vi har två småtjejer hemma som är riktiga skitgrisar. Älskar att vara ute och inte rädda att smutsa ner sig och inte kan jag neka mina barn att hoppa runt i vattenpölarna och leka sina lekar i leran som är på tomten nu. Självklarr har jag regnkläder på, men minstingen är proffs på att lyckas ha halva sandlådan innanför kläderna eller lyckas få vattenpölen att rinna in i kläderna.
Känns som jag inte gör annat än att tvätta om dagarna. Iom att vi jobbar långa dagar båda två så hinner jag inte köra mer än en maskin om dagen (vill inte köra under natten, så måste hinna bli klar innan sängdags med tvätt och hängning).

För mig skulle det kännas lyxigt och befriande att ha två maskiner och kanske kunna slippa tvätta och hänga tvätt en dag i veckan för att ägna den tiden till barnen istället.

Tillägg: Barnen är ute större delen av dagis också = mer smutstvätt.
Nu framåt våren kan de vara ute hela dagen och få både mellis och lunch ute

Du trampade inte mig på tårna?

Det du beskriver är helt normal nedsmutsning. Varför skulle någon neka barn att vara barn? Att man tvättar lagets kläder är inte heller något konstigt utan det är så det brukar vara. Mer än en maskin/dag lär inte heller behövas om du inte köper en pytteliten maskin. Men visst, du köper självklart hur många maskiner du vill men för mig hade det känts som en väldigt onödig kostnad.

Hur lång tid tar det för dig att sätta igång och sedan hänga en maskin? Det gör man ju på fem minuter och barnen kan utan problem vara med. Lär alla i familjen att lägga rätt plagg i rätt tvättkorg direkt så slipper någon stå och sortera och ödsla tid på det och det är bara att slänga in tvätten i maskinen när korgen är full.
 
Vi har LG, separat tvättmaskin och torktumlare. Andra gången vi köper samma maskiner, först till lgh som vi renoverade och nu till huset. Nu är de ganska nya, knappt två år, men jag är supernöjd iaf! Det fanns en kombinerad tvätt/torktumlare när vi flyttade in, den kommer vi koppla in snart och använda som grovtvätt, typ alla hundens grejer, mattor och sånt.
 
Vi använder en Bosch tvättmaskin, den går väldigt mycket (två småbarn i samma ålder som TS barn) och den har jobbat på i typ 10 år nu, jag tycker dock att den blivit sämre på att få bort fläckar på sista tiden när jag tänker efter... Sen har vi en torktumlare från Siemens, ganska simpel sak, torkar inte riktigt bra, men det är så få saker vi tumlar så blir inget riktigt irritationsmoment. Tvätten får ligga och svalna utanför maskinen lite utspritt så brukar den vara torr sen. :o

Jag skulle inte köpa något av märkena igen i alla fall, utan hålla mig till Cylinda eller Miele.
 
Tack för alla tips och synpunkter på tvättmaskiner/torktumlare :)

Nu har det uppstått problem igen...ovanligt va?!?
Rörmokaren vi hade fick vi aldrig någon komplett offert ifrån, han hade mycket att göra och kunde inte riktigt tajma in att komma vid alla tillfällen som byggfirman behövde för att arbetet kunde flyta på + att när sambon kollade upp luft/vattenpumpen han ville installera var av en rätt gammal modell.
Vi fick en grov skiss på vad värmepump kosta, vattenslingor per kvm och hans tim lön. Ingen beräknad tid på hur många timmar han behövde lägga ner eller listpris på allt material.

Sambon kollade upp värmepumpen och konstaterade att den inte alls lät som bra som rörmokaren påstådde. Finns pumpar som är betydligt effektivare, nyare och konstigt nog billigare. Sambon hittade en Panasonic som hade bäst i test.
Sambon ringde en annan firma och tog in offert på Panasonicpumpen, installationsarbete och material. Fick offerten på en gång och det ligger 40.000 under i kostnad mot vad våran rörmokare gett oss pris på och där ingick inte ens installation och provtryckning.

Han ringde då upp rörmokaren idag, framförde kostnaderna vi hade fått på den andra pumpen och firman, och undrade vad han kunde tänka sig göra med priset då vi fått så mycket lägre offert från en annan.
Istället för att i huvudtaget diskutera pris eller att vi önskade en annan pump så blev han skitförbannad och vräkte ur sig att han skiter i det här och att vi får hitta någon annan istället och att det kommer en faktura på det han har gjort. Sen la han på.

Blir spännande att se hur mycket den fakturan kommer att ligga på då vi inte fått någon specificerad offert av honom...

Så summasumarum, det står rätt stilla för tillfället. Byggfirman kan inte göra så värst mycket mer innan vi fått tag på en vettig rörmokare som kan komma och hjälpa oss pronto!
Vi ska självklart kolla med firman vi kontaktade, men vet ju inte om de har möjlighet att ta jobb så snabbt :(
 
Usch, vilken soppa ni har hamnat i!
Är uppriktigt förvånad att ni orkat stå ut så länge och håller tummarna att allt kommer att bli bättre snart.

Skickar ett stort gäng styrkekramar!

Är förvånad jag med att vi har orkat med såpass länge O_o
Sambon tog ledigt från jobbet på eftermiddagen och har försökt jaga på någon vettig rörmokare. Han fick tag på en som ska komma ut ikväll och kolla på jobbet. Så får vi se om vi kan få en offert och ifall det verkar vara en vettig person. Är sååå trött på rötägg nu!!!
 
Du trampade inte mig på tårna?

Det du beskriver är helt normal nedsmutsning. Varför skulle någon neka barn att vara barn? Att man tvättar lagets kläder är inte heller något konstigt utan det är så det brukar vara. Mer än en maskin/dag lär inte heller behövas om du inte köper en pytteliten maskin. Men visst, du köper självklart hur många maskiner du vill men för mig hade det känts som en väldigt onödig kostnad.

Hur lång tid tar det för dig att sätta igång och sedan hänga en maskin? Det gör man ju på fem minuter och barnen kan utan problem vara med. Lär alla i familjen att lägga rätt plagg i rätt tvättkorg direkt så slipper någon stå och sortera och ödsla tid på det och det är bara att slänga in tvätten i maskinen när korgen är full.

Starta maskinen går snabbt, men hänga tvätten tar lite längre tid eftersom barnen är med och "hjälper" till.
Kanske är ett i-lands problem att funderar över fler tvättmaskiner, men för mig är det en lyx jag vill unna mig för att underlätta vardagen. Minska antalet tvätt tillfällen till hälften och kunna hänga upp efter två maskiner samtidigt.
Kostnadsmässigt så kikar vi även på möjligheten till begagnat i alla fall på ena maskinen.
 
Blir spännande att se hur mycket den fakturan kommer att ligga på då vi inte fått någon specificerad offert av honom...
Jag hoppas ni har lite koll på hur många timmar han varit hos er så att han inte saltar räkningen bara för att han är sur. Dessutom så har ni rätt att få en specificerad räkning, dvs varenda liten rörbit, skruv etc han använt ska specas lika väl som timmar per dag.

Om det här med dubbla tvättmaskiner så kan jag bara säga, go for it! Fast jag skulle inte skaffa någon kombimaskin utan två tvättmaskiner, en tumlare och plats för hängande tvätt. Ett torkskåp kan vara onödigt... Jag har en dubbelgarderob inredd med linor och stång som jag använder till hängande tvätt. Om det torkar dåligt är det bara att ha en avfuktare i skåpet...
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 129
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 311
Senast: Habina
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 370
Senast: Calmiche
·
Hemmet För flytt. Ett stort steg från hyresrätt till egen villa. Den 16 januari får vi nycklarna till vårt eget lilla fina hus, ett väl...
Svar
4
· Visningar
1 129
Senast: Solvira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp