Hur viktigt är kläderna?

Sv: Hur viktigt är kläderna?

Jo, men det var troligen inte pga att det var fult utan stövlar eller chaps utan pga säkerheten. Foten kan lättare fastna i stigbygeln om man trillar av om det inte är något över skon, dvs chaps, stövlar eller islandsbyxor som täcker kanten på skon.

Precis och därför är det också specifierat i FIPO vad man får ha på benen. :)

Hemma är kläder inte alls viktigt, och spec på vintern då jag i princip bor i min slitna TR-overall...
På sommarn rider jag gärna med ridstövlar, men kläder tänker jag inte på.
Blir lite mer propert och matchat när vi ska kursa, och på tävling är det ridstövlar vita ridbyxor och kavaj som gäller.

Sen är jag lite matchningsfreak :p det får bara inte vara olika färg på metallen, blir tokig om man har mässingspännen och silverbett tex eller svart träns och tyglar och ljusbrun nosgrimma och färgerna ska passa ihop, inte orange jacka, rosa ridbyxor och knallgrönt schabrak tack.

:):bow::bow:

Hemma: bryr mig ofta inte ett skit, hästen är inget märkesfreak och det är inte vi som har häst där i stallet heller, ska jag vara ärlig så är jag den enda där med märkesutrustning, typ :s

Nu är jag inte islandsryttare, men där jag bor finns flera stora islandsstall så jag möter ofta dessa ryttare. Det jag kan säga rent generellt är att de inte verkar bry sig det minsta om hur de ser ut när de rider. Det verkar helt prestigelöst. De har ridbyxor och hjälm, men i övrigt har de allt möjligt på fötterna och bara vanliga tröjor på sig. (eller jackor) Det verkar avslappnat och skönt. Olika läderfärger verkar de heller inte bry sig om. Det är mest fritidsryttare, men det finns också tävlingsryttare och även de verkar väldigt opretentiösa när de är ute på sina träningsrundor.

Denna uppfattning har jag med och det är ju inge fel i de så länga man själv trivs.
Men det är inge jag vill ha, jag gillar att köpa fina saker kan inte rå för de, Vissa köper skor, andra väskor andra smink och lösnaglar jag köper hästsaker och tycker om att matscha färg och form till de.
Jag får nästan slå mig själv på fingrarna, räknade att på 4 månader har jag köpt 15 schabrak och lika många benlindor:o

Men visst kan även jag rida i slappt dock byter jag alltid om till ridkläder och de är mest för att ja jag vill inte riskera förstöra mina vardsagskläder.
Men som i går red jag barbacka snabborstade lite inga benskydd och skrittade i 25 min i ridhuset.

Om jag ska på fest en kväll så tar jag inte på mig leopardmönstrade kjolen och den blommiga tröjjan för att sätta påmig den prickiga strumpbyxorna för att toppa med dom randiga skorna.

Jag gör inte de för jag tycker det är ruskigt ful och skulel förmodligen skämmas ihjäl.

Samma sak gäller för min del iallafall på hästen, skulle inte ha blommiga benskydd, gult träns och blå sadel och rosa tröjja med neongyla ridbyxor och oranga ridstövlar hur bekvämt det må vara=)

Därmot gör det inget om man har svart sadel och snyggt brunt träns.. då svart går till allt=)

Och hur många schabrak äger du totalt då :p? Själv har jag allt möjligt. Är svag för blått och gärna lite utstickande detaljer. Men har allt ifrån billigt skit till riktiga märkesgrejer. Och kan se alltifrån lufsig till riktigt proper ut. Allt efter humör å väderlek ;). Jag bryr mig inte hur andra är klädda, sånt impar inte på mig.

Håller med!

Ibland kan jag få för mig att jag och hästen ska se lite snyggare ut även fast vi bara ska rida i skogen och träna och ibland tar jag det som känns bekvämast och som kanske inte alltid är snyggt.

På tävling däremot vill jag att både hästen och jag är hela och rena. Har vitt schabrak på hästen och det snyggare tränset. Jag har kavaj och vita ridbyxor.

Även på träning för tränare vill jag se lite proprare ut, men jag överdriver inte utan det marinblå schabraket funkar till min svarta ridjacka :p

På tävling är det kavaj, vita ridbyxor, stövlar som gäller för mig. Ofta någon utsmyckning på nosgrimman/vojlock el schabrak som matchar hästen också. Skulle aldrig kunna tävla i omatchade läderfärger. (Haha, det skär i hela kroppen på mig!)

På kurs så är det funktionellt, helt å rent som gäller.

Hemma.... :cool: Vad som helst gäller, omatchade läderfärger kan förekomma, gympaskor, oftast ridbyxor, alltid hjälm.
Har jag däremot haft ett par sunkiga mjukisbyxor på mig, efter att t.ex. ha fixat med staket, så orkar jag, för det mesta, inte gå å byta bara för att det råkar va ridning på gång. :D Funktionell (hästens utrustning är så klart inget fel på, dock är den kanske inte så pimpad) är väl nyckelordet till min hemmaklädsel! :p

Hatar att frysa och bli blöt, så bra varma och regntäta kläder finns det gott om!

När jag jobbar eller är med elever är jag alltid snyggt klädd. Samma gäller tävling, första intrycket gör mycket.

Hemma kan jag utan problem glida runt i mjukisbyxor och gummistövlar :p

Jag har också oftast ridbyxor. Men nu som gravid (=ridbyxorna passar dåligt) så har jag ridit med mysbyxor och kängor :p Inte särskilt snyggt, men ridturen funka ändå och hästen var nöjd :)

Jag hade 2 par mjukisbyxor när jag var gravid sist som jag nötte ut fullständigt! ;) Det ena paret var "mamma-träningsbyxor" med stöd runt mage/bäcken, helt perfekta! ;)

Jag kunde rida i ridbyxor rätt länge, men tillslut gick det inte ena att dra upp dragkedjan nåt, så det enda jag knäppte med var en hårsnodd :p

Men sen fick det bli mysbyxor och det funka skitbra det också!

Mammakläder för ryttare de vore något att ta fram tycker jag ridbyxor för stora magar helt klart en marknad tror jag.=)

KL
Jag älskar snygga schabrak, men kan vara väldig omatchad till vardags. På träning försöker vi vara hela, rena - och matchande. Har mest bara grejer i rött, blått och vitt till pållarna och mig så det förenklar. Har iofs en del brunt från en brun persiod med de grejerna får vara bara med i skogen numera,

*kl*

Jag har som mål att vara hel och ren. Men under våren har jag nog varit varken eller :P Leriga och håriga bruna skoridbyxor, och en för stor svart munkjacka med nåt hål i här och där, och leriga skor, jodphurs. När det har varit kallt så åker mormors raggsockor och pappas gamla HH-jacka på :love:

Nu har jag dock tagit tag i mig själv: har köpt ett par ridbyxor till (stövelmodell), och putsat av skorna. Ett par ridstövlar är också på väg. Kommer dock fortsätta ha mina sjaviga munkjackor och collegetröjor när jag bara är hemma, de är alldeles för sköna för nåt annat. :D På kurs skulle jag dock välja någonting tightare på överkroppen.

Uppsatt hår och hjälm är en självklarhet.

Det var länge sen jag tävlade, men då hade jag på uttagningarna polo+väst eller islandströja, och skoridbyxor i neutral färg. I final svart kavaj, vita ridbyxor + stövlar.

Hästens utrustning är alltid hel och ren däremot. Torkar av med lädertvål efter användning. Hör till dem som vill ha matchande läderfärg, och beslag. Stör mig oproportionerligt mycket på när huvudlag och nosgrimma är olika.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
680
Senast: tara
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 395
Senast: hhere
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
726
Senast: Bison
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 513
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka