Hur viktigt är kläderna?

Sv: Hur viktigt är kläderna?

Jag tycker att det är super kul att matcha.. Jag har tex en lila outfit, en turkos, en silver och en guld.. Både märkes och icke märkes saker.. Jag kör på det jag tycker ser snyggt ut.
Jag tycker det är så tråkigt med bara svart & vitt på tävling..
Så om ni skulle se en färgklick någon gång på en tävling så kanske det är jag.. Om jag nu vågar mig ut på tävling. :)

Jag har inte tävlat super mycket men häst & ryttare skall vara rena och propra ;)
När jag har tävlat har jag haft svarta eller vita ridbyxor med stövlar, och så har jag haft antingen en grå eller cremé färgad Islands tröja. Har nämligen inte hittat någon bra kavaj ännu...
Hästen har svart vojlock syns minst på min mörkbruna, sen är sadel och träns självklart ny smörjt och matchande färg :)

Åh, you are my soulmate! Blandad metall eller blandad läder är det värsta som finns!!! Hur svårt kan det vara att matcha nosgrimma m nackstycke? ;)

haha de värsta är att jag tränar grannens häst och så skulle hon köpa ett nytt träns till hästen och jag sa klart och tydligt att hon skulle klicka i kromspännen eftersom bettet har silver ringar. Tror du inte det kommer hem ett träns med mässingspännen på nackstycket och silverspännen på nosgrimman och guldspännen på tyglarna :p

Haha och jag retar mig så mkt på det så jag funderar på att köpa nytt nackstycke och nya tyglar fast det inte ens är min häst :p

då är man fanatisk haha :D

Vad jag tycker är bland det mest fula som går att skåda är vita jodpursbyxor, det ser ut som pyjamas byxa, och har man inte större ambition än att smeta på sig sådana så kan man lika gärna låta bli och ta sin vanliga ridbyxor till tävling.;)

Åh, vad jag håller med dig Boj!! Vill man ha jodpursbyxor ska det vara ett par snygga av islandsmodell i svart! Såna som jag alltid har till vardags, men även tävlar med någon gång när ridstövlarna gått sönder.
Annars ser jag till att ha vita ridbyxor, jodpurs med gaiter (så att det ser ut som ridstövlar i väntan på att jag ska hitta ett par i min storlek), svart kavaj, vit skjorta och röd slips. Jag tycker själv att det blir mycket propert!

Till vardags ser jag också till att jag är "vardagligt proper". Jag har köpt snygga islandsridbyxor och snygg jacka. Jag tränar ju även andras hästar plus att jag är extremt mycket i stallet varför jag vill ha kläder jag trivs i och känner mig lagom snygg i.
Till hästarna är jag däremot inte alls särskilt bra på att matcha. Jag försöker att ha svart till det mesta, men eftersom jag har separata nackstycken till de olika bett jag använder matchar det inte alltid perfekt på hemmaplan när jag kombinerar olika bett och nosgrimma. Men huvudsaken är att hästen får det bästa bettet för dagen.

finns en gammal avelsvisar film från 96 eller 97 som vi har här hemma och där rider flera av avelsryttarna i ljusa jodpursbyxor och så har de jätte stora jackor till det, ser jätte kul ut och vi kallade det för tält och pyamas klädsel :D

Vad jag tycker är bland det mest fula som går att skåda är vita jodpursbyxor, det ser ut som pyjamas byxa, och har man inte större ambition än att smeta på sig sådana så kan man lika gärna låta bli och ta sin vanliga ridbyxor till tävling.;)

Håller med!! Det är SÅÅÅÅ fult! :eek:

Vita ridbyxor är helt klart snyggt och kavaj.. är det tävling så är det och då skall man vara nsygg och lite det där extra.

Så vita brallor snygg kavaj snygg "rosett" snygg i håret och gärna snyggt sminkat med glitter om ögonen=)

Hästen skall va ren och skimmra pälsglans the lux schabrak är ett måste i mina ögon ett snyggt i någon läcker färg=)
Om man inte ska ha vita brallor och kavaj är ett måste att matscha iallafall det går inte att ha blåa ridbyxor och grön tröjja. Det går fet bort.

För mig gör det inget som det är lite snobbigt bara för man vill lyxa till det lite på tävling och visa upp sig behöver man ju inte vara snobbig till sättet.Vilket är huvudsaken tycker jag!

Jag tycker det är synd att man inte får fläta manen inom islandshästsporten likaväl som kläderna igemntligen har obetydelse så herregud vad gör de om man vill ha en ardennerfläta ute påtävling?

Det är ju inte som så att man ändrar hästens ursprung för de:D kan till å med tycka att det är lättare att se om hästen tar rätt galopp vilket kan för vissa va svårt å avgöra med 1 meter flygande man ivägen.

Så själv hoppas jag att dessa regler lättas lite på OM/NÄR svenska ridsportsförbunder och SIF slår samman.

Hoppas man i framtiden då iallafall får fläta knoppa manen på islandshästtävlingarna.

Kan någon som är duktig hitta frasen där det står att man inte får raka hela ben på islandshäst för att få tävla??

Att man inte får visa så vet jag men tävla..

men usch jag vill inte se flätade eller knoppade islandshästar ute på banorna :p

Och inte heller stubbman eller halvblodsman fy fasen :cool:

Islandshästar ska vara naturliga och ha långa fina manar :)

Varför ska man raka benen på dom? det är väl bra om dom får ha pälsen kvar där, där blir dom ju ändå inte svettiga. Tycker faktiskt att det är finare med pudel strumpor till den rakade kroppen än en helrakad häst.

Nej jag hoppas verkligen inte det blir en snobbsport men det är det nog tyvärr redan med alla märken och det känns som att islandshästfolket tar efter halvblodsvärlden mer och mer av någon anledning.
Och där ingår ju märkes grejset, sånt om något skapar ju stress och " tillbaka till skolan" känsla, där man var tvugen att ha det senaste osv för att inte bli totalt utfryst.

Men iaf.

På tävling tycker jag det är viktigt att se fin ut, inte så att jag står och badar hästen om det är höst och 5 plusgrader men borsta igenom mer än vanligt och rykta, glansspray osv så han ser riktigt ren ut.
Nu när jag har en "vit" häst lär jag väl få tvätta man och svans iaf om jag vill att det ska riktigt fint ut.
Sen brukar jag alltid smörja sadel, träns och ridstövlar.
Jag tycker med att på tävling kan man ju se lite fin ut iaf och inte ha 5 olika färger på sig utan det snyggaste är helt klart vita ridbyxor(tycker jag nästan är standard) och kavaj om det är en lite "finare" tävling annars är islandströja och en snygg välsittande klubbjacka okej men tycker inte tjocka tröjor annars är så fint precis.

Jag har alltid ridstövlar som jag smörjt som sagt och sätter på mig precis innan jag ska rida fram har dem inte och går runt och mockar i utan enbart för tävling.

På träning har jag det som passar bäst för vädret men så lite som möjligt inte overall eftersom tränaren ska kunna se lite hur man sitter osv.
Och då har jag iaf snygga ridkläder tar inte de mest slitna ridbyxorna precis.

Men hemma...oj oj där snackar vi annan liga haha där är ALLT okej och det är väldigt sällan jag rider i ridbyxor orka tränga på sig dem varenda dag nej nej.
Men ska jag verkligen träna ordentligt så sitter man ju bättre med ridbyxor så då brukar jag "lyxa till det" annars har jag mjukisar rider i princip alltid själv och knappt någon som ser en här ute i skogarna så lite därför annars hade jag nog skärpt till mig för då hade det ju varit någon mening känns det som.
skittrist att alltid rida själv:(...
Men men..
Har det som är skönast helt enkelt.

men usch jag vill inte se flätade eller knoppade islandshästar ute på banorna :p

Och inte heller stubbman eller halvblodsman fy fasen :cool:

Islandshästar ska vara naturliga och ha långa fina manar :)

Varför ska man raka benen på dom? det är väl bra om dom får ha pälsen kvar där, där blir dom ju ändå inte svettiga. Tycker faktiskt att det är finare med pudel strumpor till den rakade kroppen än en helrakad häst.

Håller helt med dig:bow:jag hoppas innerligt att det inte blir några stora(helst inga) förändringar som liknar vanliga ridhästtävlingsreglerna om det slås ihopa det där grejsamojset(tappade ordet).
Man vill ju bevara rasen och allt runt i kring det är ju det som islänningarna kämpat så hårt för och det ska ju inte vi komma och förstöra och det var lite därför iaf jag valde islandshästar, för att det är en urras med sitt speciella utseende osv.
Varför försöka efterlikna halvbloden då kan man köpa annan ras tycker jag:mad: inte förstöra vår fina islandshäst.:love:

Varför vill du inte ha islandshästen som den är? Känns lite som du vill ha mer ponnystuk om man läser dina inlägg i olika trådar.
Bara undrar, vill inte bråka ;-)

Varför försöka efterlikna halvbloden då kan man köpa annan ras tycker jag:mad: inte förstöra vår fina islandshäst.:love:

Många islandsfolk försöker ju redan härma halvbloden/fullbloden genom att avla fram så smäckra hästar att de ser ut som att de är korsade med ett fullblod och bara behållt massor av man och en eller två extra gångarter...

Niela:
Hur tänkte du nu? Jag håller med om att knoppar är fint, men hallå det går ju inte att rycka/klippa manen på en islänning då ser den ju utvecklingsförstörd ut :eek:
Å knoppa stor fluffig islandsman, ja det kan vi ju diskutera hur vackert det är....

Däremot kan jag köpa att det vore vackert med en välgjord ardennerfläta som sitter kvar..
Jag flätade min häst senast förra veckan både med ardennerfläta och flätad svans å det är faktiskt fint även på islänningar :love:

Så själv hoppas jag att dessa regler lättas lite på OM/NÄR svenska ridsportsförbunder och SIF slår samman.

Det hoppas INTE jag!:eek:

Hoppas man i framtiden då iallafall får fläta knoppa manen på islandshästtävlingarna.

Då är det bättre att byta ras än att lägga fram sånt trams! Vi vill ha våra tussar fluffiga och gosiga!:love:

Kan någon som är duktig hitta frasen där det står att man inte får raka hela ben på islandshäst för att få tävla??

Man får inte ändra hästens ursprungsutseende såsom man, svans eller hovskägg. Ser ingen som helst anledning med att göra det heller!:confused:

Att man inte får visa så vet jag men tävla..

Menade inte att vara spydig, men förstår inte alla dessa dumma påhitt. Det är islandshästar vi pratar om, ingen liten framavlad dressyrponny! :idea:

Många islandsfolk försöker ju redan härma halvbloden/fullbloden genom att avla fram så smäckra hästar att de ser ut som att de är korsade med ett fullblod och bara behållt massor av man och en eller två extra gångarter...

Niela:
Hur tänkte du nu? Jag håller med om att knoppar är fint, men hallå det går ju inte att rycka/klippa manen på en islänning då ser den ju utvecklingsförstörd ut :eek:
Å knoppa stor fluffig islandsman, ja det kan vi ju diskutera hur vackert det är....

Däremot kan jag köpa att det vore vackert med en välgjord ardennerfläta som sitter kvar..
Jag flätade min häst senast förra veckan både med ardennerfläta och flätad svans å det är faktiskt fint även på islänningar :love:

Håller med både dig och Tessinino fullständig idioti att försöka göra om något som redan är så perfekt:love:

Det är ju det speciella med islandshästen att de varit bevarade från i princip allt förutom dem själva i alla dessa år och det skapat en stark hållbar ras, det är INGET halvblod eller smäcker ponny men det är ju inte meningen heller.

Jag blir ärligt ledsen så jag hade kunnat gråta, (låter löjligt kanske) när jag tänker på hur vi gör om/försämrar något som islänningarna kämpat i århundraden med att bevara.

Hur tror folk att vuxna människor ska kunna rida på smäckra fullblod(som dessutom är avsevärt mindre än ett fullblod) och tro att de ska vara viktbärande?:crazy:
Och sen lägga på höjd på det, kommer bli ett vingligt spektakel.

Bara sedan jag började med islandshästar för ynka 12år sedan har det hänt så extremt mycket och det är oroande med tanke på hur länge rasen tidigare varit orörd som sagt:cry: jag tror vi går i vårt eget fördärv.:cry:

Nej de som inte vill ha islandshästen för vad den är:love: borde köpa sig en annan ras för det är uppenbarligen inte rätt om man inte är nöjd med hur de är skapade.

Lite som ett förhållande, försöker man göra om en person till något den inte ens är i närhten av att vara ska man nog skaffa en annan kille som ÄR sån som man vill ha honom redan från början.

Ja alltså, man knoppar dressyrmanar. För att dom är så tramsigt taniga och tunna. Våra islänningar ska ha mycket lång och vacker man. En sån
man knoppar man inte. De skulle vara stora som äpplen, varje knopp! Snyggt :angel:

Jag menar johej, ska jag knoppa dennes man också eller? ;) IDIOTI!
gloidrejer_180353097.jpg

Låt islandshästen vara islandshäst!

Ja alltså, man knoppar dressyrmanar. För att dom är så tramsigt taniga och tunna. Våra islänningar ska ha mycket lång och vacker man. En sån
man knoppar man inte. De skulle vara stora som äpplen, varje knopp! Snyggt :angel:

Jag menar johej, ska jag knoppa dennes man också eller? ;) IDIOTI!
gloidrejer_180353097.jpg

Låt islandshästen vara islandshäst!

Du har en fuskhäst! Jag vill också ha sådär lång å fin man på min pålle :love:
Du har säkert satt i extensions ;)

Nej knoppar på en islandshäst kan inte bli snyggt, dock blir ju inte hästen mindre islandshäst för att den råkar få en skitful frisyr av en matte eller husse med hjärnsläpp...

Men smaken är som baken, delad...

Men hemma...oj oj där snackar vi annan liga haha där är ALLT okej och det är väldigt sällan jag rider i ridbyxor orka tränga på sig dem varenda dag nej nej.

Åh, skönt att fler tänker så. Jag rider för det mesta i jeans, speciellt ett par jeans som är gamla och tunnslitna, de är helt underbara!

På vintern drar jag bara över ett par chaps eller termobyxor och på sommaren rider jag i bara jeansen. Fast på sommaren är jag faktiskt liiite bättre på att dra på mig ridbyxorna, då byter jag alltid om när jag åker hemifrån. Om jag kommer direkt ifrån något annat ställe så blir det de jeansen jag har på mig för dagen. :D

Det är min förra häst som nu är såld. tyvärr. men vacker som få.
Och ja, det ser ut som extensions ;)

Jag tycker bara att även om man vill klä sig fint och ha fina grejer så kan man väl försöka bevara islandshästen?
Klart man kan raka den och hålla på, men det finns väl någon gräns?

Fö så lever jag mer eller mindre i mina ridbyxor, tycker det är det skönaste som finns :D

Jag vill alltid matcha mina kläder med rätt färger och vara fin, även om jag bara ska rida ut i skogen. På tävling har jag alltid vita ridbyxor, med resten svart. :)

Jag tycker som någon annan skrev, man ska se presentabel ut, proper.
Jag har alltid vita ridbyxor och svarta stövlar. Oftast kavaj om det inte är en mindre tävling då jag antagligen väljer en klubbjacka (våran är fin, ganska slimmad, och jag har svart=neutralt).

Hästen är alltid nybadad och utrustningen nyputsad och nytvättad. Dock vill jag inte att idén med att fläta/knoppa hästen ska komma till islandshästvärlden, jag vill ha naturligt! Dock gillar jag rakade hästar (inte bara för funktionen, utan det är snyggt med), brukade ha min helrakad med pudelben. Jag kör på bara svart och vitt när jag är ute och tävlar. Har dock köpt mig lite olika slipsar nu, för att kunna variera där ;)

På hemmaplan eller när jag åker på kurser/träningar så försöker jag också se hel och ren ut, jag gillar när allt passar ihop i färger, men väljer oftast neutrala färger så som grått och svart. (gäller både mig själv och hästen)

Faaaaaaaaast, en kall dag föredrar jag overallen framför allt matchande :angel:

Vill påpeka att jag självklart inte rakar hästen mer än vad som behövs. (rakar alltså inte för rakningens skull)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
680
Senast: tara
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 395
Senast: hhere
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
735
Senast: Bison
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 513
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka