Hur viktigt tycker ni det är med sto med föl bete?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Skruttan1982
  • Startdatum Startdatum
S

Skruttan1982

Hur många är det som har sina ston med föl på bete med andra ston med föl? Hur viktigt tycker ni att det är?

Sv: Hur viktigt tycker ni det är med sto med föl bete?

Bete anser jag vara ett absolut krav. Även med andra ston med föl, men inser att alla inte har det lika lätt att ordna det...

Det jag inte kan acceptera är att sto och föl går själva, utan hästkompisar. (om inte det pga sjukdom/skada är nödvändigt).

Skruttan1982 skrev:
Hur många är det som har sina ston med föl på bete med andra ston med föl? Hur viktigt tycker ni att det är?

Att släppa sto + föl på bete är en grundförutsättning för avel anser jag! Både sto och föl behöver detta ur alla hästetiska aspekter.

Om det sedan finns fler ston + föl på betet är dock ganska oväsentligt. Huvudsaken är att det är en homogen flock som trivs i hop.
Det är inte alla år jag har mer än ett föl men då består flocken av andra ston i olka åldrar - i regel från 1 år och upp. Ibland finns även någon valack med på betet.

mvh
Carina på Cesam Arabians

Jag tycker deär jätte viktigt, inte mist för fölet att få någon jämnårig att leka med..sen för mammahäst åxå som får sitt sociala.

Håller med Cesam i varj stavelse, om detta!

Tack för alla svar :) ...Självklart ska mitt sto och föl stå på bete,med deras flock på 26 hästar...men har inte fått tag i något sto med föl som vill komma och stå hos oss...vet inte riktigt var man ska annonsera heller...men har annonserat på några ställen...utan svar...tänkte det är första året det inte är flera föl...orolig. :confused:

Du kanske kan annonsera i morgontidningen där du bor ? Eller i ridsport. Jag tycker nog att fölungarna genom att vara med andra föl även rör väldigt mkt på sig än om de går själva med mamman.

Hälsningar Helen

clownen skrev:
Du kanske kan annonsera i morgontidningen där du bor ? Eller i ridsport. Jag tycker nog att fölungarna genom att vara med andra föl även rör väldigt mkt på sig än om de går själva med mamman.

Hälsningar Helen

De rör sig väääääääääääldigt mycket med andra UNGhästar i hagen också!
Mina gör det i alla fall......De har "skitkul" ihop! :p

mvh
Carina på Cesam Arabians

Självklart ska sto med föl gå på bete, ingen vill väl ha ett föl liggande i en grusig/lerig rasthage? :eek:

Om man har möjlighet att ha flara ston med föl tillsammans så är det givetvis att föredra, men kanske inte alltid lätt att ordna.

Jag tycker även att som ett o två åringar så är det (nästan ännu viktigare) att de får gå på bete i flock med jämnåriga!!!
Då är dom ju egna individer(utan mamma som skydd) och behöver få lära sig att fungera i flock...+ att sitta och titta på ett gäng unghästar som leker på gröna kullar är en av livets stora höjdpunkter... :banana:

Men när kan man då släppa ihop mamma och fölis med andra hästar. Jag skulle släppt mitt sto m föl i hop med ett annat sto o hennes föl men nu blir det inte så. Då de som har betet nu helt plötsligt chokhöjt priset.

Mitt andra sto är två år och hon ska iväg iaf ett par månader med andra ett o tvååriga ston. Hon behöver verkligen få leka.

Valacken är 20 år och håller sig gärna undan. Hos hans förra ägare hade han som uppgift att agera lek och uppfostringsfarbror till fölen när de skildes från sina mammor.

Hur gammal bör fölungen vara för att gå ute på nätterna och hur varmt bör det vara????

Skruttan1982 skrev:
Tack för alla svar :) ...Självklart ska mitt sto och föl stå på bete,med deras flock på 26 hästar...men har inte fått tag i något sto med föl som vill komma och stå hos oss...vet inte riktigt var man ska annonsera heller...men har annonserat på några ställen...utan svar...tänkte det är första året det inte är flera föl...orolig. :confused:

Jag hade lite samma problem, visste inte hur jag skulle få tag på ett annat sto med föl och jag ville gärna ha fölkompis till den lilla... som inte finns än, men snart... :bump:

Jag började i alla fall kolla annonser här på Bukefalos för att se om det fanns något på rimligt avstånd, fast jag hittade inget. Andra hästhemsidor brukar ju också ha annonssidor. Ridsport är nog också bra att annonsera i, och sätt upp en lapp på ridklubben, alltid nån som känner nån...

För mig löste det sig perfekt! Det slog det mig plötsligt att det brukade gå en russflock med föl och unghästar någon mil bort, så jag ringde och frågade om jag fick ha mina där, och det gick bra!! Hagen är underbar, enormt stor och kuperad, ligger vackert vid Mälaren. :love:

Undrar också, när kan man släppa ihop fölston med andra ston som inte har föl, utan risk att de försöker "stjäla" fölet? Börjar fölet själv ty sig till mamman ganska snabbt, eller kan det bli problem om man har ett väldigt undergivet sto? Nog för att jag tror att min :devil: skulle kunna försvara sig, men jag är nyfiken.

Jag håller med... dock hade jag ingen möjlighet att låta mitt sto gå på bete med andra ston med föl...Jag fick tag på en shettissto med föl i 4 månader dock som dom fick gå med.Min unghäst hade som hobby att hoppa över shettisfölet :D
Sen flyttade dom från stallet :cry: Så då fick mitt sto och föl gå med de andra häsatrna i stallet.De va allt från 2 år till 20 år i den hagen.
Han lekte oftast med 2 åringen.
När han avvandes stod han med ett sto på 4 år fram tills betet som 1 år då han stod med en valack.
Synd men jag som inge körkort har hittatde inge bete som var bra :( hittade ett enda och där var det taggtråd i hagen :crazy:

Men hästen dog inte och han är social häst i hagen och bland människor idag..

Men jag kämpade massa för att hitta ett bete men mne !

Mina lite äldre "unghästar" brukar vara lektanter till fölen, de andra stona ägnar sig mest åt att visa dem hur man kliar varandra, alla mina föl har blivit lugna harmoniska med eller utan föl kompisar utan de smäler fint i flocken.

Vi har bete hemma och en bekant som också har ett sto som ska föla, ska ha dem hos oss. Men än så länge har ju ingen av dem fölat och det är ju så mycket som kan hända, så man ska väl inte ropa hej.

Utöver dem ska en gammal 26-årig halvblodstant få gå med dem som uppfostrare, samt eventuellt någon fler häst.

Det är ju mycket bekvämare som ägare ifall fölet får gå med fölkompisar, då slipper man såna bekymmer som att fölen ska busa med människor, eller att de blir extremt bundna vid äldre hästar (lätt att ta ut stoet och träna henne och så, blir mjukare avvänjning) eller liknande. Men vi har haft ensamma föl också, med en "flock" med vuxna hästar, som det har blivit bra hästar av - så jag tror inte det är någon katastrof ifall fölen inte får gå med andra föl. Det enda som varit med dem har varit att de velat försöka busa med oss människor och få igång oss, sånt man får vara noga med att "strypa i sin linda". Är fölen ensamma med vuxna så verkar de vuxna ta sitt lek-ansvar och hänga med på brall och bus, och stegrings-lekar. Kanske inte på samma vis som fölkompsiar busar, men en markant skillnad har vi märkt iaf.

Det man måste tänka på OM man inte har jämnåriga lekkamrater till sina föl och unghästar är att ju yngre föl/unghäst, desto större behov av vila mellan lekstunderna. En tvååring leker mkt mer intensivt än ettåringen egentligen klarar av och orkar med, risken att ettåringen får för lite vila och återhämtning finns och det kan påverka tillväxtzoner och sånt negativt om man har otur.
En äldre häst som lekkamrat till ett föl borde vara sammadant... DÅ bör man kanske ha dem åtskilda t.ex halva dygnet eller nåt, om man ser att de leker väldigt intensivt.

Hera:
När man vågar släppa ihop sto + föl med andra hästar är väldigt olika, dels beroende på hurdan övrig flocksammansättning ser ut och hurdan mamman är och hennes rang i flocken. Jag brukar oftast släppa ihop stoet och fölet med övriga flocken redan första eller andra dagen, men då har det varit dels relativt ranghöga ston som kunnat försvara sig och sin fölunge bra. Och dels har jag släppt stoet och fölet först och sen släppt de andra i en väl vald ordningsföljd = de som gör minstväsen av sig först...
Mina föl har varit ute på nätterna när det börjar bli sommarväder, dvs inte för mkt regn, torrt på marken och att marken håller plusgrader hela dygnet. Medan frostnäterna fortfarande är vanliga har de stått inne - i den mån jag har fått så tidiga föl...

Hera skrev:
Men när kan man då släppa ihop mamma och fölis med andra hästar. Jag skulle släppt mitt sto m föl i hop med ett annat sto o hennes föl men nu blir det inte så. Då de som har betet nu helt plötsligt chokhöjt priset.

Mitt andra sto är två år och hon ska iväg iaf ett par månader med andra ett o tvååriga ston. Hon behöver verkligen få leka.

Valacken är 20 år och håller sig gärna undan. Hos hans förra ägare hade han som uppgift att agera lek och uppfostringsfarbror till fölen när de skildes från sina mammor.

Hur gammal bör fölungen vara för att gå ute på nätterna och hur varmt bör det vara????

Jag släpper mina sto + föl med flocken när de är c:a 3 veckor gamla. I regel är det bara 1-åringarna som är mest angelägna om att hälsa, de andra VET att man går inte dirket fram till fölis första dagen med flcoken, för då får de bannor av mamma häst :D
Sedan brukar det ta någon dag, så är hela flocken lekkamrater och extra barnpassare!
Jag vill i alla fall att fölis ska vara stadig på benen (ja, så stadiga de nu kan vara vid 2-3 veckors ålder ;) ...) och kunna se ordentligt...

Jag gör som så att jag släpper ut sto + föl först i hagen, sedan en häst i taget under c:a 10 min...I år var det inga som helst problem mer än att 1-åringe ville hälsa direkt men hon fick snart klart för sig att hon hade gått över gränsen...
Idag är hon bästis med fölisen + 2- och 3 åringen....De har vansinnigt kul ihop.
Min flock består av följande individer:
* sto 19 år
* sto 15 år
* sto 14 år + föl
* sto 9 år
* sto 3 år
* sto 2 år
* sto 1 år

Och ibland också minishettis valack 4 år men han går mest med min 19åriga avelshingst och har kul :D

Släpper sto + föl på bete gör jag tidigast när fölet är minst 1 månad gammal.
Generellt släpper jag på bete runt sista helgen i maj (beroende på väder och vind) och generellt får jag mina föl i mars/april, så "nemas problemas"....

Lycka till...
mvh
Carina på Cesam Arabians

Senast ändrad av en moderator:

Man är ju lite rädd att fölis ska komma i kläm...

Kompisens föl fick benet avsparkat av antingen mamman när hon försvarat eller den andra hästen när de "gjort upp".

Så jag har en liten fobi för det....

ancan skrev:
Självklart ska sto med föl gå på bete, ingen vill väl ha ett föl liggande i en grusig/lerig rasthage? :eek:

Bara för att man inte låter dem gå ute dygnet på bete så måste det ju inte innebära att de går i rasthagar. Vi har tex alla våra tävlingshästar i stora gräshagar på sommaren men tar in dem på nätterna. Om allt funkar som det skall så får vi 2 fölungar här nästa sommar och har faktiskt funderat på hur jag skall göra med dem, ett av stona är ett koliksto som behöver vila från gräsätandet några timmar om dagen om betet är kraftigt. Har redan kommit på att jag skall stängsla in en av vallarna (3 ha) som gränsar upp till ridhuset så att de fritt kan gå in i ridhuset när de vill, här har vi mitt på dagen fruktansvärda problem med dessa f****e platta bitande hästflugorna så då kan de gå in och söka skydd från dem där inne. Men huruvida de skall gå ute dygnet runt eller ej har jag i nuläget inte bestämt, funderade faktiskt lite på att man egentligen om man vill kunde stänga in dem i ridhuset på natten blir ju en nätt liten box till 2 ston med föl (800kvm) :angel: funderar som sagt fram och tillbaka.

För mig var det ett krav. Mina gick med 4 andra ston & föl. Hade INTE velat ha min odrägliga hingstunge hemma själv hela sommaren. :p

Hera skrev:
Man är ju lite rädd att fölis ska komma i kläm...

Kompisens föl fick benet avsparkat av antingen mamman när hon försvarat eller den andra hästen när de "gjort upp".

Så jag har en liten fobi för det....

Under alla mina år med hästar har jag aldrig (tack o lov) varit med om att någon fölis skadas av att dels släppas i flock eller dels gå med en flock!
Och flockarna storlek och utseende har varierat betydligt!
EN gång försökte ett sto stjäla fölis, men sedan hon själv blivit mamma x antal gånger så är det inga problem.

Visst är de nyfikna på den nye medlemmen, men aldrig så att de skulle sparkas eller låta den komma till skada.

Hade ett sto + föl (inackordering över sommaren) på bete i fjol här. Hon slog som en idiot bara nån såg på henne + fölet från 50 m avstånd...INGEN gick nära (= närmre än 25 m) kan jag säga....på en vecka...Därefter skte fölet fullständigt i mamma....han hade dels en fölkompis där ju + en minishettis som var himla kul....Mamma häst kapitulerade också till slut.....

mvh
Carina på Cesam Arabians

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
837
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 272
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
699
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
939
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka