HurTränar ni hästens muskler?

K

kriss

Vet inte om jag är helt bakom flötet men när jag hade min travare så skritta vi i uppförsbackar.klättrade men travade eller galopperade dock INTE.Sedan får jag höra att vissa männsikor galopperar uppför som träning,vilket jag inte kan förstå hur det skall kunna träna hästens bakben då hästen då den sänker ryggen för att ta i för mer fart.
Hopppas ni förstår vad jag menar.
Hur resonerar ni ,vad är eran bästa träning för rumpmusklerna(Hästen) ja alla delar, kom gärna med era sunpunkter/ krisse
 
Tränar den muskeln i bakbenen när du galopperar på uppförsbacke?
Kanske jag som fattat fel tidigare...?
 
Jag skrittar oftast i uppförsbackar.
Annars så försöker jag variera arbetet mycket. Använder mig av cavaletti och studs en del. Att rida i rätt form förstås, att få hästen avslappnad men att den trampar under sig och jobbar med ryggen. :banana:
 
Så gör jag med,finns det ingen variation blir det inte roligt för varken ryttare eller häst/ krisse
 
Jag har börjat att träna böjning enligt den akademiska ridkonsten för att bygga upp min hästs muskler. Då får man hästen att flytta in bakbenen under sin tyngdpunkt, dvs att hästen bär större delen av sin vikt på respektive bakben som den trampar under med... Styrketräning för häst helt enkelt :)
 
Ponnyn ska "bära" sig upp och ner för alla backar och det tycker jag hon gör bäst i kontrollerad skritt (hon går i grimma men vet vad "försiktigt" betyder). När man kommit längre i ridningen och styrkan så är samlad galopp i lite segare och inte så branta uppförsbackar bra träning för musklerna. En annan tanke med den långsamma skritten är att hon inte ska åka ner för backarna utan vara kvar i balans och hon är väldigt bra på det. Men så bromsar hon av naturen genomn att sänka rumpan och höja huvudet, även när vi jobbar på lina på volt ex.

I övrigt så går vi mkt off road i skogen, bommar när vi är på ridbanan och löshoppar.
 
Jag rider både i skritt, trav och galopp uppför. Men travar och galopperar gör jag mest för konditionen och ibland är det himla kul att galoppera uppför en backe i full fart (det tycker hästen också) :D. Däremot skrittar jag ALLTID ner, vilket jag vet en del som inte gör.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 669
Träning Hejsan! Behöver tips och råd. Har en väldigt energisk häst som stundvis blir rätt het. Jag kan hantera det i skritt och trav och känner...
2
Svar
28
· Visningar
3 974
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 486
Hästhantering Hej! Ny här så vet inte riktigt hur detta går till men hoppas på svar från någon. Har skaffat ny medryttarhäst för ett tag sen, en...
2
Svar
31
· Visningar
2 724

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp