Hur viktigt är selen?

_Runaway_

Trådstartare
Har flera gånger läst är att många ger sin häst selentillskott, och jag undrar, hur viktigt är det med selen? När jag räknat med Hippocampus foderprogram har det alltid stått "Ditt foder innehåller för lite selen", och jag har tänkt lite att "whatever" :crazy: :angel: Kalla mig inte idiot, jag har varit helt ovetande. Men jag räknade med selenet i fodren igår och det är ju uppenbarligen för lite för hästen. Jag tänker hur som helst köpa ett Krafft Miner grön, av flera anledningar. Men hur vikigt är just Selen, och vad är det till för?

*tappat bort min mineralbok från Krafft..*
 
Sv: Hur viktigt är selen?

selen är en antioxidant som tar hand om de fria radikaleran som blir vid nedbrytning. Selen har även en viktig funktion i immunförsvaret då det "hjälper" de vita blodkropparna att döda mikroorganismer. Hjälper även till att bilda svavelhaltiga aminosyror som har antioxidativ effekt.

Källa: Vitamin- & Mineral-ABC
//marti
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag tänkte starta en tråd för oss som fodrar utan grovfoderanalys. Hoppas att detta kan bli lite av en kunskapsbank. Mycket för att lära...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 189
Senast: bizzy
·
Foder & Strö (Hittade ingen annan tråd om ämnet) Som jag förstått det så behöver man inte tilläggsfodra med vitaminer under betet eftersom det...
2
Svar
28
· Visningar
5 349
Foder & Strö Jag har en häst som behöver lägga på sig runt revbenen. Han är mager, inte super mager, men mager. Har stått i sjukhage i flera månader...
Svar
14
· Visningar
1 678
Senast: Magica
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 733
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp att välja ras
  • FÅRtråden
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp