Husdrömmen som blev en mardröm

Tack för alla tips och synpunkter på tvättmaskiner/torktumlare :)

Nu har det uppstått problem igen...ovanligt va?!?
Rörmokaren vi hade fick vi aldrig någon komplett offert ifrån, han hade mycket att göra och kunde inte riktigt tajma in att komma vid alla tillfällen som byggfirman behövde för att arbetet kunde flyta på + att när sambon kollade upp luft/vattenpumpen han ville installera var av en rätt gammal modell.
Vi fick en grov skiss på vad värmepump kosta, vattenslingor per kvm och hans tim lön. Ingen beräknad tid på hur många timmar han behövde lägga ner eller listpris på allt material.

Sambon kollade upp värmepumpen och konstaterade att den inte alls lät som bra som rörmokaren påstådde. Finns pumpar som är betydligt effektivare, nyare och konstigt nog billigare. Sambon hittade en Panasonic som hade bäst i test.
Sambon ringde en annan firma och tog in offert på Panasonicpumpen, installationsarbete och material. Fick offerten på en gång och det ligger 40.000 under i kostnad mot vad våran rörmokare gett oss pris på och där ingick inte ens installation och provtryckning.

Han ringde då upp rörmokaren idag, framförde kostnaderna vi hade fått på den andra pumpen och firman, och undrade vad han kunde tänka sig göra med priset då vi fått så mycket lägre offert från en annan.
Istället för att i huvudtaget diskutera pris eller att vi önskade en annan pump så blev han skitförbannad och vräkte ur sig att han skiter i det här och att vi får hitta någon annan istället och att det kommer en faktura på det han har gjort. Sen la han på.

Blir spännande att se hur mycket den fakturan kommer att ligga på då vi inte fått någon specificerad offert av honom...

Så summasumarum, det står rätt stilla för tillfället. Byggfirman kan inte göra så värst mycket mer innan vi fått tag på en vettig rörmokare som kan komma och hjälpa oss pronto!
Vi ska självklart kolla med firman vi kontaktade, men vet ju inte om de har möjlighet att ta jobb så snabbt :(

Bor du någonstanns i Skaraborg-.örebro trakten så kan jag tipsa om en bra VVSare

Bor du någonstanns i Skaraborg-.örebro trakten så kan jag tipsa om en bra VVSare

Nä tyvärr. Bor mellan sala och uppsala.
Rörisen som var ut nu ikväll lät vettig. Han kunde sin sak och förklarade i detalj hur man skulle tänka och göra med värmeslingor, termostater i varje rum osv.
Han var taggad och tyckte det verkade vara ett kul jobb. Inväntar en offert så får vi se vad det landar på.
Det visade sig även att den förra rörisen har satt in bergvärme slangar trots att vi ska ha luft/vattenpump! Så får hålla tummarna att de går att dra kopparslangen genom dem, annars lär vi gräva upp hasoporet och isoleringen och byta ut dessa rör

Tack för alla tips och synpunkter på tvättmaskiner/torktumlare :)

Nu har det uppstått problem igen...ovanligt va?!?
Rörmokaren vi hade fick vi aldrig någon komplett offert ifrån, han hade mycket att göra och kunde inte riktigt tajma in att komma vid alla tillfällen som byggfirman behövde för att arbetet kunde flyta på + att när sambon kollade upp luft/vattenpumpen han ville installera var av en rätt gammal modell.
Vi fick en grov skiss på vad värmepump kosta, vattenslingor per kvm och hans tim lön. Ingen beräknad tid på hur många timmar han behövde lägga ner eller listpris på allt material.

Sambon kollade upp värmepumpen och konstaterade att den inte alls lät som bra som rörmokaren påstådde. Finns pumpar som är betydligt effektivare, nyare och konstigt nog billigare. Sambon hittade en Panasonic som hade bäst i test.
Sambon ringde en annan firma och tog in offert på Panasonicpumpen, installationsarbete och material. Fick offerten på en gång och det ligger 40.000 under i kostnad mot vad våran rörmokare gett oss pris på och där ingick inte ens installation och provtryckning.

Han ringde då upp rörmokaren idag, framförde kostnaderna vi hade fått på den andra pumpen och firman, och undrade vad han kunde tänka sig göra med priset då vi fått så mycket lägre offert från en annan.
Istället för att i huvudtaget diskutera pris eller att vi önskade en annan pump så blev han skitförbannad och vräkte ur sig att han skiter i det här och att vi får hitta någon annan istället och att det kommer en faktura på det han har gjort. Sen la han på.

Blir spännande att se hur mycket den fakturan kommer att ligga på då vi inte fått någon specificerad offert av honom...

Så summasumarum, det står rätt stilla för tillfället. Byggfirman kan inte göra så värst mycket mer innan vi fått tag på en vettig rörmokare som kan komma och hjälpa oss pronto!
Vi ska självklart kolla med firman vi kontaktade, men vet ju inte om de har möjlighet att ta jobb så snabbt :(

Jag säger som @marti130 , kolla fakturan VÄLDIGT noga! Min röris nr 1 (som jag kickade) försökte med en fuling på det jobb de hade gjort (fast det var nog bara inkompetens iofs). De försökte ta betalt för mer material än vad som hade gått att få in i mitt badrum (det är väldigt litet) så jag protesterade och de drog bort det direkt.

Eran första röris har ju dessutom gjort fel, jag hade bestridit fakturan bara pga det om ni får lov att riva upp saker.

Starta maskinen går snabbt, men hänga tvätten tar lite längre tid eftersom barnen är med och "hjälper" till.
Kanske är ett i-lands problem att funderar över fler tvättmaskiner, men för mig är det en lyx jag vill unna mig för att underlätta vardagen. Minska antalet tvätt tillfällen till hälften och kunna hänga upp efter två maskiner samtidigt.
Kostnadsmässigt så kikar vi även på möjligheten till begagnat i alla fall på ena maskinen.

Ville bara nämna att jag många gånger tvättar på natten, slänger på en maskin innan jag lägger mig och kastar in i torktumlaren på morgonen. Fungerar toppenbra för mig men kanske sämre om man hänger allt (jag hänger bara sängkläder ute på sommaren).

Ville bara nämna att jag många gånger tvättar på natten, slänger på en maskin innan jag lägger mig och kastar in i torktumlaren på morgonen. Fungerar toppenbra för mig men kanske sämre om man hänger allt (jag hänger bara sängkläder ute på sommaren).
Jag tvättar också på nätterna eller under dagen när jag är på jobbet. Tumlar på vintern, och torkar ute när det är varmt och soligt.
Tycker att kläder som torkat ute luktar så illa :o

Det är enda anledningen till att jag hänger sängkläder ute sommartid (lite elbesparing blir det förstås också men en värmepumpstumlare drar väldigt lite el), den ljuvliga doften.
Jag får äckliga associationer till en korridorkompis som var lite äldre och aldrig var riktigt fräsch. Han luktade så efter sina långa löprundor... Det luktar inte fräscht. Det luktar halvgammal svettig löpare.
Uäck.

Jag säger som @marti130 , kolla fakturan VÄLDIGT noga! Min röris nr 1 (som jag kickade) försökte med en fuling på det jobb de hade gjort (fast det var nog bara inkompetens iofs). De försökte ta betalt för mer material än vad som hade gått att få in i mitt badrum (det är väldigt litet) så jag protesterade och de drog bort det direkt.

Eran första röris har ju dessutom gjort fel, jag hade bestridit fakturan bara pga det om ni får lov att riva upp saker.

Pratade med snickarna idag och dem har iaf en uppfattning om antalet timmar rörisen hade vart där. Så vi vi lär märka om han saltar på där.
Angående materialkostnad så får man kolla runt lite vad alla sakerna kostar, det kan ju inte vara lagligt att göra allt för stora påslag där.
Bergvärme slangen kan ha funkat på den pumpen han hade tänkt installera, men fungerar inte med den som vi vill ha. Så gissar att vi antagligen lär betala det ändå :/
Sen VÄGRAR vi betala för resterande bergvärmeslang han har dumpat i vårt garage för att han inte fick in det i bilen. Det får han komma och hämta!! Ska bli spännande att se ifall han lägger den slangen på fakturan...

Pratade med snickarna idag och dem har iaf en uppfattning om antalet timmar rörisen hade vart där. Så vi vi lär märka om han saltar på där.
Angående materialkostnad så får man kolla runt lite vad alla sakerna kostar, det kan ju inte vara lagligt att göra allt för stora påslag där.
Bergvärme slangen kan ha funkat på den pumpen han hade tänkt installera, men fungerar inte med den som vi vill ha. Så gissar att vi antagligen lär betala det ändå :/
Sen VÄGRAR vi betala för resterande bergvärmeslang han har dumpat i vårt garage för att han inte fick in det i bilen. Det får han komma och hämta!! Ska bli spännande att se ifall han lägger den slangen på fakturan...

Tjafsar han så fakturera honom för hyra av plats i ert garage! :devil:

Jag tvättar också på nätterna eller under dagen när jag är på jobbet. Tumlar på vintern, och torkar ute när det är varmt och soligt.
Tycker att kläder som torkat ute luktar så illa :o

Jag är för nojig att tvätta på natten eller när jag inte är hemma, rädd för att nåt går sönder på maskinen och huset brinner ner :nailbiting::o
Annars hade det vart perfekt att tvätta nattetid och hänga på morgonen och sen köra igång en ny maskin som man hänger när man kommer hem från jobbet.

Tjafsar han så fakturera honom för hyra av plats i ert garage! :devil:

Garage är att överdriva, menade carport ;) Får ta ut hyresavgift på förvaringen ;) Är så fullproppat där nu så jag inte ens får in bilen (Visserligen mest våra egna grejer...)
Vad händer om någon är in och snor det?!? Vi har inga kameror eller låsta grindar in till huset. Jag tänker då inte betala för hans bergvärmeslang som vi inte har någon användning för.

Jag älskar doften av tvätt som fått torka ute. Det är ett av de underbara vår och sommartecken som börjar komma.

Har en torkvinda vid huset :) Älskar såna. Dock måste jag flytta våran för den sitter på norrsidan nu och dessutom vid massor av träd så allt skit ramlar ner på tvätten. Förstår inte hur de tänkte när dem satte upp den där...

Vilket jättejobb ni lägger ner, skitduktiga!
Följer dig på instsgram :)

Tack för dina fina ord!
Har dock varit dålig på att lägga ut bilder den här veckan. Men vi har mest jämnat ut nivåerna och fyllt på det resterande lagret med hasopor. Har inte hunnit med så jättemycket.
Snickarna har däremot kämpat på bra. Ska försöka lägga ut bilder ikväll efter jobbet om jag inte däckar i säng direkt. Var på konferens med jobbet igår så kom inte hem förrän halv 12... skapligt trött idag..

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 688
Senast: cewe
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 368
Senast: Habina
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 604
Senast: Calmiche
·
Hemmet För flytt. Ett stort steg från hyresrätt till egen villa. Den 16 januari får vi nycklarna till vårt eget lilla fina hus, ett väl...
Svar
4
· Visningar
1 136
Senast: Solvira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka