Husdrömmen som blev en mardröm

Ändringar i sista sekunden med köket. Vi var helt inne på Ikea Bodbyn, men fick otroligt dåligt bemötande i chatten där och de vägrade lämna ut färgkod på köket vi ville ha. Dem tyckte att jag skulle köpa en lådfront och skjuta av på en färghandel för att få koden.
När jag ifrågasatte varför de inte kunde ha en färgkod redo fick jag till svar att det kan skilja mellan nyanserna på köken från fabriken. Kul om jag hade skjutit av en lådfront för att kunna lacka lister och tillbehör jag vill hotta upp köket med i den nyansen och sen kommer köket hem i en annan nyans.
Tog upp detta med färgbutiken i grannstaden och tydligen var det många som kom in och skjöt av Ikeas grejer. Hon visste också att kundservice Sverige vägrade lämna ut dessa uppgifter medan kunder som hör av sig till Norge har fått ut färgkoden.

Nu kommer det att bli ett Epoq kök istället. Där hade dem lite mer dekorlister osv att välja till så slipper köpa det separat. Blir modellen Epoq Fasett Mansion :) Ni kan se det köket i deras katalog mellan sidorna 56-61
 
Har lagt ut en bild på planlösningen på nedervåningen på instagram nu för den som vill ha en uppfattning om hur huset ser ut. Observera att det är så som det ska bli. Skafferidörren sitter tex inte där än som det är ut ritat och väggen till toaletten är inte uppreglad ännu.
 
Sitter och planerar tvättstugan nu. Vad ska man välja för märke på tvättmaskin?!?!?! Vill ha en som håller bra och gärna tar 7-8 kilo.
Lyckades inte övertala sambon att ha två tvättmaskiner + torktumlare (outstanding för sängkläder) + torkskåp (toppen till ungarnas blöta overaller och skor).
Så kommer bli en vanlig tvättmaskin och en kombinerad tvätt/tork och sen ett torkskåp.
Till det kombinerade tycker jag Cylindas verkade bäst. Men vad ska man välja för vanlig tvättmaskin?!
 
Sitter och planerar tvättstugan nu. Vad ska man välja för märke på tvättmaskin?!?!?! Vill ha en som håller bra och gärna tar 7-8 kilo.
Lyckades inte övertala sambon att ha två tvättmaskiner + torktumlare (outstanding för sängkläder) + torkskåp (toppen till ungarnas blöta overaller och skor).
Så kommer bli en vanlig tvättmaskin och en kombinerad tvätt/tork och sen ett torkskåp.
Till det kombinerade tycker jag Cylindas verkade bäst. Men vad ska man välja för vanlig tvättmaskin?!

Åh, att sätta in 2 tvättmaskiner är nog det bästa beslut vi tagit i vårt hus!
 
Sitter och planerar tvättstugan nu. Vad ska man välja för märke på tvättmaskin?!?!?! Vill ha en som håller bra och gärna tar 7-8 kilo.
Lyckades inte övertala sambon att ha två tvättmaskiner + torktumlare (outstanding för sängkläder) + torkskåp (toppen till ungarnas blöta overaller och skor).
Så kommer bli en vanlig tvättmaskin och en kombinerad tvätt/tork och sen ett torkskåp.
Till det kombinerade tycker jag Cylindas verkade bäst. Men vad ska man välja för vanlig tvättmaskin?!

Cylinda alla gånger!
 
Åh, att sätta in 2 tvättmaskiner är nog det bästa beslut vi tagit i vårt hus!

Förstår inte varför sambon är så negativ till det :p Sa att han får tvätta allt om jag inte får två maskiner ;)
Hans föräldrar var inne på samma spår som honom och menade på att snart är barnen stora så det inte blir lika mycket tvätt....märks att dem fostrat två killar ;)
Stor skillnad med två tonårstjejer sen som lägger oanvända kläder i tvätthögen ;)
 
För att jag har skruvat i massor av olika fabrikat av tvätt/disk och torktumlare och Cylinda är dom med minst plast i sig och det finns reservdelar om något går sönder.

Miele är nästa på listan för min del men jag föredrar Cylinda.

Tack så mycket för ett bra svar :) Jobbar du som servicetekniker för vitvaror? Låter som att du är kunnig inom detta
 
Tack så mycket för ett bra svar :) Jobbar du som servicetekniker för vitvaror? Låter som att du är kunnig inom detta

Nej, jag har arbetat som sanerare av allt som drar eller generer el. Nu är det dock några år sedan men jag har nyss haft en servicetekniker hemma som även han sa att Cylinda är bästa märket på tvättmaskiner pga det jag skrev.

Min tvättmaskin läckte vatten undertill och pga att jag bor i hyreslgh så måste vi tillkalla tekniker för sådana arbeten. Jag har tack och lov Cylinda på allt och är väldigt nöjd med alla funktioner som finns på dessa med.
 
Stor skillnad med två tonårstjejer sen som lägger oanvända kläder i tvätthögen ;)

Men alltså nej! Man får givetvis förklara för sina barn att man inte gör så! Det slösar helt i onödan på både miljö, kläder och vatten.

Jag förstår faktiskt inte varför du vill ha två maskiner? Vi var sex personer när alla barn bodde hemma, två döttrar och två söner, varav två barn och två vuxna med smutsiga intressen och visst gick maskinen 5-6 gånger i veckan (8 kilos maskin) men två maskiner hade jag inte haft någon användning för? Tjejerna tvättade inte heller mer kläder än vad killarna gjorde utan det var ganska jämt.
 
Kan du inte lägga ut lite bilder i tråden?
Jag lyckas inte registrera mig på instagram :o men skulle gärna se bilder på ert bygge.
Herregud, ni verkar så himla duktiga och arbetssamma, så det skulle verkligen vara kul att kolla på bilderna också och inte bara läsa om era framsteg.
 
Men alltså nej! Man får givetvis förklara för sina barn att man inte gör så! Det slösar helt i onödan på både miljö, kläder och vatten.

Jag förstår faktiskt inte varför du vill ha två maskiner? Vi var sex personer när alla barn bodde hemma, två döttrar och två söner, varav två barn och två vuxna med smutsiga intressen och visst gick maskinen 5-6 gånger i veckan (8 kilos maskin) men två maskiner hade jag inte haft någon användning för? Tjejerna tvättade inte heller mer kläder än vad killarna gjorde utan det var ganska jämt.

Var en lite överdriven kommentar och inte något jag själv gör (men vet klasskompisar som gjorde i tonåren)Självklart ska man inte kasta rena kläder i tvätten och de kommer jag lära barnen.
Jämförelsen tjejer/killar utgick jag helt från min egen uppväxt. Jag och syrran som red och spelade innebandy i dubbla lag hade innebandyträningar 1-2 ggr om dagen + ridning på det. Plus att familjerna inom laget tvättade matchkläder för hela laget efter varje match som gick på rullande schema.
Brorsan var lugnare av sig och mer intresserad av dataspel än att idrotta så genererade inte alls lika mycket tvätt.
Var inte meningen att trampa någon på tårna.

Vi har två småtjejer hemma som är riktiga skitgrisar. Älskar att vara ute och inte rädda att smutsa ner sig och inte kan jag neka mina barn att hoppa runt i vattenpölarna och leka sina lekar i leran som är på tomten nu. Självklarr har jag regnkläder på, men minstingen är proffs på att lyckas ha halva sandlådan innanför kläderna eller lyckas få vattenpölen att rinna in i kläderna.
Känns som jag inte gör annat än att tvätta om dagarna. Iom att vi jobbar långa dagar båda två så hinner jag inte köra mer än en maskin om dagen (vill inte köra under natten, så måste hinna bli klar innan sängdags med tvätt och hängning).

För mig skulle det kännas lyxigt och befriande att ha två maskiner och kanske kunna slippa tvätta och hänga tvätt en dag i veckan för att ägna den tiden till barnen istället.

Tillägg: Barnen är ute större delen av dagis också = mer smutstvätt.
Nu framåt våren kan de vara ute hela dagen och få både mellis och lunch ute
 
Senast ändrad:
Kombinerad tvätt/tork, dvs i samma maskin är bland de mest stupida att spendera pengar på. Svindyra i inköp o svindyra i drift.

Har du haft sån maskin? Var det längesen?
Vi hade en tekniker här idag som kollade över tvättmaskinen i torpet vi hyr som inte fungerar som den ska (frustrerande!!!) och han hade inget negativt att säga om de nyare kombo maskinerna.
Tvätteffekten var exakt lika bra som en vanlig. Torkeffekten något sämre än vanlog torktumlare, men jag toektumlar endast sängkläder och underkläder.

Varför blir den dyrare i drift än vanlig tvättmaskin om man endast skulle köra tvättprogrammet? Tanken är inte att jag ska torka all tvätt, vanliga kläder kommer jag fortsätta att hängtorka
 
Kan du inte lägga ut lite bilder i tråden?
Jag lyckas inte registrera mig på instagram :o men skulle gärna se bilder på ert bygge.
Herregud, ni verkar så himla duktiga och arbetssamma, så det skulle verkligen vara kul att kolla på bilderna också och inte bara läsa om era framsteg.
Jag vet inte hur mna gör :o Sen har jag ett privat instagramkonto så tror inte bilderna syns här ändå för de som inte har instagram??

Kanske finns nägon teknisk människa i tråden som kan ge en enkel förklaring hur man skaffar instagram?
 
Jag vet inte hur mna gör :o Sen har jag ett privat instagramkonto så tror inte bilderna syns här ändå för de som inte har instagram??

Kanske finns nägon teknisk människa i tråden som kan ge en enkel förklaring hur man skaffar instagram?
Jag ber min sambo om hjälp. Han är dataproffs. ;)

Angående tvättmaskiner, jag hade lätt valt två stycken om jag hade möjlighet.
Vardagen ska vara så enkel som möjligt.
Har själv barn och vet hur mycket dom drar ner.
Dessutom låter det ju som dina barn genererar en hel del tvätt. :D
Självklart ska små barn få skita ner sig om det gör dom glada.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 129
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 311
Senast: Habina
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 370
Senast: Calmiche
·
Hemmet För flytt. Ett stort steg från hyresrätt till egen villa. Den 16 januari får vi nycklarna till vårt eget lilla fina hus, ett väl...
Svar
4
· Visningar
1 129
Senast: Solvira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp