Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Samma i framkant, och innanför dörren fattar jag absolut inte varför man inte vill ha strö?? Det är ju där hästen står det mesta av tiden den spenderar i boxen, ska den stå med frambenen på betongen i flera timmar då? Det är iaf inte bra nu på vintern med broddar....
De kanske inte tänkt på att din häst gärna står just där?
Jag vet inte många hästar som står och hänger innanför dörren hela innetiden, oavsett hur länge de står inne och om de har öppen eller stängd front. Så det är nog kanske inte så jättevanligt?
Helt onödig, men ändå lite intressant, fundering som jag tänkt på de senaste dagarna när jag stått och mockat.
Det finns väl ungefär lika många sätt att mocka på som det finns hästägare, och självklart gör alla på det enda rätta sättet
Något jag har märkt som skiljer sig rätt mycket, framförallt mellan olika stall och lite beroende på strö, är hur boxen ser ut när man mockat klart.
Det verkar finnas fyra olika alternativ. Eller det finns säkert fler, men det är de här fyra jag oftast ser.
1. Jämnt strö över hela boxen
2. "Tomma" kanter mot väggarna, dvs man lyfter in ströet därifrån till mitten av boxen
3. "Höga" kanter mot väggarna, dvs att man lägger upp strö mot kanten (men fortfarande med ordentligt med strö i mitten)
4. Sopad "framkant", dvs längs en vägg (oftast mot gången) där dörr, vattenhink och krubba är och där hö serveras, sopar man in ströet ca en halvmeter
Så nu är jag nyfiken Vilket av alternativen gör ni, och varför? Eller vill ni att det ska se ut på något annar sätt?
1 hade min gammelman för det mesta, lite strö borttaget under vattenhink och krubba. Stod på halm för det mesta. Halvbädd på vintern.Helt onödig, men ändå lite intressant, fundering som jag tänkt på de senaste dagarna när jag stått och mockat.
Det finns väl ungefär lika många sätt att mocka på som det finns hästägare, och självklart gör alla på det enda rätta sättet
Något jag har märkt som skiljer sig rätt mycket, framförallt mellan olika stall och lite beroende på strö, är hur boxen ser ut när man mockat klart.
Det verkar finnas fyra olika alternativ. Eller det finns säkert fler, men det är de här fyra jag oftast ser.
1. Jämnt strö över hela boxen
2. "Tomma" kanter mot väggarna, dvs man lyfter in ströet därifrån till mitten av boxen
3. "Höga" kanter mot väggarna, dvs att man lägger upp strö mot kanten (men fortfarande med ordentligt med strö i mitten)
4. Sopad "framkant", dvs längs en vägg (oftast mot gången) där dörr, vattenhink och krubba är och där hö serveras, sopar man in ströet ca en halvmeter
Så nu är jag nyfiken Vilket av alternativen gör ni, och varför? Eller vill ni att det ska se ut på något annar sätt?