Hur yttrar sig?

Empalie

Trådstartare
Som frågan lyder:
Hur yttrar sig :

1. Sprickor i skelett, i t ex benet.
2. Hovböld
3. Hovbroskförbening
4. Sträckning i benet
5. Senskada

Vill veta, svullen, förstärkt puls, feber, gallig, värme

Sv: Hur yttrar sig?

Din häst har nog fått en infektion som kräver medicinering. Ring ut en vet som
kan ta blodprov o ställa en diagnos. Inget av dina alternativ stämmer överens
med symptomen på nämnda problem.

Som frågan lyder:
Hur yttrar sig :

1. Sprickor i skelett, i t ex benet
- lokal swullnad som efter hand kan bli riktiga ödem, ibland nästan ingen swullnad alls, lokal smärta, ibland hälta, ibland blockhälta, ibland ingen hälta...
Inga gallor om inte en led är inwolwerad. Feber om stark smärta, annars inte.

2. Hovböld
- wärme i howen, mer eller mindre förstärkt digitalpuls, ofta kraftig hälta, ibland mindre hälta, ibland hälta som kommer och går, ibland feber. Kan bli swampig i benet, lätt att ta för gallig.

3. Hovbroskförbening
- ibland hälta, oftast inga symptom alls

4. Sträckning i benet
- detta är inte en diagnos. Sträckning war?

5. Senskada
- beroende på allwarlighetsgrad allt från lindrig wärme i senan till blockhälta och "bananswullnad". Galla i senskidan, kanske inte det första man tänker på akut, dock.

Vill veta, svullen, förstärkt puls, feber, gallig, värme

tiotiotiotio

Jag har haft/hand om två hästar med sprickor i benen, 1 i griffelbenet (opererades bort), 1 i hasbenet(?) vilket fick självläka.
Hästen med griffelbenet var rejält halt ena dagen. Trodde det var hovböld eftersom hon nyligen haft det med samma symtpom men det var det inte. Så hon fick metacam, sen blev det jättebra några dagar (Lite svullnad) men sen sa det Pang så kunde hon knappt gå igen.
Det var jättesvullet och lite svullet. Ngt förhöjd temp.
Den i hasbenet var jättesvullen runt hela hasen, väldigt svårt att gå såklart. Ngt förhöjd temp vissa stunder.

*Hovböld. Min fick olika symptom. Som värst var hon rejält svullen i HELA benet, alltså från hoven och uppåt och kunde därmed inte böja det normalt. Hade väl lite feber tror jag.
Första tecknet på hovbölden var att hon inte kunde gå alls (typ hoppade fram), dock sprack den tydligen inte ordentlgit så några dagar efter vet. besöket fick hon benet uppsvällt och ytterligare några dagar sprack bölden.
Efter några veckor kom en ny böld och då var hon riktigt halt men bara svullen i nedre delen av benet (dock mkt svullen)

Så alltså, både sprickor och hovbölder kan vara olika även på samma häst. Det enda riktigt gemensamma är väl att det är riktigt smärtsamt. Min häst som aldrig är sur mot människor blev riktigt förbannad på hovis när hon grävde i bölden :p

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
24 25 26
Svar
501
· Visningar
41 473
Senast: Ray
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 140
Senast: Habina
·
Hästvård Hör mig för om någon varit med om liknande och vill dela med sig av sin erfarenhet kring det. Bakgrundsinformation: Min häst fick en...
Svar
15
· Visningar
2 264
Senast: ll.96
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 394
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2