Hur viktigt är kläderna?

Sv: Hur viktigt är kläderna?

Fast dom flesta rider inte på någon högre nivå oavsett hästras eller inriktning..

Sen svämmar det heller inte över av hopp och dressyrtävlingar där man får starta när man är för gammal, de är faktiskt riktigt få!

Jag valde en islänning dels för att jag blev kär i en individ, har alltid tidigare sagt aldrig i livet en islänning :angel:
Men förutom det var jag tvungen att göra mig av med mina stora halvblod och fullblod pga jag blev handikappad och därmed inte kan ha en stor häst längre även om jag vill.
Och eftersom jag inte kommer att kunna ha en stor häst igen är jag förvisad till hästar av ponnymått och då kvarstår problemen oavsett hästras pga mankhöjd :grin:

du får ju tävla bland stora hästar? eller i avd B

Det finns säkert många som är vuxna och vill tävla ponny och en avd E vore inte så dumt för dessa, men det är ju i såna fall en sak för SVRF att dra igång och inte SIF eftersom det finns så dåligt intresse inom just SIF eftersom de flesta islandshästryttarna vill starta gångarter.

Men en avd E i dressyr och hoppning vore ju inte dumt för alla överåriga med ponny

Nej, jag tror inte att det är "bara att rida ut och hästen sköter resten". Däremot är det ju vissa individer som behöver mer stöd än andra, och vissa individer går bra "bara" ryttaren lyckas undvika att störa...;)

I western kan du slå alla andra hästar bara din islänning är nog välriden. I dressyr - nej.

Men min poäng är att du faktiskt får vara med även med din islänning.

Till Silversvart: jag har inte någonstans skrivit att jag anser att SIF har ansvaret att anordna tävlingar för andra raser.
Däremot har jag svårt att förstå vägran att låta någon annan vara med och leka;)
Och jag tror inte heller att man köper en vbl-travare för att rida gångarter utan antagligen för att ha roligt med en häst.
Om hästen sedan visar sig vara duktig på exempelvis tölt eller pass, kunde det ju vara roligt att få vara med på en gångartstävling. Precis som det kan vara roligt att få vara med på en hopptävling eller vad som helst annat...
Det jag ifrågasätter är den rigida uteslutande inställningen som finns.

Ha en riktigt bra dag!

Och varför är Täby galopp så uteslutande om jag inte har ett fullblod, det är ju samma sak?

Förstår inte riktigt grejen, svenska islandshästförbundet jobbar för den isländska hästen så varför ska dom satsa på andra raser?

Man kanske kan tillåta andra raser att leka, och få in mer pengar i medlems- och startavgifter?:angel:

Det verkar väl ganska så puckat i ett RASförbund?

En gångartshästförening som komplement vore inte helt fel. Finns intresse dras det säkerligen igång.

Man kanske kan tillåta andra raser att leka, och få in mer pengar i medlems- och startavgifter?:angel:

Men hur tänker du nu? Det är ett rasförbund, varför skulle man låta andra raser tävla på lika villkor anser du?

Jag skriver det ingen, är du intresserad av den typen av tävlingar så dra igång en egen klubb vet ja.

Nu är jag inte islandsryttare, men där jag bor finns flera stora islandsstall så jag möter ofta dessa ryttare. Det jag kan säga rent generellt är att de inte verkar bry sig det minsta om hur de ser ut när de rider. Det verkar helt prestigelöst. De har ridbyxor och hjälm, men i övrigt har de allt möjligt på fötterna och bara vanliga tröjor på sig. (eller jackor) Det verkar avslappnat och skönt. Olika läderfärger verkar de heller inte bry sig om. Det är mest fritidsryttare, men det finns också tävlingsryttare och även de verkar väldigt opretentiösa när de är ute på sina träningsrundor.

När jag rider hemma brukar jag inte bry mig värst mycket om mina kläder ser ut och hur det passar, brukar dock alltid rida med hjälm, ridbyxor (dom är ju så bekväma :love:) och ridskor.

På träningar (på bortaplan) brukar jag försöka se till att ha någorlunda rena och hela kläder, samt tvätta sadel + träns vid behov. Dessutom ser jag till att hästen är ren. Fast jag prioriterar ändå bekvämlighet och jag hatar att frysa, så på vintern blir det de kläder som håller värmen.

32847877.jpg

På tävlingar är det så gott som alltid kavaj, vita ridbyxor och snygga stövlar som gäller. Är det väldigt kallt så har jag något litet varmare, och om det är väldigt hett kan jag skippa kavajen och rida med vit kragskjorta. FM och finaler rider har jag ändå kavaj.
Brukar tvätta sadel + träns, och är det sommar tvättar vi också hästen vid behov.

32847879.jpg

Förstår inte heller varför ett islandsförbund skulle låta andra raser tävla. :confused: Det är ju uttryckligen ett förbund för islandshästar. Jag är heller inte så säker på att det skulle fungera så bra, eftersom de olika raserna strävar efter olika saker i sina gångarter (om jag förstått rätt). Fast roligt skulle det nog kunna vara. :D

KL

Nu vet jag inte hur ni har det i Sverige, men här i Finland har jag inte haft några problem med att tävla hoppning, dressyr, distansritt eller galopp -där det fanns en skild start för islandshästar- med våra islandshästar, vare sig före eller efter jag fyllde 18. Visserligen har det aldrig varit några stora tävlingar utan på klubbnivå, men något större har jag inte heller velat vara på. :)
Dessutom har det ordnats dressyr-, tolknings-, galopp- och "uppgiftsbana"klasser på en del islandstävlingar. :D

Senast ändrad:

Yes, jag skulle nog säga att det överlag är rätt opretantiöst när man är ute och tränar, även som tävlingsryttare. Bekvämlighet framför allt och nej, all min utrustning matchar absolut inte =)

Ja, jag sitter när det är riktigt kallt och rider runt i en stor röd overall, liknar mest en tomte. Visst är det skönt att man kan klä sig hur som helst,
men att ridningen ändå går bra? :love:

Det var inte det intryck jag fick av dig. Jag skulle ha gissat på att du var väldigt noga med sådant. ;)

Ja, jag sitter när det är riktigt kallt och rider runt i en stor röd overall, liknar mest en tomte. Visst är det skönt att man kan klä sig hur som helst,
men att ridningen ändå går bra? :love:

Vi kan göra sällskap, min overall är grön, så blir det både tomte och gran :).

Det var inte det intryck jag fick av dig. Jag skulle ha gissat på att du var väldigt noga med sådant. ;)

Haha, det var iofs trevlig fördom men njae....

Men vi ser nog rätt propra ut ändå på hemmaplan, då nästan jag bara har svarta kläder tex. (Sen ska man inte kolla för nära, denna leriga period gör ju att inget går att hålla rent. =) )

kl.

På en lättklasstävling pratade en domare om att ryttaren skulle få en varning eller nått, för att denna bara hade strumpor, inga stövlar lr chaps. och bara vanliga ridbyxor, inte såna jag rider i och de flesta som har islandshäst lr är inom mer klassisk/AR, vad de nu heter glömt bort. hur som helst vet ja faktiskt inte om denna ryttare fick nån varning, men de var inte glada kan ja säga.

kl.

På en lättklasstävling pratade en domare om att ryttaren skulle få en varning eller nått, för att denna bara hade strumpor, inga stövlar lr chaps. och bara vanliga ridbyxor, inte såna jag rider i och de flesta som har islandshäst lr är inom mer klassisk/AR, vad de nu heter glömt bort. hur som helst vet ja faktiskt inte om denna ryttare fick nån varning, men de var inte glada kan ja säga.

Jo, men det var troligen inte pga att det var fult utan stövlar eller chaps utan pga säkerheten. Foten kan lättare fastna i stigbygeln om man trillar av om det inte är något över skon, dvs chaps, stövlar eller islandsbyxor som täcker kanten på skon.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
680
Senast: tara
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 395
Senast: hhere
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
726
Senast: Bison
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 513
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka