F

froggy

Jag skrev ett mejl för ett tag sen då jag undrade hur man gör på hopptävlingar. Det ända svar jag fick var att det fanns massa andra trådar med det. Men jag hittar ingen. Så nu skriver jag igen.

*Vad ska man ha med sig på hopptävlingar? Då menar jag papper som pass,grönt kort,osv.

*Jag som inte har tävlat förut,tränat hemma och vill tävla. Vad ska jag tävla i första gången? (Jag har stor häst).

*Och hur vet man hur banan går? Får man se den innan på något papper? Går man igenom den inne på banan?

*Vad händer om man river?

Tacksam för svar .. den här gången

Sv: Hur?!

*Vad ska man ha med sig på hopptävlingar? Då menar jag papper som pass,grönt kort,osv.

ryttarlicens, grönt kort, vaccinationsintyg, och ev hästlicens (på regional och uppåt)

*Jag som inte har tävlat förut,tränat hemma och vill tävla. Vad ska jag tävla i första gången? (Jag har stor häst).

90 cm kanske? beror ju på vad du ligger på för nivå på träning, men 90 är lägsta klassen på tävling.

*Och hur vet man hur banan går? Får man se den innan på något papper? Går man igenom den inne på banan?

banskiss finns uppsatt oftast utanför banan. sen får man gå banan innan klassen börjar och stega upp avstånd, kolla in vilka svängar man ska rida osv

*Vad händer om man river?

man får 4 fel. (med litet undantag för vissa specialbedömningar som förekommer i lite högre klasser)

Jag vill rekomendera dig att köpa TR, där kan du läsa om vad du måste ha med dig av papper och sånt, klädsel, tillåten utrustning, höjder, bedömningar etc....

Du måste ju också skaffa et grönt kort, och då måste du "kunna" TR...;)
Lycka till!

Det första du kan göra är att bli medlem i en ridklubb, sedan går du en grön kort kurs, där får du lära dig allt om det som du frågar om här, t.ex vilka papper man skall ha med sig, hur man skall vara klädd, hur man går banan och när. samt mycket mer. Sen kan du ju titta efter pay and jump träningar eller om den klubben som du går med i ordnar träningstävlingar, min klubb gör det, och då kan man välja höjd själv från liggande bom och uppåt. Annars är lägsta höjden som tidigare nämnts 0,90 m.
Lycka till :rofl:

håller med dem andra ! :)
men om du tycker att 90 cm e för högt, kan du ju alltid starta nåra clearounder...det tycker jag ger stort självförtroende för både häst och ryttare :)
lycka till ;)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Radannons Hejsan. Första gången jag skriver här. Men vet inte vad jag ska göra. Vi lämnade ut våra hästar på foder för två år sen. Efter ett år...
Svar
1
· Visningar
1 670
Senast: Cina B
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 690
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 170
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA