Hur vräker man en stallgäst som inte betalar hyra?

P

Prins Jordy

Är det någon som vet hur man vräker en stallgäst som inte betalar hyra, fodrar sin häst utan att betala och vägrar på befodran att byta stall?

Sv: Hur vräker man en stallgäst som inte betalar hyra?

Skulle till att börja med överlämna en skriftlig uppsägning som hyresgästen skriver under och detta i 2 ex, en till er var. Samt en räkning på obetalda skulder även denna med underskrift samt i 2 ex. Rekomenderar även att du har med minst ett vittne, helst 2 när detta görs så att det inte står ord mot ord i fall att tvist uppstår.

Vägrar vederbörande att ta emot och skriva under uppsägning och räkning så skicka detta rekomenderat. Fungerar inte detta så kontakta inkasso.

Kicki :)

Kontakta kronofogden! De hjälper till om man inte kommer överrens. Har haft kontakt med dem för att bli av med grejer som inte va mina de va super trevliga och hjälpsamma... På endel folk så behövs det bara ett brev därifrån för att det ska hända något.( de hjäper till med vräkningar också)

Börja med en skriftlig uppsägning med bakgrund - varför avtalet sägs upp. Bifoga även en faktura på kostnader så här långt, gärna med notering att slutfaktura utfärdas efter avflyttning. GLÖM INTE SISTA BETALNINGSDATUM PÅ FAKTURAN. Meddela också på fakturan att fordran går vidare till KFM om betalning uteblir.

Betalas inte fakturan går du vidare till KFM, mer info kan du få på www.kronofogden.se

De kan också hjälpa dig med avhysning om hyresgästen vägrar flytta.

Du har redan fått jättebra svar men jag måste ändå säga att; shit vilken idiot.. hur kan man dessutom vilja stå kvar i ett stall där man är oönskad! :crazy:

Nu är det kanske lite sent påtänkt men som tips inför ev kommande inhyrda gäster; jag fick tipset av en jurist att skriva in i mina kontrakt att det debiteras 1000kr/varje påbörjat dygn efter utsatt dag för utflyttning. Det kan ju avskräcka en och annan...

Det lär också finnas möjlighet att beslagta hästen och ansöka om att få sälja den för att täcka utgifter. Kommer dock inte ihåg de exakta reglerna kring detta, man får vara försiktig så att det är solklart vad man får och inte får vidta för åtgärder.

Hur man går tillväga beror lite på vilken typ av avtal man har och i vilken lagstiftning som man hamnar.
Låter i det här fallet lite som om det ingår foder i priset. Då hamnar man i den sittsen som stallägare att man har juridiska krav på sig enligt djurskyddslagstiftningen att se till så att hästen mår bra. Då är det inte lika lätt att vräka hästen utan då är det bättre att begära kvarstad på den och så småning om en försäljning av den. Vräker man den så får man ju svårt att se så att den har det bra och det ansvaret försvinner inte automatisk för att man "slänger" ut den. Detta är invecklat och man ska ha juridisk hjälp för att göra det rätt, vilket också kostar.
Annars om bara hyr ut själva boxen så är det reglerna i hyreslagstiftningen som gäller vid vräkning. Samma regler som när man hyr andra förvarings utrymmen.

Är det någon som vet hur man vräker en stallgäst som inte betalar hyra, fodrar sin häst utan att betala och vägrar på befodran att byta stall?

jag blir verkligen mörkrädd när jag läser dessa trådar men folk som inte betalar för sig eller något annat lustigt
men sedan är väll den stora frågan vad säger hästägaren själv för någon förklaring måste hon ju ha :confused:

Tro mej, det finns faktiskt människor som är oärliga & tycker andra ska betala för deras hästar.:smirk:

Tro mej, det finns faktiskt människor som är oärliga & tycker andra ska betala för deras hästar.:smirk:

jo det kan jag tänka mig att det finns folk till allt
men det jag har såå himmla svårt att förstå måste vara korkad :crazy: men varför i hela h-vete tar man upp det på ett forum som detta och inte med personen i fråga

För att beklaga sig.

Går det inte att byta lås, alternativt sätta dit ett lås? På stalldörren altså?

Vill börja med att säga, TACK till er alla för era superbra svar.
Här kommer den obehagliga fortsättningen:

Det är en väninna till mig som står i ett stall där denna hyresgäst finns. Hon är tydligen psykiskt sjuk och mycket obehaglig. Hon låtsas om som ingenting, är i stallet varje dag och uträttar sina dagliga rutiner. Detta gör hon trots att hon tydligen är vräkt. Det har gått så långt att det har varit en delgivningsman till hennes bostad med papper från kronofogden. Hon är alltså både muntligt och skriftligt ombedd att flytta sin häst från stallet, men det låtsas hon inte om att hon vet.
Problemet som är nu är, hur f-n blir man av med henne? Stallägaren har ju självklart inte fått några pengar. Vad kan hon göra? Hon kan ju inte bara ställa ut hästen och skita i den, då åker hon dit på det. Hon vill inte det heller för det är ju inte hästens fel. Hon vill heller inte sätta lås på foderkammaren, för det skulle inte fungera rent praktiskt. Hon kan inte sälja hästen för då åker hon dit för stöld. Alltså vad gör man. Det är helt sjukt vilka människor det finns? Fattar inte! Alla andra stallgäster försöker mobba ut henne genom att ignorera henne eller "ställa" till det för henne. Tydligen är hon helknäpp? Hon kan anklaga folk helt utan anledning för att ha ridit hennes häst eller rört hennes saker. Fast att ingen självklart har gjort det. Förutom nu då. Nu har de börjat att flytta hennes saker, röra runt i hennes ryktlåda och flytta hennes sadel. Allt för att hon ska tro att de har rört hennes häst, för hon blir tydligen skogstokig av det.
Ingen tror egentligen att detta kommer att göra så att hon flyttar därifrån. Hon är så sjuk att hon intalar sig att det är de andra det är fel på.
Alltså? Är det någon som har tips och ideer på vad nästa steg är? Jag tycker så jäkla synd om tanten som äger stallet. Hon är över sjuttio år. Vad kan hon göra när stallgästen hotar henne? Usch! Jag har lust att åka dit och slänga ut henne och grejerna:devil:.

Går det inte att byta lås, alternativt sätta dit ett lås? På stalldörren altså?

Jag kom faktiskt på idag som jag förde vidare att de i alla fall kunde lyfta ut hennes saker ur sadelkammaren och byta kod på låset. Jag hoppas att de gör det, då har de kommit en liten bit på väg.

Jag vet inte om man får ha lås på stall rent försäkringsmässigt med brandskydd och så? Någon annan som vet? Det är ett stort stall med typ trettio boxar?

jag blir verkligen mörkrädd när jag läser dessa trådar men folk som inte betalar för sig eller något annat lustigt
men sedan är väll den stora frågan vad säger hästägaren själv för någon förklaring måste hon ju ha :confused:

Hon ställer sig i hotfull ställning, går emot och stirrar dem som frågar rätt upp i ansiktet. Hon ser helt galen ut, som att hon skulle kunna slå till när som. Hon har ingen förklaring? Hon bara skriker "Vad ska jag göra då? Vart ska jag ta vägen"?
Hon är helkörd. Jag lovar!

jo det kan jag tänka mig att det finns folk till allt
men det jag har såå himmla svårt att förstå måste vara korkad :crazy: men varför i hela h-vete tar man upp det på ett forum som detta och inte med personen i fråga

Läs det jag har skrivit idag. Tro mig! De har gjorts anmälningar och både polis och kronofogde är indragna. Jag försöker få reda på lite tips till dessa stackars människor som blir utsatta för den här människan. Hur man kan gå tillväga utan att själv råka illa ut?
Vad är det du inte förstår? Att det inte finns psykiskt sjuka människor?

Nu är det kanske lite sent påtänkt men som tips inför ev kommande inhyrda gäster; jag fick tipset av en jurist att skriva in i mina kontrakt att det debiteras 1000kr/varje påbörjat dygn efter utsatt dag för utflyttning. Det kan ju avskräcka en och annan...

Det lär också finnas möjlighet att beslagta hästen och ansöka om att få sälja den för att täcka utgifter. Kommer dock inte ihåg de exakta reglerna kring detta, man får vara försiktig så att det är solklart vad man får och inte får vidta för åtgärder.

Det här tipset var ju kanon:bow:. Tack ska du ha! Jag ska genast föra detta vidare så att den gamla damen kan införa det i sina kommande kontrakt.
Tydligen så kan man inte sälja hästen om det inte har gått till domstol först? Kanske någon som vet?

Hur man går tillväga beror lite på vilken typ av avtal man har och i vilken lagstiftning som man hamnar.
Låter i det här fallet lite som om det ingår foder i priset. Då hamnar man i den sittsen som stallägare att man har juridiska krav på sig enligt djurskyddslagstiftningen att se till så att hästen mår bra. Då är det inte lika lätt att vräka hästen utan då är det bättre att begära kvarstad på den och så småning om en försäljning av den. Vräker man den så får man ju svårt att se så att den har det bra och det ansvaret försvinner inte automatisk för att man "slänger" ut den. Detta är invecklat och man ska ha juridisk hjälp för att göra det rätt, vilket också kostar.
Annars om bara hyr ut själva boxen så är det reglerna i hyreslagstiftningen som gäller vid vräkning. Samma regler som när man hyr andra förvarings utrymmen.
Tack även till dig till mycket informativa rader:idea:.
Det är just det som är problemet, att hon har vräkt hästen. Det är alltid lätt att vara efterklok.
F-n vad jag avskyr folk som skor sig på andra:(

Du har redan fått jättebra svar men jag måste ändå säga att; shit vilken idiot.. hur kan man dessutom vilja stå kvar i ett stall där man är oönskad! :crazy:

Ja, jag har tur som slipper vara i det där stallet, men kan inte låta bli att engagera mig då min väninna har sin häst där. Jag blev skitarg när jag var ner i hennes stall en dag och damen som äger stallet berättade.
Man kan ju som sagt undra hur f-n man är funtad när man inte skäms ögonen ur sig i stället för att låtsas som ingenting? Dessutom har hon mage att bete sig illa mot allt och alla. Hon är tydligen jätteobehaglig?

hej hej !! prova ställa hennes häst i ett annat stall o sen gå ihop o säg att den bara va borta för o se hur hon reagera , de e inte stöld den fick bara inte plats :P. be polisen eller delgivnings man hämta hästen ,, de elakt att hästen ska bli drabbad men de e tyvärr så ibland ,

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej! Gammal användare som vill vara anonym. Pågrund av förändrad ekonomi samt lite annat trassel så har jag sökt bistånd från soc för... 2 3
Svar
41
· Visningar
4 101
Ekonomi & Juridik Funderar på att byta försäkringsbolag på två av våra tre hästar i år. Har Agria och Folksam nu. Men Dunstan kan få ner premien en hel... 2
Svar
33
· Visningar
2 248
Senast: Masse
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 700
Senast: Grazing
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 728
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31