Hur viktigt är kläderna?

Sv: Hur viktigt är kläderna?

Men du, om inte min häst hade varit både välriden och lydig och haft MYCKET dressyrträning i grunden hade vi aldrig kommit till SM i fyrgång.

Visst, om man både är tillräckligt duktig ryttare för att kunna känna orenhet och sitta ordentligt OCH har en plånbok djup som atlanten så kan man kanske köpa sig en säsong med vinster- men om man inte rider sin häst ordentligt hemma finns det ingen chans att det går bra på tävling heller.

Men som min tränare sade: All träning hemma är att sätta IN pengar på kontot. På tävling plockar vi UT pengar från kontot, som sen måste byggas upp igen med jobb på hemmaplan.
Våra hästar rids inte alltid "tjusigt" på tävling, just för att man ska få fram det mest extrema i dem. Men utan korrekt hemmajobb så finns det inget att plocka fram alls.

Såg du mitt svar till dig om att du visst får tävla dressyr mot hästar på din islandshäst? Men inte mot ponnyer, förstås, eftersom du är senior. Det är bara att tuta och köra! Jag har själv tänkt göra det på min gamling, kanske till våren/sommaren om lokala ridklubben har några trevliga klubbtävlingar.

Nu är det i och för sig mest principen jag tänker på - att släppa in andra.
Mitt vbl ska jag tyvärr avliva om några veckor eftersom hon har gamla sjukdomar som gör att hon inte kunnat jobba alls på ett halvår och dåligt sista 1½ året.
Så personligen kan jag väl rida någon av mina islandshästar om jag vill tävla gångarter - men jag har ingen större lust eftersom jag inte känner något behov av att jämföra min islandshästs gångarter med någon annan hästs gångarter.
Jag tävlar hellre dressyr eller western där visserligen grundförutsättningar behövs för att gå rent men där "mest välridna/lydigaste" hästen vinner...;)

Och vad tror du vi tävlar i??

För att hävda sig på islandstävlingar krävs en häst som är lydig, mjuk, lösgjord, går i en bra form och jobbar genom hela kroppen vi har inga flänga runt tävlingar vi heller.

varför ska Svenska ISLANDSHÄST förbundet anordna tävlingar för andra raser??

Dom jobbar för islandshästen och vill man tävla gångarter får man väl dra igång nåt eget. Jag surar inte för att jag och min häst inte får vara med på shettisgalopp eller russtrav och skulle jag vilja hålla på med det så byter jag väl till en häst som är mer lämpad för det.

Vill man nu satsa på gångarter kan man väl skaffa sig en häst som är mer lämpad för det?

Förstår inte alls vitsen med att starta gångartstävlingar med en trav häst? om jag vill hålla på med hoppning skaffar jag inte en islandshäst och vill jag hålla på med gångarter skaffar jag inte en fjording. Alla hästar är liksom bra på sin grej sen om man nu absolut vill starta gångarter med sin travare så kan man ju vara med utom tävlan eller så kan folk skaffa sin egen klubb.

Det låter på dig som du tror att det bara är att rida ut på ovalbanan så gör hästen sitt och att ryttaren inte kan påverka alls. Liksom i alla andra grenar så är en lämplig häst med rätt kvalitéer en förutsättning för att nå långt, men utan bra ridning så kommer man inte långt. Skillnaden är inte så särskilt stor, det är bara vilka kvalitéer man söker som varierar.

Eller menar du att jag kan komma på min D-ponny till Islandshäst och vinna över dressyrstjärnorna bara hon är välriden nog?

om jag vill hålla på med hoppning skaffar jag inte en islandshäst

Det gjorde jag :grin:

Jag tycker det är lite tråkigt att folk med islänningar oftast är så totalt insnöade på gångarter..
De fungerar ju till så mycket mer än så!

Jag personligen hade gärna haft både dressyr och hopptävlingar mer anpassade för islänningar, just för att alla är inte så insnöade på just gångarterna men av en eller annan anledning ÄNDÅ väljer att skaffa sig en islänning.

Det behövs inga specialanpassade hopptävlingar för islandshästar, vanliga duger alldeles utmärkt, däremot så anser jag det direkt olämpligt för flertalet vuxna att hoppa på allvar med så pass små hästar. Stora människor på små hästar fungerar bra om man håller sig på backen eller på låga hinder men mer seriös hoppträning, ja då ska man inte ha en häst där ryttaren riskerar att riva hinderna med benen. Det är nog inte vikten som är det värsta problemet utan balansen som syäller till det.

Det har funnits hopptävling, terränghoppning om jag inte minns fel, som klass för islandshästat.

Nu är jag varken jättelång eller jättetung eller har dålig balans, det går utmärkt för mig att hoppa min islänning av C-ponnymått på höjden 80cm - 1m

Däremot lyser tävlingar där vi får vara med med sin frånvaro på de flesta ställen eftersom jag är förgammal.

Läste du vad jag skrev "...däremot så anser jag det direkt olämpligt för flertalet vuxna att hoppa på allvar med så pass små hästar." Jag skrev alltså inte att du var för lång och tung, inte att alla är för långa och tunga utan flertalet. Jag kan inte förstå poängen att anordna officiella tävlingar inom SIF enbart för islandshästar i hoppning, de flesta ekipage lämpar sig inte för sådana tävlingar, antingen för att ryttaren är för lång/tung eller för att hästen inte är hoppmaterial. Du är välkommen att lobba i ridsportförbundet för att öppna upp ponnyklasser för vuxna (eller ha separata vuxenklasser), det är knappast unikt för islandshästvärlden med vuxna som gärna vill hopptävla med sin ponny. Det finns islandshästar som är enormt duktiga på hoppning så de kan säkert hävda sig, åtminstone om man inte försöker nå elit nivå.

För mig är det både viktigt och oviktigt vad jag har för kläder och utrustning. Jag gillar kvalitet och det brukar kosta en slant. Vissa dagar klär jag upp mig för jag tycker om att få vara lite fin men de flesta dagarna tar jag bara på mig de där gamla avlagda kläderna som får följa med till stallet. Kan se både fin och ful ut haha. På tävling är det kavaj, vita ridbyxor och ridstövlar som gäller och jag tävlar lätta klasser med sikte på öppna klasser i år. På träning och kurs klär jag också upp mig lite extra. Tycker det är kul helt enkelt :)

Det är väl inget som hindrar att du ställer upp i Pay-and-jump?
Då väljer du hinderhöjd själv.

Vad jag tror Silversvart menar är att man ju inte köper en islandshäst om man vill satsa på hoppning "på riktigt". Vill jag vinna SM i hoppning köper jag ju en stor häst, pga min ålder.
Hade jag varit junior hade jag ändå inte köpt islandshäst, för jag tror att man har lättare för att vinna ponny-sm i hoppning på en liten hoppavlad sak som står lite högre i blod.

Hoppa lagom ponnyhöjder kan ju göra med sin islandshäst likväl som något annat i samma storlek.

Varför vi är "insnöade" på gångarter är ju för att det är det islandshästen är mest lämpad att TÄVLA med högre nivå. Rida på hobbynivå och tävla på lägre nivå kan man ju välja nästan vilken häst som helst till vilken gren som helst- men islandshästen är defakto ett kallblod av ponnystorlek med två extra gångarter- det är ju inte precis som gjort för att tävla varesig hoppning eller dressyr eller fälttävlan på hög nivå, speciellt inte för vuxna som måste tävla mot storhästar??

De flesta (min gissning) av oss härinne har väl börjat inom någon annan inriktning än islandshästen. Men det finns ju en anledning till varför man har bytt.

Personligen är jag glad att jag en gång hittade till denna underbara häst, annars hade jag nog inte hållit på med hästar alls idag.

Och om intresset för hopp- och dressyrtävlingar för islandshästar skulle vara stort skulle det förmodligen också finnas sådana tävlingar. Uppenbarligen är det inte det.

/ En som älskar hästarna och sporten (och allt annat) precis som det är

Det gjorde jag :grin:

Jag tycker det är lite tråkigt att folk med islänningar oftast är så totalt insnöade på gångarter..
De fungerar ju till så mycket mer än så!

Jag personligen hade gärna haft både dressyr och hopptävlingar mer anpassade för islänningar, just för att alla är inte så insnöade på just gångarterna men av en eller annan anledning ÄNDÅ väljer att skaffa sig en islänning.

Jo visst duger dom till dressyr och hoppning på lite lägre nivå om man tycker det är kul, men inte köper man en islandshäst om man satsar seriöst på att komma lite högre.

Jag var hoppryttare innan jag gick över till att satsa helt på isisarna och visst tycker jag det är kul att hoppa fortfarande och skulle väl kunna vara med på nån lokal, men om jag skulle satsa lite högre skulle jag ha en annan häst än en islandshäst för dom har ju inte förutsättningarna för att komma så långt där.

Olika raser är ju bra på olika saker, jag skulle tex inte skaffa en arab till att plöja potatislandet heller och inte en travhästr om jag satsade på hoppning. Man har ju avlat hästarna på vissa egenskaper och var ras är bra på sin grej.

Sen förstår jag inte riktigt varför man ska ha hopp tävlingar eller dressyrtävlingar för just islandshästar, vill man tävla lite på skoj på den nivån som islandshästarna klarar av finns det massor av tävlingar inom ridsportförbundet och man behöver ingen pang häst för lokal nivå.

Som nån sa varför uppfinna hjulet igen? det finns ju redan tävlingar där islandsryttarna kan vara med om dom vill.

Anledningen till att dom lagt ner hoppning och dressyr mm på islandstävlingarna är ju för att det varit för dåligt intresse eftersom dom som har islandshäst oftast är intresserade av just ovalbanegrenarna.

De flesta (min gissning) av oss härinne har väl börjat inom någon annan inriktning än islandshästen. Men det finns ju en anledning till varför man har bytt.

Personligen är jag glad att jag en gång hittade till denna underbara häst, annars hade jag nog inte hållit på med hästar alls idag.

Och om intresset för hopp- och dressyrtävlingar för islandshästar skulle vara stort skulle det förmodligen också finnas sådana tävlingar. Uppenbarligen är det inte det.

/ En som älskar hästarna och sporten (och allt annat) precis som det är

För mig var det ju just gångarterna som lockade, hade jag velat tävla dressyr eller hoppning hade jag behållt halvblodet, men jag blev mer och mer frälst av dom små lurviga turbosarna :)

Det är ju därför det nyte finns hopp och dressyr för de flesta är intresserade av just gångarterna, har för mig att MÖRS skulle arrangera hopptävling för isisar men den ställdes in på grund av för få anmälda.

Fast dom flesta rider inte på någon högre nivå oavsett hästras eller inriktning..

Sen svämmar det heller inte över av hopp och dressyrtävlingar där man får starta när man är för gammal, de är faktiskt riktigt få!

Jag valde en islänning dels för att jag blev kär i en individ, har alltid tidigare sagt aldrig i livet en islänning :angel:
Men förutom det var jag tvungen att göra mig av med mina stora halvblod och fullblod pga jag blev handikappad och därmed inte kan ha en stor häst längre även om jag vill.
Och eftersom jag inte kommer att kunna ha en stor häst igen är jag förvisad till hästar av ponnymått och då kvarstår problemen oavsett hästras pga mankhöjd :grin:

Det har varit hopptävling några gånger på Örnäs för uppstallade och lektionsryttare. Gångartstävlingarna samma dag har säkert 40-50 per klass uppdelat på vuxna ungdomar och privat, jag tror hoppklassen hade en 5 startande när jag var där, alla ungdomar. Och det var bara småhinder som hästarna kunde gå över om de ville.

Det låter på dig som du tror att det bara är att rida ut på ovalbanan så gör hästen sitt och att ryttaren inte kan påverka alls. Liksom i alla andra grenar så är en lämplig häst med rätt kvalitéer en förutsättning för att nå långt, men utan bra ridning så kommer man inte långt. Skillnaden är inte så särskilt stor, det är bara vilka kvalitéer man söker som varierar.

Eller menar du att jag kan komma på min D-ponny till Islandshäst och vinna över dressyrstjärnorna bara hon är välriden nog?

Nej, jag tror inte att det är "bara att rida ut och hästen sköter resten". Däremot är det ju vissa individer som behöver mer stöd än andra, och vissa individer går bra "bara" ryttaren lyckas undvika att störa...;)

I western kan du slå alla andra hästar bara din islänning är nog välriden. I dressyr - nej.

Men min poäng är att du faktiskt får vara med även med din islänning.

Till Silversvart: jag har inte någonstans skrivit att jag anser att SIF har ansvaret att anordna tävlingar för andra raser.
Däremot har jag svårt att förstå vägran att låta någon annan vara med och leka;)
Och jag tror inte heller att man köper en vbl-travare för att rida gångarter utan antagligen för att ha roligt med en häst.
Om hästen sedan visar sig vara duktig på exempelvis tölt eller pass, kunde det ju vara roligt att få vara med på en gångartstävling. Precis som det kan vara roligt att få vara med på en hopptävling eller vad som helst annat...
Det jag ifrågasätter är den rigida uteslutande inställningen som finns.

Ha en riktigt bra dag!

Men, är det jag skriver helt blankt för folk här??
Du är väl inte för gammal? Jag förstår inte vad du menar?

Om man är senior måste man rida mot seniorer.
Det är bara folk under 18 som får rida ponnyklasser.
Hur liten eller stor din häst än är, är det FRITT FRAM att rida mot andra seniorer, som rider på stora hästar.

Citat: "Sen svämmar det heller inte över av hopp och dressyrtävlingar där man får starta när man är för gammal, de är faktiskt riktigt få!"

VAD skulle du vara för gammal för? Snälla, förklara, jag förstår inte.

Kryddelydd: Men fråga om du får vara med på blåbärstölt då? Har du försökt? Dessutom är det faktiskt så att vi inte håller på med "gångartstävlingar som man är portad från om man inte har rätt häst". Vi håller på med ISLANDSHÄSTtävlingar, som är specifikt utformade för just islandshästen. Svårare än så är det inte. Jag kan inte ställa upp på shetlandssällskapets sommarutställning bara för att jag har en extremt liten islandshäst som serut som en snygg shetlandsponny heller. Är det inte självklart?

Det är väl bara att dra igång lite gångartstävlingar? Om någon är kunnig nog att skriva ett reglemente där man tar hänsyn till alla töltande hästrasers olika typer av tölt? Eller så kan man ju strunta i det och bara köra på?

Nej, jag tror inte att det är "bara att rida ut och hästen sköter resten". Däremot är det ju vissa individer som behöver mer stöd än andra, och vissa individer går bra "bara" ryttaren lyckas undvika att störa...;)

I western kan du slå alla andra hästar bara din islänning är nog välriden. I dressyr - nej.

Men min poäng är att du faktiskt får vara med även med din islänning.

Till Silversvart: jag har inte någonstans skrivit att jag anser att SIF har ansvaret att anordna tävlingar för andra raser.
Däremot har jag svårt att förstå vägran att låta någon annan vara med och leka;)
Och jag tror inte heller att man köper en vbl-travare för att rida gångarter utan antagligen för att ha roligt med en häst.
Om hästen sedan visar sig vara duktig på exempelvis tölt eller pass, kunde det ju vara roligt att få vara med på en gångartstävling. Precis som det kan vara roligt att få vara med på en hopptävling eller vad som helst annat...

Ha en riktigt bra dag!

Det är väl iofs inget konstigt om andra raser inte får delta, en rasförening som anordnar gångartstävlingar för rasen varför menar du att andra skulle delta i den också?

Är man intresserad av att hålla sådana tävlingar för alla raser, så är det inget som hindrar dig från att anordna dem.

Det är ingen häst som går in på ovalbanan och vinner någon större tävling utan hjälp av sin ryttare. Visst mycket hänger på hästen, men inte allt. Sedan tror jag inte ett dyft på att alla hästraser funkar lika bra på en western tävling, kommer du upp i klassern så handlar det inte bara om att hästen är välriden den ska kunna lära sig diverse rörelser som slidestop och spinn, och utföra dem väl. Åtminstone spinn går en del islandshästar bet på att göra hur vältränade de än är, de är inte avlade för det.

Du läste inte mitt inlägg överhuvudtaget, eller?

Tror ju inte direkt vi med islandshästar är direkt välkomna på tävlingarna för tex saddle breed även om vi har exakt samma gångarter som dem. En liten tanke från mig är ju att domarna är ubildade att döma "sin ras", skulle kanske vara svårt för dem att göra en korrekt bedömning om någon annan ras är med och tävlar (men jag kan ha fel), för de saddle breed tävlingar jag sett så kan jag inte alls se om de går helt rent tex eller om de har "det där extra" för det ser "helt annorlunda ut", ögat är inte van att se andra raser ridas i tex tölt, visst jag kan se att det kanske inte är helt rent men jag kan ändå inte riktigt skilja dem åt för jag inte är van. Hur skulle det då vara om man ska bedöma olika raser samtidigt och om den ena är bättre än den andra. Jag tror iallafall inte det skulle bli rättvisa bedömningar.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
680
Senast: tara
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 395
Senast: hhere
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
726
Senast: Bison
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 513
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka