Hur viktig är mineralbalansen till en vuxen häst?

DeadSerious

Trådstartare
Ja, frågan finns i rubriken.

Jag har alltid fått lära mig att mineralbalansen är väldigt viktig för unghästar, då deras skelett är "under uppbyggnad" och såklart skall bli så starkt som möjligt. Jag personligen har alltid sett till att ha mineralerna i balans även till äldre hästar, och kommer fortsätta göra så, men har helt enkelt börjat fundera på hur stor skillnad det gör när skelettet redan är färdigt så att säga. Är det någon skillnad på om man ger för mycket kalcium vs om man ger för mycket fosfor exempelvis? Är det ena värre än det andra?

Sv: Hur viktig är mineralbalansen till en vuxen häst?

Spontant så är ju skelettet "levande" hela livstiden även om det inte växer så byts ju allting ut eller vad man ska säga. Så jag tror väldigt viktigt! Men kanske att en vuxen häst får men först efter en längre tids brister/felbalanser, jämfört med en växande unghäst som behöver rätt mängd/kvot NU för att inte växa fel liksom?

Väntar spänt på svar jag med!

Det är ungefär så mina tankar går också! Vore himla roligt om någon mer insatt kunde förklara lite närmare hur det egentligen ligger till :)

Hästens näringsbehov och utfodring - Christina Planck.

Kortfattat - ja mineralkvoterna är viktiga även för vuxna! :)

Det är såklart absolut viktigast för dräktiga ston och växande hästar men även för vuxna hästar. Och då naturligtvis viktigare ju mer hästen tränas och används.

Skelettet är hästens mineralförråd och en obalans/underskott kan på en vuxen häst ge tex benskörhet, njurproblem, dåligt allmäntillstånd med sjukdomar som följd, hjärtproblem, muskelproblem, nervositet, proteinbrist. Beroende på underskott/överskott kommer symptom snabbare eller långsammare och ofta smygande.
Det är ju också så att mineralerna samspelar så att tex ett öv överskott av det ena kan ge ett underskott av det andra, även om man ger hästen det den ska ha behovsmässigt av en viss mineral!

Så visst, även om en häst som bara knatar i hagen kanske klarar sig bra så kommer den vara mer predisponerad för skador och sjukdomar om den får dåligt med eller obalanser mineralmässigt. Och med en tränande häst kan man ju lätt förstå vad konsekvenserna kan bli, även om man också kanske upptäcker problemet tidigare (vilket iof inte hjälper om problemet är att benet gått av...).

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 463
Senast: _Taggis_
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en sak att säga när det gäller vett, etikett och rent allmänt hyfs. Jag är uppriktigt sagt skittrött på att tacka för gåvor som...
Svar
0
· Visningar
1 093
Senast: Skorpion76
·
Foder & Strö (Hittade ingen annan tråd om ämnet) Som jag förstått det så behöver man inte tilläggsfodra med vitaminer under betet eftersom det...
2
Svar
28
· Visningar
5 349
Hästmänniskan Behöver andras syn på det hela för just nu sliter jag bara håret över hur jag kan känna så här... Det har väl varit i nån månad nu...
2
Svar
28
· Visningar
3 740
Senast: EmblaAsk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundarna parade sig-vad gör vi?
  • Kattbilder #10