hur vet man

G

Gina

hej!
Jag har precis skaffat mig en liten golden tik. Har läst sa himmla mycket nu om HD och att det är vanligt bland golden. Är jätte rädd för det nu :( Hur och när märker man sant om hon har det? Kan jag göra nat för att förhindra det? Har ingen aning om hennes föräldrar sa jag kan inte veta om hon har det i släkten.
Kram

För det första - dumt å köpa hund om man inte har koll på föräldrar mm!
Man höftledsröntgar vid ett års ålder och får då domen. Du kan inget göra, d är medfött dock finns d mycket å göra för en hund som man har diagnos på, inte för att d kan bli bättre men man kan skydda hunden från å märka av d...

Kan du inte fråga uppfödaren nu om höftledsstatus på föräldrarna? Det kan vara bra att veta. Du kan inte förhindra att hunden får hd eftersom det är en genetisk faktor inblandad med det finns en del som du kan göra för att det kanske inte ska bli värre. Var nogrann med vad du ger för foder till hunden, det ska vara ett valpfoder speciellt avsett till storvuxna hundar, sådana som väger över 25 kg som vuxna. Se till att inte överutfodra hunden och låt den absolut inte bli överviktig! Motion efter hundens egna önskemål, undvik monoton och slitsam träning som cykel eller drag.
HD är ju tyvärr multifaktorellt och även om föräldrarna är friröntgade kan din hund ha hd i alla fall.

Hoppas det går bra, men ett tips till nästa valpköp är att kolla föräldradjurens hälsostatus vad gäller rastypiska sjukdomar.

Om din hund har stamtavla kan du gå in på "Hunddata" på SKK:s sida och kolla upp föräldradjuren. Är det en valp/unghund som du har köpt rekomenderar jag dig att behandla hunden som om den har lindrig HD tills dess att den är ca 1,5 år och då röntga den för att veta HD status. (läs på den andra HD-tråden)

Även en hund med lindrig HD kan få ett långt och lyckligt liv bara man tar hänsyn till hundens förutsättningar i träningen. Varierad träning, god muskelmassa och lagom hull låter hunden hålla länge.

Mvh
Duvan

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 777
Senast: Maniac123
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 235
Senast: Red_Chili
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 457
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 109
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA