Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
För att inte någon av barnen ska kunna lura en dement förälder under dennes sista dagar på alla dennes tillhörigheter.Hela grejen med arv är rätt skum egentligen. Varför ska någon ha laglig rätt till någon annans tillgångar när de dör, bara för att man är släkt och varför ska man inte kunna ge bort sina tillgångar till vem man vill när man lever? Weird.
Du har rätt att ge bort din egendom till vem du vill, bara det dokumenteras så det går rätt till.Hela grejen med arv är rätt skum egentligen. Varför ska någon ha laglig rätt till någon annans tillgångar när de dör, bara för att man är släkt och varför ska man inte kunna ge bort sina tillgångar till vem man vill när man lever? Weird.
Detta hus skulle hon vilja se till att ett av hennes barn får- de som har det största behovet av ett hus.
Du har rätt att ge bort din egendom till vem du vill, bara det dokumenteras så det går rätt till.
Men i det här fallet så står ju givaren inför döden , svårt sjuk och då finns alltid risken att det hela inte går rätt till.
Sedan är det ju bra att lagstiftaren försöker stävja att ett favoritbarn får allt och en mindre omtyckt inte får ngt alls..
Man får inte ge bort av sina tillgångar så att laglotten minskar, om man vet att man kommer att dö. Det kallas laglottskränkning.
Har inte kunnat läsa resten av svaren, så du kanske redan har fått svar.
Hon skriver testamente där huset ska tillfalla rätt barn och de andra barnen dela på resten. För det fall att resten inte räcker till de andra barnens laglotter samt att någon/några av dem kräver laglottsjämkning så hjälper svärföräldrarna till att betala laglotten/erna.
Nja så enkelt är det inte. Alla vet vi ju om att vi ska dö.
Du har rätt att skänka bort hela eller delar av din egendom oavsett framtida laglotter. det kan påverka så tillvida att gåvomottagerns ev. laglott minskar med den tidigare gåvans värde.
EX
En bonde har 2 barn
skänker gården till dottern som övertar driften. Gården är vid gåvotillfället värd 10 mille
10 år senare dör bonden Gården som nu ägs av flickan är värd 15 mille.
dödsboets värde är 1 mille
Flickan ärver då 1/2 mille minus 10 mille = 0kr 9,5 mille förvinner eftersom man inte kan ärva en skuld.
Brodern ärver 1/2 +1/2 mille
Hej!
Tyvärr kommer inte det uppdelade arvet kunna täcka ett hus till det barn som vill ha huset, i alla fall inte i det område de vill ha ett hus. Och jag kan tycka att ska man köpa hus ska man ha råd, men när känslor är inblandade blir det ju svårare.
Det här låter så himla konstigt i mina öron.
Jag hade aldrig accepterat det att det här hände om jag var ett syskon – oavsett vilket syskon jag var i det här sammanhanget, hela idén känns som rent vansinne. Det barnet får väl för tusan bo i ett hus någon annanstans där det är realistiskt för hen att bo, precis som alla andra vanliga människor.
Och att det "bråkiga barnet" inte verkar veta vad som pågår medan de andra syskonen gör det är inte heller klokt, det kommer nog att slå tillbaka väldigt kraftigt.
Nu menar jag alltså något som är relevant för tråden; dvs någon som vet att hen ska dö inom en snar framtid. Då får hen inte skänka bort tillgångar som gör att laglotten minskar.
Jag vet mycket mer om det här än jag har lust att veta.
Hej!
Min sambos mamma är döende i cancer, vi räknar med kanske en månad max innan hon är borta. Hon vill väldigt gärna reda ut sina affärer innan hon dör.
Hon bor i ett ganska nedgånget hus på en väldigt attraktiv adress. Detta hus skulle hon vilja se till att ett av hennes barn får- de som har det största behovet av ett hus. Detta barn har inte råd att köpa ut de andra barnen om de skulle ärva huset ihop. Vad vi undrar är om det är möjligt för mamman att sälja huset (till barnets rika svärföräldrar) som sedan ser till att "rätt barn" bor i huset. Huset skulle då säljas till något under taxeringsvärde. Är detta något som skulle fungera, eller kan barnen som inte fått nån del av huset kunna göra något åt det?
Två av barnen är alltså helt ok med denna lösning, ett tredje barn som inte varit närvarande på 10 år kommer nog inte gilla tanken.
Tacksam för hjälp och tips så mamman kan spendera sin sista tid i lugn och ro och veta att hennes barn har det bra när hon är borta.
/Lavinia
Krångligt värre.
Det funkar inte så, det är förtida arv och syskonen kan och har all rätt att bestrida det. Jag förstår helt ärligt inte varför ett syskon ska få flera miljoner och de andra bli lottlösa?Kan hon inte ge huset till barnet innan hon dör, med förbehåll att hon får bo kvar?
Vad som än händer ska inte svärföräldrarna få ta del av arvet som kommer från kvinnan. Det är som uppgjort för en arvstvist som tar lång tid och massor med pengar att lösa.