Husdrömmen som blev en mardröm

Därför det säljs?
Givet svar så klart... Men tänker att de här sakerna blir man ju sjuk av, kanske är jag ovanligt godtrogen och med för mycket samvete men inte fasen skulle jag försöka mörka så allvarliga saker vid en husförsäljning. Alternativet då är att inte säljarna varit medvetna om problemen eller hur allvarliga de är, och då börjar man ju undra hur de kan ha undgått dem.
 
Biten med hussvampen är ju väldigt tråkig men annars är det vanligt att man får göra betydligt mer än tänkt vid renovering av ett gammalt hus. Gräva ut golv har flera gjort häromkring när de renoverat gårdar och det är dyrt att göra en så genomgripande renovering men å andra sidan skulle motsvarande hus helt nybyggt från grunden kosta ännu mycket mer :)
 
Givet svar så klart... Men tänker att de här sakerna blir man ju sjuk av, kanske är jag ovanligt godtrogen och med för mycket samvete men inte fasen skulle jag försöka mörka så allvarliga saker vid en husförsäljning. Alternativet då är att inte säljarna varit medvetna om problemen eller hur allvarliga de är, och då börjar man ju undra hur de kan ha undgått dem.
Vissa saker har säljarna garanterat mörkat. Bland annat den första vattenskadan. Det är OMÖJLIGT att missa den genomsura stocken och säljaren hade vart på och bytt skiva vid golvet där efter besikningen när han skulle torka upp det besikningsmannen hade sett droppa vid väggen.
Vi fick komma dit helgen efter han haft torkfläkt på och åtgärdat de droppande kopplingarna. Men vi kunde ju inte bryta upp skivan vid golvet när vi inte hade tagit över huset än. Vi frågade om det var torrt på golvet och det sa han att det var.
 
Säljarna har inte gjort ett skit på huset under de 8-9 åren dem ägt det. Endast slitit på de.
Vet det iom att jag kontaktat personen som hade huset innan säljarna och fick se hans mäklarbilder. Huset var inte i närheten lika slitet.
Grannarna runt omkring verkar inte ha gillat säljarna vad vi förstått. Dels att de var märkliga och dels att dem inte gjorde ett skit med tomten och lät allt förfalla.

Hussvampen visste dem troligtvis inte om.
När vi rev köket hittade vi ett skuldbrev från kronofogden på säljarna på några hundra tusen. Och krav på utmätning på lönen. Är nog en stor anledning till att de sålde, fanns nog risk att de skulle bli av med huset annars.
På baksidan hade de kladdat ihop sin inkomst och sina utgifter. En post fastnade jag på. Stod sjukdom och sen en ganska stor summa. Kanske några sviter av allt mögel i huset?

Tror inte den familjen brydde sig speciellt mycket om något i huvudtaget. Städade inte och deras 3 åring var hur skitig som helst. Rullade runt i hundskiten i hundgården och föräldrarna sa ingenting.
 
Vi frågade om det var torrt på golvet och det sa han att det var.

Då har säljaren ljugit vilket är bedrägeri. En säljare måste tala sanning. Frågan är ju om det finns någon bevisning/vittne på vad säljaren sagt. Annars kan det ju bli svårt om ord står mot ord. Bilder på skadan bevisar ju bara själva skadan och möjligen försöket till reparation av säljaren, men det bevisar inte att ni frågat om skadan.
 
Då har säljaren ljugit vilket är bedrägeri. En säljare måste tala sanning. Frågan är ju om det finns någon bevisning/vittne på vad säljaren sagt. Annars kan det ju bli svårt om ord står mot ord. Bilder på skadan bevisar ju bara själva skadan och möjligen försöket till reparation av säljaren, men det bevisar inte att ni frågat om skadan.

Finns ingen mer än sambon och jag som hörde vad som sas den dagen tyvärr :/
Sen har vi ingen bild på skivan som låg på golvet innan, bara den efter.
Så sjukt korkat att man inte fotade en massa under besiktningen, men kunde aldrig drömma att det skulle vara såhär mkt fel :/
Vet att säljaren har gjort en utfästelse att det var torrt. Men frågan är om vi kommer att kunna driva det vidare när fb tog åt sig just den vattenskadan?
 
Finns ingen mer än sambon och jag som hörde vad som sas den dagen tyvärr :/
Sen har vi ingen bild på skivan som låg på golvet innan, bara den efter.
Så sjukt korkat att man inte fotade en massa under besiktningen, men kunde aldrig drömma att det skulle vara såhär mkt fel :/
Vet att säljaren har gjort en utfästelse att det var torrt. Men frågan är om vi kommer att kunna driva det vidare när fb tog åt sig just den vattenskadan?
Jag tror det är svårt att få skadestånd från säljaren, särskilt när det är ett mer än hundra år gammalt hus som såldes med renoveringsbehov. Undersökningsskyldigheten är omfattande och som sagt är det vanligt att så gamla hus behöver genomgripande renoveras. Största chansen är normalt genom besiktningsmannens försäkringar, bla. därför är en omfattande besiktning vid köp väldigt viktigt.
 
Jag tror det är svårt att få skadestånd från säljaren, särskilt när det är ett mer än hundra år gammalt hus som såldes med renoveringsbehov. Undersökningsskyldigheten är omfattande och som sagt är det vanligt att så gamla hus behöver genomgripande renoveras. Största chansen är normalt genom besiktningsmannens försäkringar, bla. därför är en omfattande besiktning vid köp väldigt viktigt.
Såg nu även bilderna från visningen och det var inte riktigt så jag trodde det såldes utan mer som ett regelrätt renoveringshus, det var lömskt och jag förstår att ni inte väntade er en så genomgripande renovering :)
 
Vissa saker har säljarna garanterat mörkat. Bland annat den första vattenskadan. Det är OMÖJLIGT att missa den genomsura stocken och säljaren hade vart på och bytt skiva vid golvet där efter besikningen när han skulle torka upp det besikningsmannen hade sett droppa vid väggen.
Vi fick komma dit helgen efter han haft torkfläkt på och åtgärdat de droppande kopplingarna. Men vi kunde ju inte bryta upp skivan vid golvet när vi inte hade tagit över huset än. Vi frågade om det var torrt på golvet och det sa han att det var.
Jo men det var ungefär det jag fiskade efter, att han måste ha vetat om en del om än inte allt. Det låter inte alls omöjligt att möglet och svampen har påverkat de som bodde där, vilket gör det ännu mer anmärkningsvärt. Tycker så jädrans synd om er som bara drabbas av bakslag gång på en annan, nån gång måste det vända..
 
Vänder definitivt inte åt det rätta hållet :( Ramlade illa och kan inte stödja på foten så är påväg till akuten. Vi som har massor som måste vara klart tills imorgon
 
Gick på det nybyggda bjälklaget och trillade ner i backen och landa snett. Nästan 1 m ner till backen från bjälklaget.
Det var inte brutet!! En rejäl vrickning och hoppa runt på kryckor ett tag. Försöka stödja på foten när det inte gör allt för ont.

Störtsköna männsikor på närakuten i usala. Ovanligt med skojfriska och glada läkare annars.
Läkarens kommentar när han kollar plåtarna "men då, det här ser ju inte bra ut. Jag ville ju operera" :p

Hem och göra klart det sista nu. Spånet i kommande tvättstuga måste ut ikväll. Sambon får bygga spångar åt mig så ja kan hoppa med kryckorna in dit och suga upp spånet.
 
Nu har jag tittat igenom dina bilder och är djupt imponerad av ert arbete! Det är bara så synd att ni råkat ut för detta med alla fuktskador och hussvamp...

Ja kollar man tillbaka på bilderna från December är det egentligen otroligt hur mycket vi hunnit ändå. Men samtidigt är det väldigt lång väg kvar innan huset är återställt.
Vattenskadan upptäcktes i början av November, men vi själva började inte riva förrän i slutet av December eftersom försäkringsbolagets byggare var inblandade till en början
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 126
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 311
Senast: Habina
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 370
Senast: Calmiche
·
Hemmet För flytt. Ett stort steg från hyresrätt till egen villa. Den 16 januari får vi nycklarna till vårt eget lilla fina hus, ett väl...
Svar
4
· Visningar
1 129
Senast: Solvira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp