Sv: Hur viktigt är kläderna?
men usch jag vill inte se flätade eller knoppade islandshästar ute på banorna
Och inte heller stubbman eller halvblodsman fy fasen
Islandshästar ska vara naturliga och ha långa fina manar
Varför ska man raka benen på dom? det är väl bra om dom får ha pälsen kvar där, där blir dom ju ändå inte svettiga. Tycker faktiskt att det är finare med pudel strumpor till den rakade kroppen än en helrakad häst.
Då har du inte sett Jorunn när hon blir svettig
det rinner nerför hennes ben och hon får klåda i karlleden av all torkad svett som blir om man inte är noga med att göra rent.
Sedan tycker iallafall jag att det är svårt att hålla koll på benen med 1 dm päls i vägen. ja det är svårt att se svullnader ev gallor och andra saker som kan uppkomma!
Sedan det som stör mig och hästen mest är på vintern vid tö alla dessa stooooora is/snöbollarna som bildas vid hovskägget.
Och mugg har inget med och göra om du har hovskägg eller ej som många tror. Utan det är inom hästen det är obvalans vissa häsatr drabbas mer andra mindre eller inte alls.
Och de kan ha hovskägg och drabbas likaså.. ponnyn i stallet rakades nyligen och under hovskägget var det mugg. och det har inget med att man missköter sin häst eller som många tror.
Förra året var det vissa dagar jag inte kunde rida bara för jorunn hade så sjukt stora iskockor på benen och jag hade inge spolspilta och hade inte tid att stå och låta henne tinas upp i box.
Dessutom får Jorunn fuktexem i karlledena eftersom hovskägget är så sjukt tjockt och hon hinner aldrig torka upp längst in där.
Sedan ser det inte klokt ut när man lindar benen om de har en massa hovskägg haha och i min mening är det såååå fult med pudelben.. ser ju sjukt ut halva benet är smalt sedan från knät är det supertjockt... det är som om jag bara skulle raka mina ben halvvägs...
hur många gör de här inne?? De flesta rakar väl hela benen????
Eller raka halva armhålan
hur många här inne tänker.. håret på min kropp finns där av naturliga skäl och vi skall vara naturliga så jag låter all hår vara kvar??
Vi rakar bort håret för att vara snygga
Varför skall man få skämmas eller känna sig dum för man också vill raka bort håren på hästen för både praktiska skäl och för att man kanske tycker det är snyggt??
Nä att helraka hästen även på benen skall vara upp till en tycker jag.. jag offrar hellre tävlingsperioden under vintern hästens välbefinnande går före allt. Jag ser vintern mer som uppbyggnadsperiod och tävlar inte och gör ja de är de småtävlingar som inte följer dessa regler ändå=)
Och på sommaren har hon inge hovskägg så då gör det inge
Nu menar jag inte att de som inte rakar sina hästar inte ser till deras välbefinnande.. men vi alla har ju olika liv och olika tid.. vissa har ju tid att låta hästen stå inne och torka upp och då är det ju bara å släppa ut på lösdriften. Då gör det ju inte om hästen står inne några timmar för att torka.
Men när man har de installade och de är ute 10 timmar vill iallafall inte jag att hon ska stå inne 5 av dessa 10 för att torka upp om ni förstår.
Sedan jar jag inte tid heller att vara i stallet så länge utan det är på vardagarna MAX 2 timmar som gäller så det gäller att vara effektiv som bara den.. Allt som gör vardagen enklare för mig är tacksamt..
Alltså valet mellan att ta in Jorunn lerig och få borta 1 timme eller ha halstäcke och spara 50 minuter så blir valet på täcket.
Och valet mellan orakad och få ha henne inne massa och att jag får vänta elelr åka ut en gång extra mot att raka och spara både tid och bensinpengar så åker valet på rakad.
Jag gör iordning höpåsar och kraftfoderburkar för 7 dagar frammåt så spar jag 10 minuter varje dag där med.
Ja för att få ihop mitt liv med gym tävling inom kroppsbygge häst och dessutom tävla henne samt sosialt umgånge så måste det vara så.
Hade jag bara hästen hade det nog sett annolunda ut...
Sedan är det så roligt att du säger halvblodsman... hur ser en sådan ut?? har en svensk ridponny en annan sorts man?? eller hannoveranare eller holsteiner?
Har en friser, andalusier och ardenner och travare islandshästman??
Jag hade hellre formulerat de till nej det är fult med kort man på islandshäst än att säga just halvblodsman för vad jag vet så är det inge skillnad på den än vad det är på andra raser som har kort man?? Eller har jag missat något??
Aja jag säger bara min åsikt vad jag tycker skall ändas i tävling och förväntar mig inte alls att alla andra skall tycka som jag.
Men man kan väl få önska och tycka lite iallafall