Hur viktigt är kläderna?

Sv: Hur viktigt är kläderna?

Det är min förra häst som nu är såld. tyvärr. men vacker som få.
Och ja, det ser ut som extensions ;)

Jag tycker bara att även om man vill klä sig fint och ha fina grejer så kan man väl försöka bevara islandshästen?
Klart man kan raka den och hålla på, men det finns väl någon gräns?

Fö så lever jag mer eller mindre i mina ridbyxor, tycker det är det skönaste som finns :D

Jo jag håller med, naturellt är oftast bäst. Dock tycker jag personligen att det är skitfult att raka hästar, framförallt våra små raggsockor där det blir SÅ stora kontraster där det är rakat/orakat.
Men det går ju inte att träna en häst med herrejösses päls, framförallt inte i isolerat ridhus och samtidigt vara skysst mot hästen.
Så ful klippning får det bli :/

Håller med, mina ridbyxor är jättesköna att ha på sig! Jag typ bor i mina :p

Nä det är lugt fast jag vill inte förknippa med att det skall vara en dressyrponny bara för man kan tycka det är fint att knoppa eller fläta manen under tävling.

Tycker detär synd att man skall slängas in i den gruppen bara för man gillar knoppa eller linda ben .... man knoppar ju även på hopphästar och fälttävlanshästar.
Jag tillhör ingen grupp jag är en människa och jag har en häst den gruppen tillhör jag:D
Jag gör lite alltmöjligt med med min häst och kallar hellre henne för en riktigt allroundhäst=)
Vi töltar lite, vi utför lite dressyr"konster" vi "hoppar" lite vi rider lite akademiskt vi rider ut vi longerar vi tömkör ja kan amn bli mer just allround än så??:D

Min filosofi är varför bara göra en sak när man kan testa på lite av varje?=)

Och man bevarar väl rasen ändå?? det är väl inte som så att bara för man knoppar eller gör en snygg ardennerfläta under tävling att rasen börjar ändras...Sånt lyckas vi änså så bra med tycker jag inom aveln;)

Att man inte får klippa manen kan jag köpa men att man inte ens få fläta den tycker ialalfall jag är en töntig regel!

Så 2 saker tycker iallafall jag skall ändras och hoppas de kommer bli så när/om de blir en sammanslagning..
Och det är att man iallafall får ha flätat man och helrakad häst.. inte så mkt önskemål tycker jag=)

Sedan hoppas jag att de återupptar dressyrprogrammena för isistävlingarna.. skulel vilja se nya grenar lite mer snarlikt fälttävlan.. typ först visa alla gångarterna typ v5 program.. sedan bara tölt eller pass beroende p åvad hästen är 4 eller 5 gångare. Sedan även visa upp att hästen är lydig och kan utföra vanliga skolor i dressyren.
Att man kan visa att ja vi klarar även av att bibehålla 3 takts galopp på liten volt lättbytta gångarter och utföra ett dressyrprogram.Det är ju svårare att visa upp en snygg tölt på volt än ute på en ovalbana=)
Att tölta i en öppna eller sluta är ju skitsvårt att få till de riktigt snyggt och bra=)

Skulle va skitkul=)

Ja lite nytt tänk helt enkelt inom sporten så vi får mer folk som vill tävla och att det blir mer attraktivt för tittarna att se, så vi får öven de som rider dressyr elle rhoppar att titta iallafall. Jag menar jag kan ju titta p åhoppning fasten jag inte hoppar själv.

Någon som vet hur det går under förhanlingarna blir det en sammanslagning???

men usch jag vill inte se flätade eller knoppade islandshästar ute på banorna :p

Och inte heller stubbman eller halvblodsman fy fasen :cool:

Islandshästar ska vara naturliga och ha långa fina manar :)

Varför ska man raka benen på dom? det är väl bra om dom får ha pälsen kvar där, där blir dom ju ändå inte svettiga. Tycker faktiskt att det är finare med pudel strumpor till den rakade kroppen än en helrakad häst.

Då har du inte sett Jorunn när hon blir svettig:crazy: det rinner nerför hennes ben och hon får klåda i karlleden av all torkad svett som blir om man inte är noga med att göra rent.

Sedan tycker iallafall jag att det är svårt att hålla koll på benen med 1 dm päls i vägen. ja det är svårt att se svullnader ev gallor och andra saker som kan uppkomma!

Sedan det som stör mig och hästen mest är på vintern vid tö alla dessa stooooora is/snöbollarna som bildas vid hovskägget.
Och mugg har inget med och göra om du har hovskägg eller ej som många tror. Utan det är inom hästen det är obvalans vissa häsatr drabbas mer andra mindre eller inte alls.
Och de kan ha hovskägg och drabbas likaså.. ponnyn i stallet rakades nyligen och under hovskägget var det mugg. och det har inget med att man missköter sin häst eller som många tror.

Förra året var det vissa dagar jag inte kunde rida bara för jorunn hade så sjukt stora iskockor på benen och jag hade inge spolspilta och hade inte tid att stå och låta henne tinas upp i box.

Dessutom får Jorunn fuktexem i karlledena eftersom hovskägget är så sjukt tjockt och hon hinner aldrig torka upp längst in där.

Sedan ser det inte klokt ut när man lindar benen om de har en massa hovskägg haha och i min mening är det såååå fult med pudelben.. ser ju sjukt ut halva benet är smalt sedan från knät är det supertjockt... det är som om jag bara skulle raka mina ben halvvägs...

hur många gör de här inne?? De flesta rakar väl hela benen????
Eller raka halva armhålan:rofl: hur många här inne tänker.. håret på min kropp finns där av naturliga skäl och vi skall vara naturliga så jag låter all hår vara kvar??
Vi rakar bort håret för att vara snygga
Varför skall man få skämmas eller känna sig dum för man också vill raka bort håren på hästen för både praktiska skäl och för att man kanske tycker det är snyggt??

Nä att helraka hästen även på benen skall vara upp till en tycker jag.. jag offrar hellre tävlingsperioden under vintern hästens välbefinnande går före allt. Jag ser vintern mer som uppbyggnadsperiod och tävlar inte och gör ja de är de småtävlingar som inte följer dessa regler ändå=)

Och på sommaren har hon inge hovskägg så då gör det inge

Nu menar jag inte att de som inte rakar sina hästar inte ser till deras välbefinnande.. men vi alla har ju olika liv och olika tid.. vissa har ju tid att låta hästen stå inne och torka upp och då är det ju bara å släppa ut på lösdriften. Då gör det ju inte om hästen står inne några timmar för att torka.

Men när man har de installade och de är ute 10 timmar vill iallafall inte jag att hon ska stå inne 5 av dessa 10 för att torka upp om ni förstår.

Sedan jar jag inte tid heller att vara i stallet så länge utan det är på vardagarna MAX 2 timmar som gäller så det gäller att vara effektiv som bara den.. Allt som gör vardagen enklare för mig är tacksamt..
Alltså valet mellan att ta in Jorunn lerig och få borta 1 timme eller ha halstäcke och spara 50 minuter så blir valet på täcket.

Och valet mellan orakad och få ha henne inne massa och att jag får vänta elelr åka ut en gång extra mot att raka och spara både tid och bensinpengar så åker valet på rakad.

Jag gör iordning höpåsar och kraftfoderburkar för 7 dagar frammåt så spar jag 10 minuter varje dag där med.

Ja för att få ihop mitt liv med gym tävling inom kroppsbygge häst och dessutom tävla henne samt sosialt umgånge så måste det vara så.

Hade jag bara hästen hade det nog sett annolunda ut...

Sedan är det så roligt att du säger halvblodsman... hur ser en sådan ut?? har en svensk ridponny en annan sorts man?? eller hannoveranare eller holsteiner?

Har en friser, andalusier och ardenner och travare islandshästman??
Jag hade hellre formulerat de till nej det är fult med kort man på islandshäst än att säga just halvblodsman för vad jag vet så är det inge skillnad på den än vad det är på andra raser som har kort man?? Eller har jag missat något??

Aja jag säger bara min åsikt vad jag tycker skall ändas i tävling och förväntar mig inte alls att alla andra skall tycka som jag.

Men man kan väl få önska och tycka lite iallafall:D

Mina, som HAR sjukt mkt hovskägg ALDRIG dessa snöklumpar som du pratar om!

Nä, men gör som du vill. Men dra inte in nå tramsiga påhitt som knoppning och sånt i islandsvärlden. För sånt hör inte hemma här :)

Senast ändrad:

Fast min ickeislänning har typ ingen man eller svans, men hovskägget är något som inte kan vara från denna värld. :eek:

OK, hakar på det lätta sidospåret - från klädsel till utseende.

Niela, du tycker att ryttaren ska vara sminkad, var så god! Själv är jag lat och tycker inte att mitt utseende är så viktigt, så jag äger faktiskt inget smink. Trots att jag tävlat en del western...;)

Vad gäller hästens utseende: ren är viktigt vid tävling. Jag tycker att man och svans ska vara väl utredda, gärna "badade" i pälsglans så de flyger riktigt fint.
Däremot gillar jag inte pälsglans på resten av hästen av det skälet att det är svårt att få sadeln att ligga helt stilla när det halkar en massa pälsglans under. Brukar inte dra åt sadelgjorden så hårt:crazy: och upptäcker ofta när jag kommer hem från ridturen att gjorden faktiskt knappt ligger an mot hästens mage (sadeln ligger faktiskt på plats ändå, men jag tror den skulle få en tendens att glida om det var glansmedel också).

Jag tycker att tagel är fint. Ser därför ingen vits med flätor och annat. Men visst är det snyggt med ardennerfläta.

Har tävlat LA dressyr (för att jämföra med den världen) på en kbl-travare med nästan meterlång man, lång och lockig och väl pälsglansad och fladdrande i vinden. Fick domarkommentaren "häst med härlig uppsyn" så till och med dressyrdomaren verkade gilla det fladdrande taglet på just den hästen. Alltså behöver man inte ens fläta manen på "vanliga" dressyrtävlingar.

Å andra sidan finns det olika smakriktningar och jag tycker att det är synd att alla "måste" göra lika.

Kan å andra sidan se samma "rättighet" att frisera en islandshäst som att frisera alla andra sorters hästar och ponnyer. Borde faktiskt vara upp till ägaren. Det är dock inte bara islänningarna som har "frisyrregler". Ska man tävla en fjording på "riktig fjordingtävling" så SKA manen vara stubbad. Det kan man också ha synpunkter på, och där svävade jag ivär så långt OFF TOPIC att jag ska avsluta och skicka inlägget!:angel:

Du har en märklig förmåga att oavsett ämne på tråden få den att handla om din hästhållning, hur du vill ha det med uppstallning, klippning, täcken, typ av ridning. Jag hoppas innnerligt att vi slipper se knoppade och friserade hästar på islandshästtävlingar åtminstone för vuxna, jag tänker på islandshästen som fri vild och vacker. Jämför man med människovärlden så verkar det som du vill göra om alla människor till att passa i Hollywood. Låt varje gren och hästras ha sin särart, det blir så trist om alla ska ha samma ideal.

I mina ögon skulle det vara okej om barn på upp till 12 eventuellt lite äldre fick lov att fläta och greja med hästen och kanske klippa in något snyggt mönster på halsen eller baken på hästen. Barn är barn och många älskar att pysla och spöka ut både sig själv och sina djur och behöver lite friare händer.

Håller helt med om att barn borde få spöka ut sina hästar lite mer. De gillar det, det blir lite sötare att titta på, och kanske blir barnklasserna då lite mer kul och lite mindre tävling?

Niela: Håller med om dressyren, jag saknar den jättemycket. Tyvärr var den ju inte så poppis...
Det finns ju fyrgångs/femgångskombination, men det är en kul idé med en mer mångsidig uppvisning.
Kanske som caprilli. Visa ett fyrgångsprogram, och sen in på dressyrbanan och göra ett kort, specialanpassat dressyrprogram.
Jag tror det hade tagit för lång tid, och jag tror att det hade varit lite småsvårt att genomföra, men personligen hade jag gillat det!

Du har en märklig förmåga att oavsett ämne på tråden få den att handla om din hästhållning,

Ja, fast den här tråden handlade ju om hur vi tyckte att ekipaget ska se ut? Och då har väl Niela samma rätt som alla andra att svara vad hon tycker (även om vi andra kanske inte håller med).:laugh:

Och tänka sig jag har också rätt att tycka att det är väl uttjatat ämne när "alla" trådar handlar om önskan att klippa, täcka och frisera islandshästarhästar ;).

Ärligt talat så tror jag man måste vara blind för att missa den åsikten även om man bara skummar igenom trådar då och då, det blir så himla tjatigt.

Förra året var det vissa dagar jag inte kunde rida bara för jorunn hade så sjukt stora iskockor på benen och jag hade inge spolspilta och hade inte tid att stå och låta henne tinas upp i box.

Nu menar jag inte att de som inte rakar sina hästar inte ser till deras välbefinnande.. men vi alla har ju olika liv och olika tid.. vissa har ju tid att låta hästen stå inne och torka upp och då är det ju bara å släppa ut på lösdriften. Då gör det ju inte om hästen står inne några timmar för att torka.

Sedan jar jag inte tid heller att vara i stallet så länge utan det är på vardagarna MAX 2 timmar som gäller så det gäller att vara effektiv som bara den.. Allt som gör vardagen enklare för mig är tacksamt..
Alltså valet mellan att ta in Jorunn lerig och få borta 1 timme eller ha halstäcke och spara 50 minuter så blir valet på täcket.

Och valet mellan orakad och få ha henne inne massa och att jag får vänta elelr åka ut en gång extra mot att raka och spara både tid och bensinpengar så åker valet på rakad.

Ja för att få ihop mitt liv med gym tävling inom kroppsbygge häst och dessutom tävla henne samt sosialt umgånge så måste det vara så

Hm, har du inte ett stall som det åtminstonet är ett par plusgrader i? För när jag kmr in med min pålla där så brukar jag efter något minut kunna dra ut dem ur hovskägget, snö smälter rätt fort i plusgrader. Medans du väntar på det kan du t.ex. sadla så slösas inte tid på det..

Måste också tillägga att att ha täcke för att skydda mot att hästen blir smutsig faktsikt är mot lagen! Ett halstäcke hit lr dit kanske inte är en jättestor grej, men man FÅR bara ha täcke för att skydda mot regn, blåst, kyla och insekter/eksem.

Det här med att ha häst och hur hästhållningen ska se ut kan disskuteras i oäääändlighet. Var och en gör på sitt vis, man kan lyssna på andras råd men sedan väljer man själv vad man vill ta till sig av. Dock funderar jag på att om man verkligen behöver superstressa, borde man inte fundera på vad man verkligen vill prioritera i sitt övriga liv då? En häst ÄR en stor del av livet och det är orättvisst mot sin häst att alltid vara stressad o behöva skynda hit o dit tycker jag. Man ska ha tid att ta hand om sin häst. Mina åsikter. :laugh:

Jag tycker som du att det är roligt att testa på olika saker och föredrar att träna lite allt möjligt.

Men jag ser ingen anledning för varför de skulle lägga till dressyr och fälttävlan bland annat till gångartstävlingarna. Om man vill tävla dressyr så är det ju fritt fram att göra det, det finns ju redan massa dressyrtävlingar. Likadant med fälttävlan, eller varför inte testa på lite Working Equitation eller bruksridning av något slag?

Eller varför inte TREC, som ju faktiskt SIF ansvarar för :idea: Där får du ju in både dressyrdelen, lite orientering och hinderbana. Det krävs stor lydnad, bra galopp, bra samspel och allt det där du efterfrågar.

Varför uppfinna hjulet igen, om man inte vill tävla i gångartsridning, men är intresserad av något annat så är det ju bara att anmäla sig till någon av de andra tävlingarna. Som du säger har vi en väldigt bra allroundhäst, och det går ju faktiskt minst lika bra att tävla mot andra raser som att hålla alla tävlingar inom rasen ;)

Men jag ser ingen anledning för varför de skulle lägga till dressyr och fälttävlan bland annat till gångartstävlingarna.

Ja, fast dressyr fanns ju tidigare. Hette väl FS och så någon siffra bakom, om jag inte minns fel?
Och det var väl mer eller mindre kür där ryttaren själv ritade sitt dressyrprogram och lämnade in till domaren? Har verkligen inte full koll, men vill minnas att det var obligatoriskt med skritt, tölt och galopp, att traven möjligen var valfritt, och att det fanns krav på vissa basala dressyrövningar men att man i övrigt fick komponera fritt. Och att svårare dressyrrörelser fick en högre koefficient vid bedömningen.
Kür inom dressyren kommer väl först på svår nivå, har jag för mig (men det kan vara fel det också:o) och det tror jag inte man får rida på ponny (=islandshäst). Däremot är det sant att man får delta på vanliga dressyrtävlingar med vilken hästras som helst. Tror dock att en del lite längre islandhästryttare som har islänningar i C-ponnystorlek riskerar att diskvalificeras eftersom det finns en passus i TR gällande vuxen på ponny.

Detta var off topic, men jag kan inte låta bli att haka på.

det går ju faktiskt minst lika bra att tävla mot andra raser som att hålla alla tävlingar inom rasen ;)

Ja, det är onekligen en poäng.
Och jag undrar varför man inte släpper in annat än SIF-registrerade islandshästar med rätt färg på passet i gångartstävlingarna...:D
Har en vbl-travare som nog skulle stå sig hyfsat i åtminstone lätta klasser eftersom hon har rena gångarter inkl ren tölt, dock ingen spektakulär aktion. Har ridit henne i töltträning för en islandshästinstruktör, som blev riktigt entusiastisk...
Och det är ganska vanligt att vbl-travarna har tölt (ungefär 50% av dem) och pass.:angel:

Men islandshästvärlden är tyvärr lite "klubb exklusiv" där en del personer har svårt att se nöjet med att blanda med andra hästraser.

Det blev OT detta också...:angel:

Ja, fast dressyr fanns ju tidigare. Hette väl FS och så någon siffra bakom, om jag inte minns fel?
Och det var väl mer eller mindre kür där ryttaren själv ritade sitt dressyrprogram och lämnade in till domaren? Har verkligen inte full koll, men vill minnas att det var obligatoriskt med skritt, tölt och galopp, att traven möjligen var valfritt, och att det fanns krav på vissa basala dressyrövningar men att man i övrigt fick komponera fritt. Och att svårare dressyrrörelser fick en högre koefficient vid bedömningen.
Kür inom dressyren kommer väl först på svår nivå, har jag för mig (men det kan vara fel det också:o) och det tror jag inte man får rida på ponny (=islandshäst). Däremot är det sant att man får delta på vanliga dressyrtävlingar med vilken hästras som helst. Tror dock att en del lite längre islandhästryttare som har islänningar i C-ponnystorlek riskerar att diskvalificeras eftersom det finns en passus i TR gällande vuxen på ponny.

Detta var off topic, men jag kan inte låta bli att haka på.

Hm, lite det du är inne på som jag funderar över. Klart man kan vara med på islandshäst i vanliga dressyrtävlingar MEN de flesta räknas som kategori C och då är det bara de som är under 18 som kommer kunna tävla. Därför vore det kul om det kom islandshästdressyrtävlingar tycker jag. :laugh:

Och jag undrar varför man inte släpper in annat än SIF-registrerade islandshästar med rätt färg på passet i gångartstävlingarna...:D
Har en vbl-travare som nog skulle stå sig hyfsat i åtminstone lätta klasser eftersom hon har rena gångarter inkl ren tölt, dock ingen spektakulär aktion. Har ridit henne i töltträning för en islandshästinstruktör, som blev riktigt entusiastisk...
Och det är ganska vanligt att vbl-travarna har tölt (ungefär 50% av dem) och pass.:angel:

Men islandshästvärlden är tyvärr lite "klubb exklusiv" där en del personer har svårt att se nöjet med att blanda med andra hästraser.

Haha, islandsryttare är på tok för snobbiga dessa dagar.. ;) :angel:

Njae det är ju sanning med modifikation att man kan tävla allt annat med islandshäst.
Framförallt om man är över 18 med c-ponny och även om man har en som klassas som d-ponny ska man ha en förjävla bra islänning för att kunna tävla med de stora hästarna och ha en vettig chans.
Iaf om man är som jag att man tävlar för att vinna, annars kan man ju likagärna träna bara.

Jag kan personligen tycka att det är tråkigt att det bara finns gångartsgrenar att tävla i med min islänning om vi ska tävla mot andra på samma villkor, för jag tycker inte alls att gångarter är speciellt kul..
Jag råkade bara bli kär i en islandshäst fast jag borde ha en "stor brun".

Jag är ju av åsikten att det är sååååå häftigt med en stor flygande man på tävlingsbanan i den ökade tölten!!! Massa pälsglans i manen och ordentligt borstad, det röstar jag för!! Ska man klippa sin häst tycker jag faktiskt det är snyggast med halvklippning eller spårklippning eller något jämfört med helrakat, då får man ju fortfarande se den otroliga pälsen de har *le* Är också av åsikten att det är snyggast att tävla utan schabrak eller vojlock eller liknande, hade det inte skadat sadeln hade jag helst lagt sadeln direkt på hästen.....

jag är en av dom, islandstävlingar ska vara islandstävlingar och inget annat :angel: jag vill inte se andra raser på ovalbanorna.

Vill man starta gångartstävlingar får man starta en egen klubb där alla raser tävlar. Det är min åsikt.

Våra islandshästar får inte starta i galopp eller travlöpen på täby eller solvalla heller.

Inget emot travhästar, men ska man tävla islandshäst får man skaffa sig en islandshäst precis som man får skaffa sig en travhäst för att starta trav bland travhästar.

Om jag ville tävla hoppning skulle inte jag skaffa ett russ heller, rätt häst till rätt ändamål så tycker jag.

Många islandsfolk försöker ju redan härma halvbloden/fullbloden genom att avla fram så smäckra hästar att de ser ut som att de är korsade med ett fullblod och bara behållt massor av man och en eller två extra gångarter...

Niela:
Hur tänkte du nu? Jag håller med om att knoppar är fint, men hallå det går ju inte att rycka/klippa manen på en islänning då ser den ju utvecklingsförstörd ut :eek:

:rofl::rofl:

Hemmavid kan det vara både smutsig och fult ( inte hästens utrustning utan jag själv) På kurser och tävling tycker jag nog man ska se lite enhetlig och proper ut, men jag tycker absolut inte att märken är viktigt. Är det inte det som är lite charmigt med islandsvärlden, att hästen får vara häst och man fokuserar på annat än hur fina knoppar hästen har?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 432
Senast: hhere
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 322
Senast: Bison
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 554
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka