Hur vida är koppjärnen till Pessoa Gen X-Elite

Breen

Trådstartare
i grader? Någon som har en aning om hur vida/smala koppjärnen är som sitter i Lippo Vanessa respektive Pessoa Gen X-Elite. Hade varit skönt att slippa köpa hem på måfå. Eller så kanske det finns någon som vet hur vida/smala koppjärnen som sitter i Lippos islandssadlar är?

i grader? Någon som har en aning om hur vida/smala koppjärnen är som sitter i Lippo Vanessa respektive Pessoa Gen X-Elite. Hade varit skönt att slippa köpa hem på måfå. Eller så kanske det finns någon som vet hur vida/smala koppjärnen som sitter i Lippos islandssadlar är?
Har faktiskt ingen riktig aning hur vida alla deras koppjärn är. Såg att de hade xxx-vida till och med, men de ser inte så jättevida ut till att börja med...

Du kanske kan maila återförsäljaren och be denne mäta eller plocka fram tillverkarens info om hur många grades vinkel koppjärnet har. Då får du ett hum om hur vida de är och vilken bom du behöver.

Har faktiskt ingen riktig aning hur vida alla deras koppjärn är. Såg att de hade xxx-vida till och med, men de ser inte så jättevida ut till att börja med...

Du kanske kan maila återförsäljaren och be denne mäta eller plocka fram tillverkarens info om hur många grades vinkel koppjärnet har. Då får du ett hum om hur vida de är och vilken bom du behöver.

Jo, jag misstänker att de inte är särskilt vida. Jag har försökt med flera återförsäljare utan att någon har kunnat återge några grader. Jag får väl ta gradskivan med mig och bege mig till en butik. Jag har varit bortskämd med Eques sadlar där det tydligt står hur många grader varje koppjärn är. Tycker den informationen borde gå att finna om Pessoas koppjärn och Lippos koppjärn också.

Jag TROR att W = grön skulle kunna vara ca 95 grader. Min ena häst hade den vinkeln när han fick sin Lippo utprovad. Nu såldes den då TROTS att sadelutprovare var ute så tryckte den på hans manke... Jag gillade dock sadeln och nu funderar jag på en till min andra - typ samma rygg, men liten manke...

Det som dock gör mig helfunderad kring detta (för jag söker också information om samma sak) är att om samma logik följer som för många andra sadeltillverkare (ej alla) att de ökar med ca 8grader per strl så skulle alltså grå/XW vara ca 103 grader, XXW/vit 111grader och XXXW/röd 119 grader och jag har svårt att se att den röda är så vid... Jag skulle behöva vit 111 grader (hästen är 108 grader)... men då blir nog bommen svängd istället... Phew.

Såvitt jag vet är det vidaste koppjärnet (Xxxw) till Lippo och Pessoa-sadlar (det var det röda om jag kommer ihåg rätt) ca 105 grader. :)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har googlat och sökt i forumet men inte hittat något svar på min fråga, men finns det någon tråd dom tar upp specifikt denna...
Svar
5
· Visningar
1 539
Senast: caballus
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 759
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 424
Senast: Migo
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 817
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar