Hur visar man upp ponnyn för veterinär ?

M

Medrea

Någon som vet hur man " visar upp" ponnyn för evterinär på tävlingsplatsen ? nåt speciellt ?. :crazy:

tacksam för svar:p

Sv: Hur visar man upp ponnyn för veterinär ?

Det kan variera lite från veterinär till veterinär. Är du osäker kan du fråga just den veterinären men jag kan ge lite generella råd.

Man visar för veterinär i träns, inga benskydd, sadel eller dylikt. Du ställer upp ponnyn framför veterinären som går runt och tittar på hästen. Den kanske också känner benen, ryggen och huvudet. Vissa till titta på munnen så inte bettet sitter fel.
Sen får du skritta från veterinären några steg och därefter trava. De säger var du ska vända eller så är det utmärkt. Sen travar du tillbaka mot veterinären.
När du skrittar ska du hålla tyglarna i två händer, höger hand närmast hästens huvud och tygeländen i vänster hand. När du sen travar håller du tyglarna i enbart höger hand och ett eventuellt spö i vänster hand.
När du vänder hästen ska du vända den ifrån dig, så du är på yttersidan om du förstår vad jag menar.

Det är generellt sett så en veterinärbesiktning går till på svenska tävlingar.

Bra beskrivning.

Ett tillägg är bara att de gärna vill se mycket frihet när du visar hästen för hand. Visa den på "långa tyglar" så att säga, så hästen fritt kan placera och använda sin hals som den vill. Detta för att ev. smärta kan visa sig hur den bär sin hals.

Men vissa hästar är ju lite laddade, då är det svårt. ;)

Hmn... har inte du gjort det på ditt gröna kort prov? det ska ingå, om du nu inte tog kortet för flera år sedan då förstås...

Det är inte jättemånga år sen det ändrades med grönt kort. Majoriteten av de jag känner mig grönt kort tog det innan det gjordes om.

1:a Januari 2000 blev det nya regler, det är rätt så länge sedan..

Fast det tycker inte jag är så särskilt länge sen ;) Många som tävlar, både på ponny och häst hann ta grönt kort innan dess.

vad säger att TS har grönt kort då? ;) Hon kanske bara undrar av andra skäll.

Det kan variera lite från veterinär till veterinär. Är du osäker kan du fråga just den veterinären men jag kan ge lite generella råd.

Man visar för veterinär i träns, inga benskydd, sadel eller dylikt. Du ställer upp ponnyn framför veterinären som går runt och tittar på hästen. Den kanske också känner benen, ryggen och huvudet. Vissa till titta på munnen så inte bettet sitter fel.
Sen får du skritta från veterinären några steg och därefter trava. De säger var du ska vända eller så är det utmärkt. Sen travar du tillbaka mot veterinären.
När du skrittar ska du hålla tyglarna i två händer, höger hand närmast hästens huvud och tygeländen i vänster hand. När du sen travar håller du tyglarna i enbart höger hand och ett eventuellt spö i vänster hand.
När du vänder hästen ska du vända den ifrån dig, så du är på yttersidan om du förstår vad jag menar.

Det är generellt sett så en veterinärbesiktning går till på svenska tävlingar.

TACKTACK:bow:

Jättebra förklaring - bara ett tillägg :D

Se till att hästen travar på ordentligt, många springer bara och småtravar, alltså rör inte på sig ordentligt. Det KAN innebära att man får springa fler gånger för att veterinären inte kan se ordentligt hur den rör sig när det går så sakta.

vill bara tillägga en grej..

När man vänder hästen/ponnyn, att man inte saktar ner o småhåller i den i vändningen, utan bara vänder runt den i ett bra (skritt)tempo. Finns vissa saker som syns extra tydligt när man vänder och det syns inte lika bra om man går o håller i då.

Ja, sådant tänker jag inte på. I stort sett alla hästar jag besiktat springer på så man har fullt sjå att hänga med ;)
Men det är förstås riktigt och rätt att det ska vara ett ordentligt tempo :)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 475
Senast: Grazing
·
Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
19
· Visningar
1 362
Senast: Googlarn
·
R
Kropp & Själ Först så jag vet att iallafall domflesta här inte är läkare och jag har själv klart kontakt med vård osv så ingen be höver oroa sig för...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 511
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 362
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?