Hur viktigt är kläderna?

Sv: Hur viktigt är kläderna?

Mina, som HAR sjukt mkt hovskägg ALDRIG dessa snöklumpar som du pratar om!

Nä, men gör som du vill. Men dra inte in nå tramsiga påhitt som knoppning och sånt i islandsvärlden. För sånt hör inte hemma här :)

Fast... Niela har väl ändå rätt att tycka/ önska vad hon vill? :grin:

Njae det är ju sanning med modifikation att man kan tävla allt annat med islandshäst.
Framförallt om man är över 18 med c-ponny och även om man har en som klassas som d-ponny ska man ha en förjävla bra islänning för att kunna tävla med de stora hästarna och ha en vettig chans.
Iaf om man är som jag att man tävlar för att vinna, annars kan man ju likagärna träna bara.

Jag kan personligen tycka att det är tråkigt att det bara finns gångartsgrenar att tävla i med min islänning om vi ska tävla mot andra på samma villkor, för jag tycker inte alls att gångarter är speciellt kul..
Jag råkade bara bli kär i en islandshäst fast jag borde ha en "stor brun".

Jag är lite knäppare än du;) Kan vara med i en tävling bara för att se om det går.
Det var så jag gjorde när jag började vara med i westerntävlingar på min slakt-fjording, och jag var lika förvånad som alla andra när jag vann. Var med en tävlingshelg där jag tävlade både individuellt och i lag, gjorde tolv starter samma helg (tufft som sjutton för skallen på hästen men hon är snäll). Till min egen förvåning vann jag 5 av 6 individuella grenar, och 5 av 6 laggrenar. Fattade inte riktigt hur det gick till.
Och min nordsvenske travare har jag ridit LA dressyr nu som sexåring, två år efter att han pensionerades från trav. Jättenöjd med att hamna runt 60%. Så mitt mål är sällan att vinna utan att testa om jag klarar nivån någorlunda. Vem som vinner är det inte jag, utan alla deltagare, som avgör.
Så jag skulle mycket väl kunna rida Karl i en engelsk dressyrtävling. Problemet där är att jag är en bra bit över 18 år och han är C-ponny. Så det får jag inte.
Däremot får jag vara med och tävla western på honom om jag vill, för westernfolket bryr sig inte om vad det är för ras på hästen. Tur det finns någon gren där alla är välkomna:angel:

Jag tycker att det är mångsidigheten som borde lyftas fram gällande islandshästen, och då borde dressyr vara en del av helheten och mångsidigheten.
Men visst, de flesta kanske inte köper islänning för utmaningen att hålla koll på fler gångarter och att kunna både rida gångarterna i olika tempon, och helst också behärska dressyrrörelser i (helst) fyra gångarter. Jag inser att passen inte lämpar sig för dressyrrörelser....

Vill man starta gångartstävlingar får man starta en egen klubb där alla raser tävlar. Det är min åsikt.

Inget emot travhästar, men ska man tävla islandshäst får man skaffa sig en islandshäst precis som man får skaffa sig en travhäst för att starta trav bland travhästar.

Jaja.Jag inser hur pinsamt det skulle vara att ha islandshäst och få stryk av en vbl-travare i tölt;) så jag köper att du inte vill ha in andra raser (travare, basjkir, paso peruano och alla andra töltande raser).
Vad tycker du då om att man inte får vara med på SIF-tävling om man har en renrasig islandshäst som dock reggats i ASRP pga papperrstekniska detaljer? De är ju islänningar de också?

Jo det skulle i högsta grad vara pinsamt om inte islandshästen van. Jag tycker dock inte det är SIFs sak att arrangera gångartstävlingar öppna för alla men om någon gillar tanken så är det fritt fram, mig veterligt har SIF inte monopol på tölt.

Numera är det möjligt att registrera alla islandshästar hos SIF så länge man kan bevisa att de är just renrasiga islandhästar, så för mig är det ungefär det samma som ovan. Varför ska SIF annordna tävlingar för icke registrerade hästar, väljer man att registrera sin häst som korsningsponny så får man stå sitt kast. Visst kunde man tycka att det borde vara billigare och enklare att registrera dem, men det är inga oöverkomliga summor.

För inte så länge sedan fick man inte regstrera alla även om de bevisligen var islandshästar, det kändes ordentligt tokigt däremot.

Senast ändrad:

Jaja.Jag inser hur pinsamt det skulle vara att ha islandshäst och få stryk av en vbl-travare i tölt;) så jag köper att du inte vill ha in andra raser (travare, basjkir, paso peruano och alla andra töltande raser).
Vad tycker du då om att man inte får vara med på SIF-tävling om man har en renrasig islandshäst som dock reggats i ASRP pga papperrstekniska detaljer? De är ju islänningar de också?

Ärligt så trodde jag grejen var att de faktiskt INTE finns någon hästras i världen som har den tölt som just islandshästar har. Därför skulle de bli extremtsvårt eller nästintill omjöligt att få andra tölthästar att tävla mot islandshästar på samma villkor. då skulle hela regelboken behöva skrivas om. Men jag håller med de som skrev att sif har juh faktiskt inte monopol på tölt så gå på svenskaridsportsförbundet att de ska starta tölt tävlingar för alla. tror de skulle bli jättepoppis.

Men om jag ska återgå till ämnet.
Jag har bara tävlat inofficiellt med min oreggade isis och vi har aldrig tävlat för att vinna (ja vet nu chockar jag folk här :P ) utan för att jag ansåg att han/vi behövde den erfarenheten. Jag behövde den för att bestämma mig om jag ska satsa på att skaffa ny häst och han för att han behövde vistas bland folk och hästar utan att någon skulle anfalla honom. Så för mig va vårt uteseände obetydligt i den del att vi skulle va snygga men däremot va de viktigt att vi skulle kunna sammarbeta på ett snyggt sätt även utanför hemmet. Så han hade sin vanliga gerjer minus alla reflexer som han normala fall har runt om på ALLT. Och jag mina vanliga ridkläder dock nytvättad och allt nyinsmort då :p

Sommar
27576145.jpg

Vinter
26762080.jpg

Provade hitta närbild vinter kläderna men de är iaf helskoda ridcanadabyxor och canadajacka med islandshästlogga på ryggen.
16989600.jpg

Jag tycker det är underbart när man kommer från underläge och ändå slår folk på fingrarna :D

Problemet för mig är att jag inte tycker western är så kul, jag har försökt men näe det är inte min grej :(
Synd för det finns många westernklubbar i närheten med massor av träningar och tävlingar som skulle vara lämpliga för en annan.

Jag vill typ rida fälttävlan med min islandshäst...
Men jag får ju inte tävla, men som tur är får jag ju träna åtminstone :laugh:
Å mest tur av allt är att hästen älskar att hoppa både på banan och i skogen och dressyren tycker han också är kul :)

Så jag skulle mycket väl kunna rida Karl i en engelsk dressyrtävling. Problemet där är att jag är en bra bit över 18 år och han är C-ponny. Så det får jag inte.

Men, det får du ju visst, men du måste tävla mot andra vuxna- dvs, mot stora hästar. Men det är ju samma program i de lätta klasserna, så om du ändå inte tävlar för att tvunget vinna så är det ju inga problem alls!
På klubbtävling borde det ju inte vara några problem med licenser och grönt kort heller, annars får man ju skaffa ryttarlicens och hästlicens och grönt kort och sånt tjohej om man vill ut på större tävlingar.
Vad som gäller för lokala tävlingar vet jag inte, kanske räcker med ryttarlicens och grönt kort?

Slutmätt behöver han ju knappast vara om man ändå tävlar mot storhästar.

Så, go for it! Bara att bli medlem i lokala ridklubben först :)

Jaja.Jag inser hur pinsamt det skulle vara att ha islandshäst och få stryk av en vbl-travare i tölt;)

Fast det har ju ingenting med att det skulle vara pinsamt om en varmblodstravarare/rocky mountain horse/ saddlebre/ valfri töltande ras vann utan det har att göra med att tävlingsreglementet är helt uppbyggt vad man vill se hos en fulländad islandshäst. Där vill vi se kraft, tempo och hög aktion tillsammans med en perfekt fyrtaktig tölt. Inom t.ex paso fino vill man istället se en markbunden men mjuk tölt och både travtakt och passtakt bedöms helt annorlunda.

Det är ju helt självklart att FEIF och i Sverige SIF jobbar för islandshästens tävlingsformer. Annat vore extremt märkligt! Och jag tycker att vi har ett fantastiskt reglemente, även om det förstås skulle kunna ändras på vissa punkter. Exempelvis vill även jag se grenar där allsidiga islandshästar med fantastisk ridbarhet men utan höga lyft kan premieras. Jag vet inte än hur det skulle se ut, men jag tror att det kommer.

Jag välkomnar dessutom gångartstävlingar för alla rasar. Detta kräver dock att "någon" anordnar ett reglemente i vad som ska tävlas och vad som ska bedömas. Och hur det skulle kunna vara FEIF/SIF:s ansvar ser jag inte alls. De har ju bara ansvar för islandshästsporten. Jag skulle gärna kunna tävla det rocky mouintain horse-stoet jag tränar då hon har en jättefin tölt med lite lyft :love:
Den som känner sig manad får jättegärna ta tag i den här frågan. Mitt hjärta klappar dock för mycket för just islandshästen att jag inte kommer att vara drivande i frågan.

/Jonaz, som gärna skulle tävla working equitation på islandshäst. Jag inser dock att den portugisiska rasen avlats för detta något längre än de isländska...

Aaaa de fanns på svenska med ;) Ingen koll där jag inte.. De är en trailbana egentligen och mjaa tror bedömningen måste utvecklas lite för att de ska kallas lydnad och mjukhet... Snabbast runt utan att välta ner nått är en närmare beskrivning, fast det är himla roligt om man har en smidig häst, framförallt passråttor passar mkt bra i detta - iaf ligger dom högt på toppen (gångarterna bedöms inte). Om det är det som har varit med i KSdeildin och VISmeistardeild mfl mindre tävlingar.

//Petronella

Ja, jag tyckte också det när jag såg det på youtube, alltså den där "trailbanan", så mycket mjukhet och lydnad var det ju inte :D Men KUL!
Men vad kallas den grenen?

Hestamennska FT hoppas jag verkligen utvecklas och kommer hit till Sverige också, spännande!

Ja, fast dressyr fanns ju tidigare. Hette väl FS och så någon siffra bakom, om jag inte minns fel?
Och det var väl mer eller mindre kür där ryttaren själv ritade sitt dressyrprogram och lämnade in till domaren? Har verkligen inte full koll, men vill minnas att det var obligatoriskt med skritt, tölt och galopp, att traven möjligen var valfritt, och att det fanns krav på vissa basala dressyrövningar men att man i övrigt fick komponera fritt. Och att svårare dressyrrörelser fick en högre koefficient vid bedömningen.

Stämmer (övningar såsom tempoväxlingar, övergångar, böjda och raka spår, så inget direkt avancerat), även om koefficienten försvann under senare år...!

I början så red alla dressyrryttarna samma "kval-program" (fast man fick välja tölt eller trav i vissa moment) och sedan var kürprogrammet för de som gick till final.

Främsta anledningen till att FS1 plockades bort var nog bristande intresse från ryttarna... Sedan tillkom också argument som att vi rider dressyr på islandshästar hemma som förberedande INFÖR ovalbaneridningen. Men hade det varit fler än typ 8 anmälda (varav 6 sedan strök sig) på de stora nationella tävlingarna så hade nog grenen fått leva kvar ett tag till...

*slut på spekulationer och OT*

Det heter "Smali" på isländska och går egentligen bara ut på att hästen ska "klara av att valla får uppe på berget" - eller ja det är väll det som det var först i början. Men som sagt det är inte så vackert att se på hos alla ryttare, men vissa har hästar "som fattat galoppen" och tycker det är skitkul och egentligen bara gör banan själv och då behöver ryttaren bara passa att man själv inte river ner något med knän och fötter ;)

Jo jag hoppas de och att de kan utvecklas till att tävlas på olika nivåer, här på ön är de ju hittils bara proffsen som provat på att tävla i detta. Ett exempel är ju att någon red programmet med enhandsfattning igenom hela programmet = pluspoäng om det är väll gjort. Om det ska få fäste behövs de nog en lätt, medel och proffsklass för att det ska bli någelunda rättvist, men det fungerar ju inte riktigt att bara hoppla in så mkt, så proffsen får börja och faktiskt börja rida i den tävlingen med och så får de gå vidare därifrån.

Vi har dock även kvar gæðingafimi (FS1 väll?? så himla dålig koll på svenskan...) på vissa tävlingar, tex. den största inomhustävlingen som går på södra varje vintervår och består av många deltävlingar har hitills varje år haft den med, medan liknande tävling på norra har haft "smali" med istället.

//Petronella

hndlar inte om det, ärligt talat tror jag inte du har en chans mot mig och min häst på tävling i tölt så jag är inte rädd för konkurransen och jag har inte en chans mot din häst i travlopp heller, men det hör inte hit.

Jag tror inte dom vill se nordsvenskar på fjord SM heller, vadå det är ju kallblod det med ;) ? och inte vill dom ha welshponnyer på arab SM och inte heller amerikanska miniatyrer på shetlandsförbundets tävlingar.

SIF är SIF och jag är en av dom som inte vill ha en sammanslagning om det innebär en förändring av vår sport, jag vill inte ha andra raser och jag vill inte att det ska bli en ponny som bara får tävlas av barn heller.

Jag älskar islandshästen och sporten precis som den är :love: och vill inte ha in massa annat tjafs det är min åsikt :)

just det, man får regga dom om man betalar en extra avgift och tar DNA för att styrka att den har rätt härstamning.

Ja jag erkäner jag är lite rasistisk, men jag tycker man ska behålla rasen ren, en islandshäst är bäst som den är :):love:

Och jag tycker den extra avgiften är bra för att folk inte ska avla hur som helst på vad som helst.

hndlar inte om det, ärligt talat tror jag inte du har en chans mot mig och min häst på tävling i tölt så jag är inte rädd för konkurransen och jag har inte en chans mot din häst i travlopp heller, men det hör inte hit.

Jag tror inte dom vill se nordsvenskar på fjord SM heller, vadå det är ju kallblod det med ;) ? och inte vill dom ha welshponnyer på arab SM och inte heller amerikanska miniatyrer på shetlandsförbundets tävlingar.

SIF är SIF och jag är en av dom som inte vill ha en sammanslagning om det innebär en förändring av vår sport, jag vill inte ha andra raser och jag vill inte att det ska bli en ponny som bara får tävlas av barn heller.

Jag älskar islandshästen och sporten precis som den är :love: och vill inte ha in massa annat tjafs det är min åsikt :)

OK.
Fast min travhäst får inte vara med i travtävlingar. Och det finns många ridtravare som inte heller får det. Det räcker med att de fyllt tolv år så får de inte vara med...

Och jag kan ju förtydliga: jag tror inte att någon häst av annan ras skulle klara sig i större sammanhang.
Och jag tänkte förstås inte på mästerskapen utan på lokala tävlingar.
Men varför inte släppa in lite andra raser i småtävlingar, precis som fjordhästföreningarna (eftersom du nu valde det exemplet) gör? Det är väl inte blodigt allvar på lokaltävlingar? Eller det kanske det är?

Jag får rida min nordis på fjordhästföreningens tävling - utom just SM för då är det SM för fjordingar... Vet att jag får, för jag har gjort det...

Jag försöker inte reformera dig - men jag försöker förstå varför man vill att det ska vara så låst. Och jag misslyckas med att förstå.

Du kan inte jämföra att falla för åldersstrecket med att inte vara av rätt ras.

Det finns folk som släpper in andra raser vid småtävlingar, det är upp till arrangören. Troligen blir det fler tillfällen än när det gäller fjordhästtävlingar, mest för att det anordnas betydligt fler tävlingar för islandshästar.

Och jag tänkte förstås inte på mästerskapen utan på lokala tävlingar.
Men varför inte släppa in lite andra raser i småtävlingar, precis som fjordhästföreningarna (eftersom du nu valde det exemplet) gör? Det är väl inte blodigt allvar på lokaltävlingar? Eller det kanske det är?

Lokala tävlingar kan nog va tillräckligt blodigt allvar men däremot på blåbärstölt och andra inofficiella skämttävlingar finns det ju runt hela landet, ha du äns frågat om du får vara med på dem? Många av dessa tävlingar är enbart för den härliga stämningens skull och som på Dille ha Lärarna fått rida devärse hästar på på elevernas kvällstävlingar. Samtliga inofficiella tävlingar i sundsvall och östersundstrakten har utan att ens funderat iaf tagitmed min oreggade isläning. nu är juh de somsagt ändå en isläning men de skadar inte att fråga. du säger juh dessutom att ni är så många ridtravare som töltar så ni kanske till och med skulle kunna få ihop ett gäng som kan rida mot varandra.

Nu är det i och för sig mest principen jag tänker på - att släppa in andra.
Mitt vbl ska jag tyvärr avliva om några veckor eftersom hon har gamla sjukdomar som gör att hon inte kunnat jobba alls på ett halvår och dåligt sista 1½ året.
Så personligen kan jag väl rida någon av mina islandshästar om jag vill tävla gångarter - men jag har ingen större lust eftersom jag inte känner något behov av att jämföra min islandshästs gångarter med någon annan hästs gångarter.
Jag tävlar hellre dressyr eller western där visserligen grundförutsättningar behövs för att gå rent men där "mest välridna/lydigaste" hästen vinner...;)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
680
Senast: tara
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 395
Senast: hhere
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
735
Senast: Bison
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 513
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka