Behov av vitaminer

Sv: Behov av vitaminer

spaderÄss- jag hittade ett tillskott med e-vitamin och selen som verkade bra, men frågan är om man skall ha selen med eller inte? det borde väl täckas av mineralerna, hur stor är risken att överutfodra selen? det jag tittade på var krafft E vitamin från granngården eller Protect E-selen (tror det är samma men olika mängd?)?

Om du ska ge enbart E-vitamin eller E-vitamin+ selen beror på om det mineraltillskott eller annat foder som du ger innehåller tillräckligt med selen eller inte. Läs innehållsdeklarationen!

Normalt är det inte så stor risk att överdosera selen. Enligt NRC 2007 är selenhalter över 5 ppm i foderstaten toxisk, dvs. kan medföra förgiftningssymtom. 5 ppm är samma sak som 5 mg/kg foder. Ger du din häst t.ex. 10 kg foder/dag så är maxgränsen 50 mg. Underhållsbehovet av selen för en häst som väger 500 kg är dock endast 1 mg. Du skulle således behöva ge ca. 50 gånger dagsbehovet för att komma upp i farliga mängder. Detta värde avser nog akut förgiftning, dvs. vid en enstaka utfodring. Ger man höga mängder selen under en längre tid finns det nog risk även vid en lägre dos. Att ge den dubbla dosen har däremot ingen som helst negativ inverkan utan kan t.o.m. vara att föredra eftersom den selen som finns i de flesta tillskott är oorganiskt bunden selen i form av natriumselenit som har lägre biotillgänglighet än organiskt bunden selen (selenjäst).
 
Sv: Behov av vitaminer

KL Kalium finns nästan alltid i stort överskott i en grovfoderstat, magnesium likaså om hästen i inte svettas extremt mycket, här kan det dock vara regionala skillnader..
PL

Nja, jag har alltid haft för lite magnesium i mitt grovfoder (har sällan behövt ge kraftfoder) och så gott som alltid fått ge Mg-tillskott så det kan man inte räkna med...

Kalium håller jag med om däremot.

Ang selen så kan man inte räkna med att det finns i grovfodret då det är väldigt dåligt med selen i svenska marker (det poängteras även av dietister för människa att man ska vara noga med selen-rik mat pga detta).

Att det finns E-vitamintillskott med eller utan selen beor på att de två samspelar och delvis kan ersätta varandra. Sommartid behöver man t.ex. inte ge tillskottet eftersom gräset är rikt på E-vitamin.
 
Sv: Behov av vitaminer

Men det måste bli mycket dyrare att köpa kombinerat selen/e-vitamin om det inte behövs mer selen!
Tycker tillskott är dyrt nog ändå i längden för att man ska köra tårta på tårta! (Om det går att hitta annat alltså, men det borde inte vara så svårt med e-vitamin!)
 
Sv: Behov av vitaminer

Det är en grov missuppfattning att hästen endast behöver mineralerna kalcium och fosfor. Hästen behöver en rad olika mineraler och måste få alla dessa mineraler genom foderstaten eftersom hästen inte kan tillverka mineraler själv.

För att veta vilka mineraler som din häst behöver tillskott av och i vilken mängd så måste du göra en foderstatsberäkning. För att kunna göra en foderstatsberäkning måste du ha en analys av alla foder som hästen får. Den viktigaste analysen är av grovfodret eftersom grovfodret är den huvudsakliga foderkällan. Det räcker inte med att bara ha en analys av kalcium och fosfor. Du måste åtminstone även ha en analys av magnesium, järn, zink, koppar och mangan.

Mineraler som det ofta är brist på i ett grovfoder är magnesium, natrium, klorid, zink, koppar, selen och jod. Det är således troligt att du måste tillsätta alla dessa mineraler.

Beträffande vitaminer så innehåller ett grovfoder av bra kvalitet alla vitaminer som hästen behöver utom E-vitamin. Du måste därför ge tillskott av E-vitamin när hästen inte går på bete. Du behöver således ingen analys av vitaminerna i ditt grovfoder. Innehållet av E-vitamin i hö/hösilage är i princip lika med noll, så ge hela hästens behov av E-vitamin som tillskott.

Om man inte har analys på Zn och Cu (inga mikromineraler alls), är det då bäst att låta bli att ge något tillskott eller bör man ge tillskott (har läst andra inlägg av dig att det så gott som alltid är brist på Zn och Cu i svenskt grovfoder om jag fattat rätt?)? Hur hittar man det? Har nog bara sett Cu i en blandning med Fe, och Fe förstod jag som oftast fanns i överskott?

Om man inte ger något färdigfoder/mineralfoder med I, behöver man då ge dagsbehovet genom tex salt med I i?
 
Sv: Behov av vitaminer

Men det måste bli mycket dyrare att köpa kombinerat selen/e-vitamin om det inte behövs mer selen!
Tycker tillskott är dyrt nog ändå i längden för att man ska köra tårta på tårta! (Om det går att hitta annat alltså, men det borde inte vara så svårt med e-vitamin!)

Men är inte det ganska allmän brist på selen i svenska marker?
Min veterinär (gammal erfaren räv) skickar alltid med mig ett recept på selevitan hem (ganska billigt alt tillskott). Undantaget är när de går på bete för han säger att det är så mycket E-vit i det färska gräset så det täcket temporärt även selenbehovet.
 
Sv: Behov av vitaminer

Min veterinär (gammal erfaren räv) skickar alltid med mig ett recept på selevitan hem (ganska billigt alt tillskott). Undantaget är när de går på bete för han säger att det är så mycket E-vit i det färska gräset så det täcket temporärt även selenbehovet.

Detta är inte korrekt.

Selen och E-vitamin är visserligen båda viktiga antioxidanter och de kan i denna funktion delvis ersätta varandra. Selen har dock även andra funktioner i kroppen och dessa kan inte ersättas av E-vitamin. Selen har t.ex. en viktig roll i sköldkörtelhormonernas metabolism. Selen ska därför ges under hela året, även då hästen går på bete.
 
Sv: Behov av vitaminer

Detta är inte korrekt.

Selen och E-vitamin är visserligen båda viktiga antioxidanter och de kan i denna funktion delvis ersätta varandra. Selen har dock även andra funktioner i kroppen och dessa kan inte ersättas av E-vitamin. Selen har t.ex. en viktig roll i sköldkörtelhormonernas metabolism. Selen ska därför ges under hela året, även då hästen går på bete.

Och e-vitamin under vintern eller ungefär när?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Är det någon som testat Trikem Vitamins? Jag sitter här och pusslar lite med Bs foderstat inför hösten och kommer behöva byta bort...
Svar
18
· Visningar
1 675
Senast: MiniLi
·
F
Hundhälsa Det påstod i alla fall en instruktör häromdagen. Enligt hen ska man inte blanda färskfoder och torrfoder, då det kan uppstå kalkbrist...
2 3
Svar
42
· Visningar
11 728
Senast: em-pirre
·
Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 565
Foder & Strö Jag tänkte starta en tråd för oss som fodrar utan grovfoderanalys. Hoppas att detta kan bli lite av en kunskapsbank. Mycket för att lära...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 146
Senast: bizzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp