L

louiseekroth

Hej alla kunniga människor!

*varning för långt inlägg*

Jag och mitt ex bodde ihop med två katter och två hundar. För två år sen cirka gjorde vi slut och vi delade då på oss så han tog katterna och jag tog hundarna.

Nu kan han inte längre ha katterna pga diverse anledningar och jag har då fått ta på mig ansvaret att omplacera dem. Tyvärr kan jag inte ta hand om dem själv då jag bor med min nya pojkvän i en pytteliten etta med två hundar redan. Så hur tråkigt de än är så kan jag inte ta dem.

Igår åkte jag och lämnade dem hos en killkompis som sa han kan ta hand om dem tills han hittar ett nytt hem åt dem. Nu till problemet:

En av katterna leker rövare på natten och han får inte sova. HUR gör man? Till saken hör att Malibu (som han heter) är kastrerad, är ca 3 år, har en tjejkompis som också är kastrerad och ca 3.5år, han är döv och älskar vatten.

DVS spruta vatten på honom funkar alltså inte då han bara tycker detta är kul. Han går gärna in och duschar med en om han får. Dessutom så kan man inte skälla på honom då han är döv (vit kisse). HUR gör man då?

Jag var där i två timmar igår och dem verkar verkligen inte vantrivas. Tvärt om. Sen jag och mitt ex gjort slut tror jag dem fått väldigt lite uppmärksamhet (gissar vilt) och dem har nog fått gjort precis hur dem velat och kännt för. Men katterna är precis samma gamla kattor. Malibu är hur gosig som helst och fann sig väldigt snabbt att ligga och mysa i soffan och Baccardi gick runt på upptäcksfärd.

Troligen har dem hittat ett nytt hem redan. Kommer en kille (kompis till han som dem bor hos nu tillfälligt) ikväll och kollar på dem. Men man vill ju inte dem ska leka rövare på nätterna för då kommer dem ju snabbt tillbaka. Vill inte heller avliva två så unga katter som är friska och glada i övrigt.

Snälla kom med tips på hur jag ska lösa detta.

Mvh Louise, Baccardi och Malibu
59824_496974767645_774242645_7160184_240291_n.jpg
 
Sv: Hur?

Just ja, katterna är innekatter sedan vi fick dem som kattungar. Vita (Malibu) är som sagt döv så vill inte han ska bli utekatt då han lätt kan bli påkörd eller uppäten av rovdjur pga detta.
 
Sv: Hur?

Vad menar du med lever rövare? Leker, skriker, klättrar på väggarna, attackerar den som sover...?

Han springer runt och race:ar och tassar runt, och jamar/skriker och tuggar på saker

Dem har fri tillgång till mat så kan ju inte vara att han är hungrig
 
Sv: Hur?

Du lämnade katterna där igår och det har alltså bara gått en natt. Jag tycker beteendet låter helt normalt och beror förmodligen på att katten inte har "bott in sig" ännu. Om beteendet kvarstår efter en vecka skulle jag börja fundera på om det kan bero på något annat.
 
Sv: Hur?

Du lämnade katterna där igår och det har alltså bara gått en natt. Jag tycker beteendet låter helt normalt och beror förmodligen på att katten inte har "bott in sig" ännu. Om beteendet kvarstår efter en vecka skulle jag börja fundera på om det kan bero på något annat.

När jag frågar mitt ex om saken så säger han att Malibu ofta är sån på natten. Springer runt och jagar saker och jamar och så. Detta är inget jag kommer ihåg från den tiden jag bodde ihop med katterna. Malibu har alltid varit lite mer aktiv och lekfull. Men jag minns inte att jag blev väckt på nätterna så som jag fått höra nu...
 
Sv: Hur?

Alltså katter är ju nattdjur och är gärna aktiva på nätterna, men får de uppmärksamhet och stimulans brukar de anpassa sig rätt väl till ägarens dygnsrytm. Man kan försöka hålla igång dem på kvällarna så att de är trötta på natten (kasta ut pingisbollar de kan jaga, lägg torrfodret i aktiveringsbollar istället för att bara ha det ståendes framme hela tiden, tappa upp ett bad till katten som gillar vatten och låta den leka med bollar där osv.). Man kan ge dem ett ordentligt köttben som de kan jobba med. Det brukar kunna sysselsätta dem ett bra tag (förutsatt att de inte kan sätta i sig benen helt och hållet, ur aktiveringssynpunkt är tex. revben bättre än kycklingvingar).

När det gäller tillrättavisningar till den döva katten får man tänka om. Jag har fött upp en döv kattunge och var noga med att alltid ta ögonkontakt vid kommunikation. Även om de inte hör vad du säger så läser de ditt ansiktsuttryck och de kan skilja på en nöjd matte/husse och en arg matte/husse. Stampa i golvet för uppmärksamhet funkade bra.
 
Sv: Hur?

Alltså katter är ju nattdjur och är gärna aktiva på nätterna, men får de uppmärksamhet och stimulans brukar de anpassa sig rätt väl till ägarens dygnsrytm. Man kan försöka hålla igång dem på kvällarna så att de är trötta på natten (kasta ut pingisbollar de kan jaga, lägg torrfodret i aktiveringsbollar istället för att bara ha det ståendes framme hela tiden, tappa upp ett bad till katten som gillar vatten och låta den leka med bollar där osv.). Man kan ge dem ett ordentligt köttben som de kan jobba med. Det brukar kunna sysselsätta dem ett bra tag (förutsatt att de inte kan sätta i sig benen helt och hållet, ur aktiveringssynpunkt är tex. revben bättre än kycklingvingar).

När det gäller tillrättavisningar till den döva katten får man tänka om. Jag har fött upp en döv kattunge och var noga med att alltid ta ögonkontakt vid kommunikation. Även om de inte hör vad du säger så läser de ditt ansiktsuttryck och de kan skilja på en nöjd matte/husse och en arg matte/husse. Stampa i golvet för uppmärksamhet funkade bra.

Jo jag har ju förstått att katter är nattdjur. Men vad jag minns av att bo med katterna, och hundarna för den delen är att alla sov med oss i sovrummet på kvällarna och att jag i regel aldrig blev väckt av dem. Kan man stänga sovrumsdörren och låta katterna vara bara i sovrummet på natten, dock så har dem ju då inte tillgång till mat/vatten och toalett. Tänkte om detta kunde på något sätt signalera sovdags? Eller finns de då risk att dem börjar kissa på andra ställen än på just toaletten?

Får säga åt honom att han får prova aktivera dem på olika sätt på kvällarna en tid och se om de hjälper. Samt se om han kan få Malibu att ta till sig tillrättavisningar på de sätt du ger förslag om. Inte så lätt med döv katt alltid ;) Tack för tipsen

Får prova dessa tips i alla fall till att börja med...annars vet jag inte vad jag ska ta mig till:crazy:
 
Sv: Hur?


Hahaha, ja öronproppar är bra. De använder jag varje dag jag jobbat och ska sova. Jobbar nätter och sover då på dagtid. Då är öronproppar väldigt underskattat. I LOVE my Earplugs ;)

Men jag ska ju inte behöva tvinga honom att sova med öronproppar. Måste ju finnas andra lösningar :D
 
Sv: Hur?

Att stänga in katterna utan toalett innebär en viss risk för kiss på fel ställe. En del katter säger till, andra inte men jag skulle nog inte rekommendera att ta risken.

Det kan dock vara värt att prova att införa någon slags kvällsrutin som katterna kan koppla till att det är natt. Ge ett kvällsmål av något extra gott, eller ett köttben, släcka ner, säga godnatt och kanske stänga om sig under natten. Att slippa ha katterna springandes i sängen kan ju vara skönt.
 
Sv: Hur?

Att stänga in katterna utan toalett innebär en viss risk för kiss på fel ställe. En del katter säger till, andra inte men jag skulle nog inte rekommendera att ta risken.

Det kan dock vara värt att prova att införa någon slags kvällsrutin som katterna kan koppla till att det är natt. Ge ett kvällsmål av något extra gott, eller ett köttben, släcka ner, säga godnatt och kanske stänga om sig under natten. Att slippa ha katterna springandes i sängen kan ju vara skönt.

Nej de känns ju dumt att chansa på detta kanske. Vill ju inte katterna ska börja kissa och bajsa på andra ställen än på lådan. Att ge något extra gott på kvällen kan ju funka på just Malibu. Men Baccardi är ju en kinkig flicka och vill bara ha torrfoder. Provat ge henne både tonfisk och diverse olika mjukmat för katt som är både mindre exklusiva och riktigt exklusiva och hon vill inte ha något annat än just torrfoder. Åh andra sidan så är ju hon lugn på kvällarna så kanske räcker med att Malibu som är en vilde på natten får en liten portion med godare mat.
 
Sv: Hur?

Jo jag har ju förstått att katter är nattdjur. Men vad jag minns av att bo med katterna, och hundarna för den delen är att alla sov med oss i sovrummet på kvällarna och att jag i regel aldrig blev väckt av dem.

Ny miljö och nya rutiner kan förändra deras beteende. Med tålamod och tydlig nattrutin går det säkert att ändra tillbaks till nattsovande katter. Min yngsta hona komtillbaks från fodervärd när hon var ett år och hade fruktansvärda nattvanor. Det tog 3 mån innan hon var med i hur det fungerar i vår familj, och nu sover hon lugnt och snällt i sängen på nätterna. Hon var inte heller bråkig, utan ville bara upp och leka och tyckte det var tråkigt när matte sov. Öronproppar, envist noll reaktion när hon hoppade på oss och (åtminstone försök till att) leka henne trött i god tid innan kvällen var receptet.
 
Sv: Hur?

Ny miljö och nya rutiner kan förändra deras beteende. Med tålamod och tydlig nattrutin går det säkert att ändra tillbaks till nattsovande katter. Min yngsta hona komtillbaks från fodervärd när hon var ett år och hade fruktansvärda nattvanor. Det tog 3 mån innan hon var med i hur det fungerar i vår familj, och nu sover hon lugnt och snällt i sängen på nätterna. Hon var inte heller bråkig, utan ville bara upp och leka och tyckte det var tråkigt när matte sov. Öronproppar, envist noll reaktion när hon hoppade på oss och (åtminstone försök till att) leka henne trött i god tid innan kvällen var receptet.


OJ de var lång tid de. Vet inte hur lätt de är att hitta nytt hem åt dem om dem ska föra med sig massa jobb de första dem gör. Funkade som sagt jätte bra när jag bodde med katterna. Men dem måste fått väldigt mycket friare tyglar senaste tiden.

Skönt att veta att de GÅR att få bukt med. Men hoppas de ska gå snabbare än 3 månader och att jag hittar någon som är villig att jobba lite på detta helt enkelt.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 550
Senast: cirkus
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 560
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 597
Senast: MissFideli
·
Hundträning Vi har två hundar, en OEB och en OEB/Bully. Tikar, uppvuxna tillsammans, nu 1,5 och 1,3 år. De skulle ha kastreras efter första löp men...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
15 734
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp