C
Cesam
Sv: Hur viktigt tycker ni det är med sto med föl bete?
Eh, men jag har då aldrig varit med om att hästar får kolik av gräs! Det är ju deras huvudföda!!!
Och de viar ju av sig själv mitt på dagen i alla fall när de går på bete....
Och varför skulle sto + föl inte kunna få gå ute dygnet runt?! De behöver ju detta med allt vad det innebär att vara på bete...Även fölis! Sund hästhållning för mig att kunna ge hästarna den friheten att vara på bete och bara få varar häst, fri från alla krav och allt annat vi hittar på till våra vänner....De dör inte av att gå på bete....varken avelshästar eller tävlingshästar.....
mvh
Carina på Cesam Arabians
gylle skrev:Bara för att man inte låter dem gå ute dygnet på bete så måste det ju inte innebära att de går i rasthagar. Vi har tex alla våra tävlingshästar i stora gräshagar på sommaren men tar in dem på nätterna. Om allt funkar som det skall så får vi 2 fölungar här nästa sommar och har faktiskt funderat på hur jag skall göra med dem, ett av stona är ett koliksto som behöver vila från gräsätandet några timmar om dagen om betet är kraftigt. Har redan kommit på att jag skall stängsla in en av vallarna (3 ha) som gränsar upp till ridhuset så att de fritt kan gå in i ridhuset när de vill, här har vi mitt på dagen fruktansvärda problem med dessa f****e platta bitande hästflugorna så då kan de gå in och söka skydd från dem där inne. Men huruvida de skall gå ute dygnet runt eller ej har jag i nuläget inte bestämt, funderade faktiskt lite på att man egentligen om man vill kunde stänga in dem i ridhuset på natten blir ju en nätt liten box till 2 ston med föl (800kvm) funderar som sagt fram och tillbaka.
Eh, men jag har då aldrig varit med om att hästar får kolik av gräs! Det är ju deras huvudföda!!!
Och de viar ju av sig själv mitt på dagen i alla fall när de går på bete....
Och varför skulle sto + föl inte kunna få gå ute dygnet runt?! De behöver ju detta med allt vad det innebär att vara på bete...Även fölis! Sund hästhållning för mig att kunna ge hästarna den friheten att vara på bete och bara få varar häst, fri från alla krav och allt annat vi hittar på till våra vänner....De dör inte av att gå på bete....varken avelshästar eller tävlingshästar.....
mvh
Carina på Cesam Arabians