P
Prins Jordy
Är det någon som vet hur man vräker en stallgäst som inte betalar hyra, fodrar sin häst utan att betala och vägrar på befodran att byta stall?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Är det någon som vet hur man vräker en stallgäst som inte betalar hyra, fodrar sin häst utan att betala och vägrar på befodran att byta stall?
Tro mej, det finns faktiskt människor som är oärliga & tycker andra ska betala för deras hästar.:smirk:
Går det inte att byta lås, alternativt sätta dit ett lås? På stalldörren altså?
jag blir verkligen mörkrädd när jag läser dessa trådar men folk som inte betalar för sig eller något annat lustigt
men sedan är väll den stora frågan vad säger hästägaren själv för någon förklaring måste hon ju ha![]()
jo det kan jag tänka mig att det finns folk till allt
men det jag har såå himmla svårt att förstå måste vara korkadmen varför i hela h-vete tar man upp det på ett forum som detta och inte med personen i fråga
Nu är det kanske lite sent påtänkt men som tips inför ev kommande inhyrda gäster; jag fick tipset av en jurist att skriva in i mina kontrakt att det debiteras 1000kr/varje påbörjat dygn efter utsatt dag för utflyttning. Det kan ju avskräcka en och annan...
Det lär också finnas möjlighet att beslagta hästen och ansöka om att få sälja den för att täcka utgifter. Kommer dock inte ihåg de exakta reglerna kring detta, man får vara försiktig så att det är solklart vad man får och inte får vidta för åtgärder.
Tack även till dig till mycket informativa raderHur man går tillväga beror lite på vilken typ av avtal man har och i vilken lagstiftning som man hamnar.
Låter i det här fallet lite som om det ingår foder i priset. Då hamnar man i den sittsen som stallägare att man har juridiska krav på sig enligt djurskyddslagstiftningen att se till så att hästen mår bra. Då är det inte lika lätt att vräka hästen utan då är det bättre att begära kvarstad på den och så småning om en försäljning av den. Vräker man den så får man ju svårt att se så att den har det bra och det ansvaret försvinner inte automatisk för att man "slänger" ut den. Detta är invecklat och man ska ha juridisk hjälp för att göra det rätt, vilket också kostar.
Annars om bara hyr ut själva boxen så är det reglerna i hyreslagstiftningen som gäller vid vräkning. Samma regler som när man hyr andra förvarings utrymmen.
Du har redan fått jättebra svar men jag måste ändå säga att; shit vilken idiot.. hur kan man dessutom vilja stå kvar i ett stall där man är oönskad!![]()