Husbygge på gammal grund?

T

Tola

Det är så att jag och min sambo går i byggtankar på hans farfars föräldrahem. På gården står ett hus nu som man skulle kunna använda MEN det blir för mycket jobb att totalrenovera de. Däremot skulle vi vilja ha kvar grunden på huset, men då undrar jag hur det funkar om man anlitar en totalentreprenad, kan man då sitta på alla dessa husbyggar sidor å välja hus? eller får man skicka in bilder till entreprenörer å säga att "ett sådant här hus vill jag ha, vad kostar det?"... eller hur funkar det?...

Sv: Husbygge på gammal grund?

Vad är det för grund? Är det platta på mark? Källare? Eller hur ser den ut.

Ibland blir det kanske billigare att gjuta ny grund?

Vi byggde om stallet direkt på en gammal platta och det gick bra.

Ja det är en källare under grunden i dagsläget, men de hade man fått gjuta igen eller vad man gör:angel:
Men vi skulle vilja ha ett likadant hus som det som står där i nuläget, men vi måste nästan ändå riva de för att det e såå mycket jobb med de. Stommen till huset går att använda min inget annart så då kan man lika gärna riva... Någon som vet nått de kan dela med sig av?=)

Jag har faktiskt ingen aning.
Dock har jag funderat på samma sak då jag är intresserad av ett ställe som i princip lika gärna kan rivas som renoveras.
Därför skriver jag, så jag lätt kan hitta tillbaka till tråden :)

Hoppas någon kan svara på det!

Om stommen är i bra skick så skulle jag hellre ha rivit ut det befintliga, än att bygga nytt.

Jag har svårt att föreställa mig att det skulle vara mindre jobb eller billigare att bygga nytt på befintlig grund än att renovera stället.
Ett första steg vore väl att vända sig till arkitekt?

En bra isolerad grund och bra dränering är ju allt för ett friskt nytt hus.
Jag tror att ni gör er själva en otjänst genom att spara gamla grunden, om ni ska bygga nytt.

Ofta är det ändå billigare att renovera ett gamalt hus så kolla med kunnigt folk om gamla huset är friskt så renovera istället. Då får man börja med att dränera grunden ändå osv.

I mitt fall så har vi haft hantverkare ute som kollat stommen och den var okej. Men sen e det ett hus som kanske inte varit bebott på närmre 60 år, klätt med missfärjade eternitplattor, dåligt isolerat, sen måste man riva skorstenen och så behövs det lite justeringar på grunden. så frågan e om det blir billigare ändå?.... Huset i sig är underbart om det hade varit iordning.

Men att tilläggsisolera, byta panel och mura upp skorsten kostar ju inte på långa vägar lika mkt som att bygga ett nytt hus.
El måste ni antagligen också byta.

Jag tycker definitivt ni ska satsa på omrenovering!

Har det inte varit bebott på 60 år saknas väl toa- och duschutrymmen, plus att allt vatten och avlopp måste dras om också. Samt nya ytskikt, byta ut spånet i innertak och golv osv.

TS: Om ni kan tänka er att lägga mycket tid och renovera det allra mesta själva och ta det lite efter hand kan ni säkert komma undan lite billigare genom att renovera, förutsatt att stommen på huset är bra och fräsh. Då får ni ju ett litet stycke historia och husskäl för pengarna och slitet dessutom.

Om ni däremot tänker er att leja hantverkare för att renovera upp det kommer det garanterat bli betydligt dyrare än att bygga nytt om man väljer någon av hustillverkarnas modeller. Fördelen med att bygga nytt är ju att man får ett modernt hus där man inte behöver kompromissa för att få den moderna funktionalitet man kanske vill ha.

Att bygga något på den gamla grunden känns som en dålig kompromiss. Då är det väl bättre (och billigare) att bygga helt nytt?

Att bygga något på den gamla grunden känns som en dålig kompromiss. Då är det väl bättre (och billigare) att bygga helt nytt?
Ja, det tror jag också. Och då är ni dessutom inte låsta till att bygga i exakt den dimensionen som den gamla grunden är = större frihet när ni ska välja husmodell.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 639
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 708
Senast: Calmiche
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 492
Senast: cherie
·
Skola & Jobb Jag vet inte riktigt vad jag ska göra, så jag tänkte mig höra mig lite för hos er på Bukefalos. :) Jag är 22 år och bor hemma medan jag...
Svar
0
· Visningar
810

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Burkmat
  • Kan det verkligen stämma?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar