HUR visa på fölmönstring

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare maria_b
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 908

maria_b

Trådstartare
Tänkte höra med er vana fölvisare hur ni har gått till väga när ni visat era föl på mönstring. I år blir första gången jag visar så vill ha lite tips tack!! Har varit o kollat ett par gånger tidigare, men nu är det ju JAG som ska visa:crazy::p

Det jag mest undrar över är hur ni föredrar att leda fölen. Går/springer ni jämsides med dem precis som med vuxna hästar eller har ni dem på långt grimskaft framför er o springer bakom?? För mig känns det som att hålla sig bakom skulle funka bättre på min unge, men när jag tittat på mönstringarna så har jag bara sett några få som gjort så.

Mitt föl är väldigt mkt ledd i grimma men så fort jag hamnar framför henne så stannar hon o om hon får tryck i nacken så vill hon inte gå alls. Är jag precis brevid henne så går hon lugnt men har inte alls den där energin i henne som jag skulle vilja ha vid uppvisning. Så fort jag går bakom henne med långt grimskaft så blir hon väldigt energisk, reslig och skrittar/travar på i bra tempo.

Hur gör ni?? Vi har inte tränat inför visning än men såhär fungerar hon när vi går ut till hagen. Det som känns jobbigt med att hålla sig bakom är att jag ska tappa henne om hon börjar busa, o det är ju alltid en säkerhetsrisk att vara bakom rumpan. Som jag har förstått det så kan man även visa sitt föl löst i traven? Är det att föredra tycker ni??

Mvh Maria

Sv: HUR visa på fölmönstring

putt putt....

någon här måste väl ändå ha mönstrat sitt föl??;)

Jag skulle gärna också vilja veta mer, ska också visa mitt första föl i år.

Nån måste ju veta? :)

Jag ledde min precis som med en vuxen häst, hon var van vid att gå på promenader i skogen och sådant innan så det var inga problem med att få henne med sig. Hon visades både lös i trav och vid hand. Sedan lös i galoppen. Men var lite trött i traven så den blev inte så tjusig som hon hade visat när jag sprang med henne utanför *typiskt*

Om det är ridhästföl/registreringsbart i asvh så finns det ett reglemente på hemsidan där det står tydligt hur man ska visa. Har sett ganska många fölvisningar; det vanligaste "felet" är att man springer för sakta med stoet så att fölet inte kommer igång i trav ordentligt så mitt tips är att träna att springa på fyrkantspår med stoet o vänja fölet vid att trava med på insidan.Du måste springa på utsidan, långa vägen, så det är bra med kondis o/el långa ben! Att vara två som byts av är inte heller fel.

Jag har lång lina och går bakom. I traven visar vi dem lösa. De flesta föl visar sig mkt bättre då, tycker jag. Ibland när man går på ring så ska man trava en långsida och då springer jag bakom.

Tack för tipset, ska kika efter reglementet!! Jo jag har förstått att det är viktigt att stoet håller ett bra tempo, jag tänkte försöka få tag på nån van visare, gärna tuff kille med långa ben till mitt sto, då hon kan bli lite uppspelt vid visning för hand och då behöver någon som klarar henne utan problem.

Jarrah: Det lutar nog åt att jag gör som dig, långt grimskaft eller lina o håller mig bakom, samt även släpper henne en stund i traven med. Får väl helt enkelt pröva nu innan o se om det funkar! Antar att det behöver tränas lite innan så hon är van vid uppställning samt springa för hand!

Mer erfarenheter önskas tack;)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 813
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 017
Senast: Jamtland
·
Hästhantering Varning för långt inlägg: I somras gick min 11-åriga valack ihop med ett 4-årigt sto på sommarbete. I början gick han mest undan när hon...
Svar
14
· Visningar
2 290
Övr. Hund Nu är jag arg och förbannad över slarvputtar och sådana som inte har en aning om saker. Jag säger inte att jag är perfekt men vissa... 8 9 10
Svar
194
· Visningar
21 766
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka