Husdjur i boxen.....*bild*...

Sv: Husdjur i boxen.....*bild*...

Till TS

Hur gick det med hästen (och "husdjuren")? Skickade du träckprov?
Spännande ju. :)

Till TS

Hur gick det med hästen (och "husdjuren")? Skickade du träckprov?

Spännande ju. :)

Ja, tänk att denna äckliga tråd ännu lever....:eek:
Hur ska jag starta detta för det slutade inte med detta...Exakt tre veckor efter senaste avm lämnade jag in träckprov som var okej...men...MEN.....sedan dess har jag sett så mycket blodmask!! I varje bajs är det MÅNGDER med blodmask. Den lilla förstås och alla är döda?? Vi har inte haft det heller förrut, men träckprov var ju okej? Man får inte blodmask nu Eller??? Ingen rör på sig..VAD GÖR JAG NU!!!!!
.....

Jag skulle skicka in för artbestämning. Är det blodmask kan det vara så illa att din häst fått massaktivering av blodmask, då finns det jättemånga "ynglingar" som ännu inte lägger ägg, dvs visar sig på träckprov.

Vad avmaskade du med? Om det var ett pyrantelmedel så har du ju äggläggande blodmaskar 4v efter senaste avmaskningen.

Lilla blodmasken lägger sig och vilar i tarmslemhinnan och kan ligga där i flera år, så de maskar du ser idag kan hästen ha tuggat i sig i höstas, i somras, eller kanske 2005!

Jag minns inte säkert men har för mig att det var ivomec. Har det uppskrivet i stallet. Men det kom inga blodmaskar då utan det är nu det kryllar. varför syntes inte det på träckprov? Kan jag ha "väckt " maskarna då jag avmaskade?? Att det är lilla blodmasken är jag säker på. Stämmer det att Cydetin även tar sovande maskar och ägg?

Tog du träckprov 3v efter Ivomec-avmaskning så SKA det inte synas några ägg. ERP (=egg reapperance period) är 8v.

Och ja, de kan ha blivit väckta av avmaskning, men också spontant av våren. Avmaska INTE utan att kolla upp vad det är för mask, låt en expert avgöra arten.

Cydectin tar ca 25% av inkapslade larver och hindrar återsmitta 2v efter hästen fått medlet. Det tar alltså inte allt, och är ett medel man ska vara försiktig med då det troligtvis snabbt kan bildas resistens mot det eftersom det påverkar (men inte dödar alla) även inkapslade larver.

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 887
Senast: skuggi
·
Anläggning Bilderna i följande inlägg har jag hittat på googel - vet inte om det är okej, vi får väl se... Jag vet att iaf en av bilderna har...
2
Svar
21
· Visningar
5 485
Senast: Yrja
·
Islandshäst För länge sedan så fanns det en hemsida (isländsk), där kunde man söka och hitta bilder på gamla isländska ston och hingstar. Bild ur...
2
Svar
22
· Visningar
5 047
Övr. Hund Efter att idag ha mist min kära Boxer helt plötsligt tänkte jag att vi kunde ha en gemensam minneslund här på Hund. Man kan posta...
2
Svar
29
· Visningar
3 582

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka