Husdjur i boxen.....*bild*...

Sv: Husdjur i boxen.....*bild*...

Jaha.............tänkte bara tala om hur det gick med masken (och hans vänner)...........

Ursäkta, men eftersom jag hatar allt som kringlar och krälar så skickade jag inget träckprov utan ville bara bli av med ev fler maskar SÅ FORT SOM MÖJLIGT!!!!!! Köpte Ivomec och herregud en sådant h*****e jag haft då jag mockat.......Så fullständigt ofattbart otroligt extremt supervidrigt!!!!! Minst 100 spolmaskar på 1 till 2 dm långa har formligen vällt ut!! Jag är fortfarande i chocktillstånd!!!

Hur...jag undrar bara HUR ÄR DET MÖJLIGT!!!! En pigg o fräsh häst, möjligen matt i pälsen, lite dammig eller mjällig....det är ALLT jag sett!

Hon fick Novomectin strax innan jag köpte henne. Sedan i oktober, samtidigt som alla andra här hemma, Baminth. HUR kan det då vara så mkt mask nu?? Hur fort blir de 2 dm långa?? Har de överlevt förra avmaskningen?.

Jag kommer skicka träckprov efter detta äckliga är "uttömt" för att gardera mig från att det finns någon liten djäkel kvar!

Ps. Jag drömmer på nätterna om maskar som krälar i sängen....Ds

Någon som varit med om något liknande??:eek:

:eek: jag lider med dej!! jag avskyr allt som krälar o har sej efter jag hittade en död mus med fullt av likmaskar i sej *kräk*

FYYY FF..NNN vad äckligt!!!

Måste medge att jag aldrig gjort träckprov utan maskar bara på rutin.. har haft min pålla i fem år o har aldrig sätt ngt liknande...

Trodde att om man bara hade rutin på avmaskningen så slipper man mask, bara man växlar medel..
det är vad jag fått höra..:confused:

lycka till med mask mockningen... lider med dig...urk:crazy:

FYYY FF..NNN vad äckligt!!!

Måste medge att jag aldrig gjort träckprov utan maskar bara på rutin.. har haft min pålla i fem år o har aldrig sätt ngt liknande...

Trodde att om man bara hade rutin på avmaskningen så slipper man mask, bara man växlar medel..
det är vad jag fått höra..:confused:

lycka till med mask mockningen... lider med dig...urk:crazy:

TACK !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Spolmask, definitivt!:( Jätteäcklig!

Bimectin, eller annat ivermectinpreparat

Senast ändrad av en moderator:

Jag kommer skicka då hon slutat "släppa ut" dessa vidriga, hemska äckliga ormliknande sliskmaskar.....Det kommer ut ännu! Hur har hon kunnat vara så fräsch??? Helt ofattbart!:eek:

Men.. ska inte alla vara döda och ute efter 2 dagar? Är de döda som kommer ut eller lever de:eek: ?

Tänkte bara så det inte är andra äckliga maskar än vad man först trodde så medlet inte tog just DEN sorten av de små :devil: :s tygen... usch, usch.. följer med spänning!

Jippi! Ström igen! Jorå, de är stendöda! Inte sett en enda som lever. Igår kom det någon enstaka, men i morse då jag mocka fanns det inga kvar. Så nu e de borta!!!! Fobin för maskar kommer av då jag var höggravid med barn nr 3 och satt och knapra på ett knäckebröd. När jag nästan hade ätit upp det så vänder jag på den och ser hur det kryllar med småmaskar...... Kan upplysa om att jag inte äter Wasa frukostknäcke efter detta!!:eek:

Har heller aldrig sett något sådant innan och det är jag glad för:)
Till alla er som säger att träckprov är det enda man kan tillförlita sig på så kan jag meddela att det är lite fel. Trodde det också förr:confused:
Men efter en diskussion med en veterinär på hälsingborgs djursjukhus, fick jag veta att många maskar kan man ändå missa på ett träckprov och om man då misstänker mask så behövs det även blodprov.
Intressant att hästen mådde så bra......kanske är det en mask som inte påverkar hästen förrän det är riktigt allvarligt. Var den lös i magen. Bandmask är ju en sådan mask som hästar kan ha utan att se så värst påverkad ut av det. På bandmask kan man ibland få ta ett starkare medel om man har mycket då kan Banminth bara ta bort en del om de parasiterat sig på hästen ett tag.
Kan vara lika bra om inte bättre att ta efter avmaskningen ett träckprov för att se om den är hyfsat fri från mask.
Har även pratat med vet. ang resistens och de påstår att något sådant inte påträffats i sverige. Säger inte att det är fel det ni säger med resistent spolmaskar, men infon går väldigt isär där. Har frågat många och inte en enda har sagt att hästar kan vara/bli resistenta mot maskmedel. Notera att det är inte jag som säger detta utan veterinärer från olika ställen

Ta träckprov nu ändå. Ivomec är det sämsta alternativet att välja till spolmaskar, just för att det finns stammar som är resistenta.

Du har fått ut en hel del, bra! Skicka in ett prov, markera tydligt att du har avmaskat och att det kommit ut mycket. Provet visar om du fått allt eller behöver göra ytterligare med annat medel. Även om maskarna är resistenta kan man bli av med den del med "fel" medel.

H ur länge ska man vänta efter en avmaskning innan man skickar ett efterprov?

Till alla er som säger att träckprov är det enda man kan tillförlita sig på så kan jag meddela att det är lite fel. Trodde det också förr:confused:
Men efter en diskussion med en veterinär på hälsingborgs djursjukhus, fick jag veta att många maskar kan man ändå missa på ett träckprov och om man då misstänker mask så behövs det även blodprov.
Det är bandmasken som man tar blodprov för att kolla. Ett träckprov inriktat på bandmask visar också. Det är undersökningar på gång just om bandmasken, meningarna går isär mellan avmaskningsmedelsförsäljarna och parasitologer... Vem ska man välja att tro på?

På bandmask kan man ibland få ta ett starkare medel om man har mycket då kan Banminth bara ta bort en del om de parasiterat sig på hästen ett tag.
Inte starkare, utan en annan substans som inriktar sig enbart på bandmask = prazikvantel. Finns "rent" och heter Droncit eller blandat med ivermectin och heter Equimax.
Har även pratat med vet. ang resistens och de påstår att något sådant inte påträffats i sverige. Säger inte att det är fel det ni säger med resistent spolmaskar, men infon går väldigt isär där. Har frågat många och inte en enda har sagt att hästar kan vara/bli resistenta mot maskmedel. Notera att det är inte jag som säger detta utan veterinärer från olika ställen
Det finns dokumenterade fall av ivermectin-resistenta spolmaskar, både här i Sverige och utomlands. Två här på forumet har råkat ut för sådana där bl.a. stort djursjukhus varit inblandat i arbetet med att bli av med krypen. Så den vet du refererar till är tyvärr inte uppdaterad. Dessutom är det inte hästarna som blir resistenta, utan maskarna. Och att lilla blodmasken har hög resistens mot fenbendazoler är känt i hela världen, även ivermectiner har lägre verkningsgrad idag än det hade när det var nytt.

Vet du vad det är för intervall på Noromectin? Det borde väl vara samma som på Ivomecen. Har för mig att der är Ivermectin i båda.

Hon blev avmaskad i Novemeb pga stygnflufeägg på benen (syns ej på träckprov) men jag tycker att hon har lite maskmage ändå och vill ta ett träckprov för att se om hon har något (har alltid visat 0 förut på allt).

Mvh

Tora

Fast avmaskade hon inte med Ivomec både nu och i höstas?

Mvh

Tora

Jo, och om hästen har ivermektinresistent spolmask så har de avmaskningarna alltså inte hjälpt. Eller hur menade du?

Ang din fråga om Noromectin förresten, så du har helt rätt, det är ivermektin i bägge och intervallet är lika långt för båda två (8 v)

Hur ser en maskmage ut?? Eller är det bara ett uttryck:confused: :rofl: kan inte mkt om detta....

Jag blev lite förbryllad bara. Då det inte hjälpte första gången men det kom massvis med mask andra gången. Du skrev att de kunde vara resistanta men då borde det väl inte ha kommit andra gången heller i så fall? (Nu förutsätter jag att hästen inte blev smittad mellan avmaskningarna).

Jag kan ha missuppfatat dig helt fel, du vet fredag eftermiddag :o :D

Mvh

Tora

Resistens behöver ju inte betyda att medlet inte tar alls, utan att det bara tar en viss del av maskarna. Har man alltså mycket mask i hästen kan det ändå komma ut en stor mängd mask, men man kommer inte åt allt.

Jippi! Ström igen! Jorå, de är stendöda! Inte sett en enda som lever. Igår kom det någon enstaka, men i morse då jag mocka fanns det inga kvar. Så nu e de borta!!!! Fobin för maskar kommer av då jag var höggravid med barn nr 3 och satt och knapra på ett knäckebröd. När jag nästan hade ätit upp det så vänder jag på den och ser hur det kryllar med småmaskar...... Kan upplysa om att jag inte äter Wasa frukostknäcke efter detta!!:eek:

Åh fy *** vad äckligt! :eek: Jag hade spytt oavbrutet efter något sådant, jag svär. Fy tusan, stackars dig!!

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 887
Senast: skuggi
·
Anläggning Bilderna i följande inlägg har jag hittat på googel - vet inte om det är okej, vi får väl se... Jag vet att iaf en av bilderna har...
2
Svar
21
· Visningar
5 485
Senast: Yrja
·
Islandshäst För länge sedan så fanns det en hemsida (isländsk), där kunde man söka och hitta bilder på gamla isländska ston och hingstar. Bild ur...
2
Svar
22
· Visningar
5 047
Övr. Hund Efter att idag ha mist min kära Boxer helt plötsligt tänkte jag att vi kunde ha en gemensam minneslund här på Hund. Man kan posta...
2
Svar
29
· Visningar
3 582

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka