Hur viktigt tycker ni det är med sto med föl bete?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Skruttan1982
  • Startdatum Startdatum
Sv: Hur viktigt tycker ni det är med sto med föl bete?

gylle skrev:
Bara för att man inte låter dem gå ute dygnet på bete så måste det ju inte innebära att de går i rasthagar. Vi har tex alla våra tävlingshästar i stora gräshagar på sommaren men tar in dem på nätterna. Om allt funkar som det skall så får vi 2 fölungar här nästa sommar och har faktiskt funderat på hur jag skall göra med dem, ett av stona är ett koliksto som behöver vila från gräsätandet några timmar om dagen om betet är kraftigt. Har redan kommit på att jag skall stängsla in en av vallarna (3 ha) som gränsar upp till ridhuset så att de fritt kan gå in i ridhuset när de vill, här har vi mitt på dagen fruktansvärda problem med dessa f****e platta bitande hästflugorna så då kan de gå in och söka skydd från dem där inne. Men huruvida de skall gå ute dygnet runt eller ej har jag i nuläget inte bestämt, funderade faktiskt lite på att man egentligen om man vill kunde stänga in dem i ridhuset på natten blir ju en nätt liten box till 2 ston med föl (800kvm) :angel: funderar som sagt fram och tillbaka.

Eh, men jag har då aldrig varit med om att hästar får kolik av gräs! Det är ju deras huvudföda!!!
Och de viar ju av sig själv mitt på dagen i alla fall när de går på bete....
Och varför skulle sto + föl inte kunna få gå ute dygnet runt?! De behöver ju detta med allt vad det innebär att vara på bete...Även fölis! Sund hästhållning för mig att kunna ge hästarna den friheten att vara på bete och bara få varar häst, fri från alla krav och allt annat vi hittar på till våra vänner....De dör inte av att gå på bete....varken avelshästar eller tävlingshästar.....

mvh
Carina på Cesam Arabians

Jag hyrde in mitt sto + föl på bete med andra ston och föl så mitt föl skulle få leka. Hon gick annars bara med sin mamma i hagen.

Jag tycker man ska göra så om man inte har möjlighet till det hemma.

Jag tycker att det är viktigt att son med föl får gå på ordentligt bete.
Anser också att den sociala funktionen i en flock med mammor/föl är viktig.

MEN..det finns massor med ställen där folk tar emot beteshästar och då får man vara observant.

För skulle jag välja så tar jag hellre ett rejält bete till en ensam fölmärr med föl, än ett halvdant med andra föl.
Maskningrutiner och nogrann daglig kontroll är det många som slarvar med lite här och var.

AM

Håller med dig om att det är viktigt att hästarna ska få vara helt fria och leva naturligt på sommaren när möjligheterna finns.

Liquid Diamond skrev:
Håller med dig om att det är viktigt att hästarna ska få vara helt fria och leva naturligt på sommaren när möjligheterna finns.

Ja, allt för att få en hållbar, frisk häst med livsglädje...för framtiden och för nuet!

mvh
Carina på Cesam Arabians

Jo hon får kolik av gräs, klart konstaterat. Hon blir enormt uppdriven och gasig av för mkt gräs. Hästen ifråga kom hit som 5 åring med magsår och är sedan dess även om magsåret är helt borta extremt känslig och får gaskolik mkt lätt. Ett problem som vi tror har samband med att hon har mer tendens till att få det när hon går i sommarhagarna med mkt gräs är att hon då inte rör sig så mkt utan går och betar mest. I vinterhagarna även dessa stora gräshagar så härjar hästarna mer vilket håller hennes mage igång och hjälper henne att få ut gaserna. Dessutom är det uppsikten av henne som jag tappar om hon går ute på natten och risken är att vi inte hinner häva i tid. Dagtid är de under uppsikt alltid, när de står inne i stallet så är hennes box kameraövervakad samt att hon är smart nog att "kalla" genom att banka i boxdörren när det börjar strula till sig i magen (bor vägg i vägg). Detta är dessutom ett mkt värdefullt sto så i detta fallet är stoets välmående (eller överlevnad) det absolut viktigaste. Har redan disskuterat ev dräktighet med veterinär som är väl insatt i hennes problemmage och även han är inne på att hon nog inte bör gå ute dygnet runt dessutom kommer detta sto att longeras varje dag just pga kolikrisk när fölis är född så hon måste ändå plockas in för detta varje dag. Dessutom är jag inte så helt med dig om att hästarna mår så mkt bättre av att gå ute dygnet runt, det är inte precis så att man behöver truga in dem på kvällen trots att de har stora hagar med mkt gräs i, när det börjar mörkna på kvällen så vill mina in i stallet och sova i lugn och ro (Har faktiskt lite svårt att tro att stona vill vara kvar ute när övriga hästar i grannhagarna går in för natten). Det är inte precis så att mina hästar har det dåligt. Får ofta höra att detta är ett paradis för tävlingshästar tänk om fler hade det så, inte många tävlingshästar på den nivån som får gå i sådana gräshagar som vi har och framförallt inte vara ute så mkt (eller gå ut alls). Att låta dem gå ute dygnet runt fungerar inte ihop med tävlingar visst om du har hästar som går lite småklasser så går det säkert men inte om de skall prestera i de högre klasserna och det är faktiskt högsäsong i tävlingssäsongen nu. Tävlingshästarna vilar på vintern inte mitt i tävlingssäsongen. Har provat att ha dem som går på lite mer mellannivå ute på natten men det funkar inte alls, märks tydligt på dem att de inte vilar ordentligt ute, orken fattas. Så kom inte och säg att det funkar att ha tävlingshästar på högre nivå till att gå ute dygnet runt och att de ändå skall kunna prestera för det vet jag att det inte funkar av egen erfarenhet.
Alla har vi olika syn på vad sund hästhållning är jag tycker det är hemskt att se en flock stackars hästar i "sommarhagar" som står genomsura i ösregnet och fryser när det är svinkallt och ruggit ute och verkligen ser ut att längta in i stallet men a nej det är bara oktober månad så än får de inte komma in blir för mkt att mocka då.... är det detta du kallar sund hästhållning....

Ok, då är det magsåret som startat hennes problemmage och inte gräset isäg. Frågan är då varför hon harmagsår. Stress utlöser ju detta bl.a. och då kan man fråga sig varför.... :confused:

Du gör som Du vill....och att vi har olika syn märks tydligt. ;) Men skönt att höra att ert tävlingsstall unnar era hästar utegång... ;)

Men nu är det så att hästen är ett flockdjur och van att leva ute (även om vi i det moderna samhället tagit ifrån den mycket av detta tyvärr). :eek:

En frisk häst fryser inte av sommarregn, däremot gör Du sommänniska detta och projicerar detta på hästen. Föl kan möjligtvis frysa men det beror på att de har mindre underhudsfett än vuxna.Vid väder som i fjol sommar låter jag inte sto + föl gå ute på natten....givetvis....
Och inte får de gå ute hur länge som helst i oktober, även om oktober kanske inte är de kallaste månaderna här nere i Skåne.

Mina hästar har jag då aldrig sett att de fryser p.g.a. sommarregn....Att de skular ihop sig och darrar är inte för att de fryser utan för att de reglerar kroppstemp.
Täckar endast de hästar som rids, unghästar får absolut inga täcken på sig....Men nu har jag ju inga elittävlingshästar utan helt vanliga Arabhästar till avel, ridning på icke-elitnivå och som underbara vänner som får vara hästar...friska, sunda och hållbara med starka hovar & ben.....

Givetvis förstår även en idiot :eek: som jag att elittävlingshästar kanske inte ska gå ute på bete. Det var väl heller inte frågan...ett avelssto som är dräktig och som har föl vid sidankan ju kanppast passa in i den kategorin, eller hur?! :confused:

Vintertid (då räknar jag typ sen oktober - fram till mars) så längtar mina icke-elithästar också in i stallarna på kvällen och de får verkligen komma in....eftersom jag arbetar natt har jag ingen möjlighet att ta in dem HUR sent som helst.

Men denna årstid, med våren spirande och gräset poppar upp....vem vill in då? Ja inte mina utan de vill gärna vara ute så länge som möjligt och knota runt i mina icke elitanpassade :rofl: hagar (d.v.s. de är kuperade med stock och sten förutom gräs då ;) ...
Men bete dygnet runt går de ut på först kring den siste maj....
Sto med föl släpper jag, som jag skrev ovan, tidigast då fölis är EN månad gammal på dygnet runt bete, men eftersom jag i regel får mina föl i mars/april blir det alldeles lagom till mitt ordinarie betessläpp...

Och de är friska, sunda, livsglada....
Så Du får tycka vad Du vill om MIN hästhållning...JAG har mycket gott samvete ang. den :D

gylle skrev:
Att låta dem gå ute dygnet runt fungerar inte ihop med tävlingar visst om du har hästar som går lite småklasser så går det säkert men inte om de skall prestera i de högre klasserna och det är faktiskt högsäsong i tävlingssäsongen nu.QUOTE]

Håller med när det gäller tävlingshästar, men denna diskussion gäller sto med föl, tävlingssto eller inte! Jag har precis som du också märkt att de hästar som kommer in på natten på sommaren om inte varje dag så någon gång i veckan, vilar på ett annat sätt. Alla ligger helt utslagna i boxarna, vilket jag inte upplever att de gör i hagen. Därför borde ju ditt alternativ med ridhuset vara en ypperlig lösning!

/Timsetim

Som jag skrev så hade hon magsår när hon kom hit som 5-åring hon är i dag 8 år och magsåret är borta men den känsliga magen består.

Att jag drog upp tävlingshästarna var för att du skrev att du tyckte även tävlingshästar hade rätt gå på bete därav detta svar. Det jag däremot är för är att fler tävlingshästar skulle få gå på gräs oavsett vilken nivå de tävlar på, lider när jag ser vissa tävlingsstall där hästarna står i sina små grusfyrkanter mitt i stekhet sommarsol. (Då slipper jag vara ganska ensam om att ha tävlingshästar med tjocka gräsmagar att försvara på tävlingarna....)

tänk om alla tävlingsmänniskor på hög nivå kunde låta sina häsatr gå ute så som du gör..Vad glad jag skulel bli!!

Vi hade en tävlingstjej i mitt förra stall.
Hon klippte gräshagen så det var som en gräsmatta på vissa ställen fick gräset vara kvar men det var inte mkt.Just för hennes häst vart smällfet om hon släppte ut han dygnet runt.
Så hon klippte av gräset i hagen som var typ 200X200 meter iaf!
sen fick hästen komm aut 07 varje morgon och komma in vid 22 på kvällen.
Hästen kom in vilade från alla mygg och bromsar. om han var ute dygnet runt fick hon ist dra hästen över hinderbanorna.
Han vart superslö hästen var importerad som 5 år och hade dessa 5 år ALDRIG sett en hage eller ett träd.
Hade ALDRIG varit riden på en grusväg utan ENBART på ridbanan eller ridhuset!
Så denna häst hade det som paradiset iaf FAST han fick stå inne9 timmar om natten=)

En annan hade fång ett hbl... ägaren ville låta hästen få gå med en till häst iaf under sommaren.. och hon åkte runt med gräsklipparen för att kunna låta sin häst få gå i en relativt stor hage(2hektar)
Han gick ute också typ från 07-22 på kvällen!

Min brors förra häst vart allergisk mot gräs..japp hör å häpna även om gräs är hästens naturliga föda så vart hon allergisk mot de...
Hästen fick gå i en grushage för att inte kunna äta gräs
Som ni förstår gick hästen inte att rädda och fick avlivas :cry:

Man kan inte promt säga att ALLA ston med föl ska ut på bete och alla som INTE tillåter sina ston med föl at göra detta är djurplågare och ska inte ha hästar.

Eller att man ska ha sto och föl med andra ston och föl annars är man okunnig och ska inte ha häst!!

Som en här sa att man inte ska ha 1 åringar med 2 åringar för då kan 1 åringarna blir förstörda!!

Var det dummaste jag har hört..Jag vet en 10 åring som stegrar sig busar och jag vet en 2 åring som är lugn som en go och leker knappt alls..ÄVEN fast han har en 1 åring hängandes i sin grimma och vill få igång 2 åringen att leka!!!

Man kan ju inte dra alla över en kam... utan gå p åindividen själv och fall till fall!!!

min unghäst när han var 2 år gick han på bete med en annan hingst på 1 år..gick superbra..

1 åringen fick vila det fick även min båda växte och frodades och vart ståtliga hästar!

MEN som jag säger självklart är bete med andra häsatr att föredra.. MEN det är inte alltid det går.... Man kanske har ett sto som ska skydda sitt föl in i det sista och har nästintill ihjäl andra ston.

Huruvida hästar fryser eller inte är väl en väldiskuterad fråga, uppfattar jag det som, men nog tycker jag att när det är en lite kyligare sommardag och ihållande regn och blåst så visst kan hästarna frysa. Mitt sto som är 20 år och varmblod, är tunn i typen men givetvis helt frisk, hon fryser väldigt lätt och kan riktigt stå och skaka i hagen, knipa med svansen och kastar sig över en när man kommer för att hämta in henne.
Jag har fått åka ut och täcka henne på sommarbetet (ja, hon går ute dygnet runt) när det varit kalla nätter, och i regel släpper jag henne inte på bete förrän runt midsommar.

Vi har även en yngre häst i stallet som tävlas på lägre nivå, men han är av någon anledning i stort behov av att täckas, när ägaren i år började täcka av till "bara" 2 tunnare täcken ute, blev han genast förkyld och hostig, och ägaren är själv uppfödare till denna häst och har erfarenhet av att detta händer varje år om hon täcker av för tidigt.

MEN, självklart ska hästarna få gå ute så mycket som möjligt i den mån de mår bra av det, vilket de flesta också gör. Jag menar, självklart låter jag hellre min häst gå ute dygnet runt och vara täckt än att hämta hem henne till stallet så fort det blir kallare (sommartid).

En liten fundering om frusna hästar...

Jag tror att det där med hur mycket hästarna fryser beror mycket på hur vana dom är vid kyla. Har man tjocka täcken på hästen hela vintern så blir dom också mer känsliga för lite kyligare sommarnätter, men har man bara täcken dom allra kallaste vinterdagarna/nätterna så känns kanske inte sommarvinden så obehaglig, kanske bara skönt att det fläktar litegrann. Självklart förstår jag också att det är väldigt individuellt hur känsliga dom är för kyla.

Min unghingst kom från södra Danmark upp till kalla Norrland i Februari. Det var knappt någon snö alls i Danmark då men här var det tjockt med snö och många minusgrader. Från början frös han ganska mycket men jag "mesade" inte med honom och byltade på honom massor utav kläder hela tiden utan han fick ha täcke från början ett tag och sedan fick han successivt vänja sig vid det kalla klimatet. Det dröjde inte länge innan han hade satt en ordentlig vinterpäls och tyckte att norrlandskylan var helt okay. Nu är dom ute dygnet runt med tillgång till hö (har inte börjat växa så mycket gräs än) och trivs jättebra och längtar inte in på kvällarna :)

Huvudsaken det känns som hästarna trivs och mår bra så tycker jag att det är okay att ha sina egna sätt.

Senast ändrad av en moderator:

Har nu äntligen fått tag på sto med föl som kan gå med mitt sto och föl :) och helt plötsligt var dom huuur många som helst som ville komma så vi bestämde oss för att gör ett nytt bete så vi kunde ta in fler ston som behövde sällskap åt sina bebbar...nu känns det som man kan pusta ut...Lösdriften är snart klar så ska vi sätta upp hagen...så då är det bara att vänta på vädret :banana:

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
837
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 272
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
699
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
939
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka