Hur vet man vad lönen bör ligga på?

Magiana

Trådstartare
Jag borde verkligen komma till skott och prata lön med min chef då mina arbetsuppgifter ändrats en del sedan lönen sattes. Men jag vet inte ens vad som är rimligt att be om. Jag har faktiskt inte ens en titel. När folk frågar vad jag jobbar med så brukar jag svara att jag jobbar som kontorsassistent eller administrativ assistent då det låter ungefär som det jag håller på med. Men jag roddar ju 4 webbsajter också med en hel del ansvar för att de funkar och byggs så som vi vill ha dem, så det borde ju dra upp lönen? Jag har kollat på http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrkeskategori/Data-IT-101 men undrar vad det egentligen är för skillnad på en webbredaktör och en webbansvarig.

Hur ska jag tänka här? Vissa av mina arbetsuppgifter är rätt enkla medan andra kräver mer.
 
Sv: Hur vet man vad lönen bör ligga på?

Jag är inte med i facket, bara a-kassan. Borde väl gå med... Jag tror ju inte vi ens har kollektivavtal på jobbet då jag är den enda som är fast anställd (och innan jag började var ingen det.) Det betyder väl också att jag inte får någon tjänstepension?
 
Sv: Hur vet man vad lönen bör ligga på?

kl.

Kollade på "mitt" fack vad det skulle kosta att var medlem. Det var dyrt tycker jag :( 225 kr per månad blir det för mig.
 
Sv: Hur vet man vad lönen bör ligga på?

kl.

Kollade på "mitt" fack vad det skulle kosta att var medlem. Det var dyrt tycker jag :( 225 kr per månad blir det för mig.

Drygt en tia om dagen för att få hjälp, vara solidarisk, få tillgång till en stor mängd kunskap. Njae va?

Jag betalar mer för min morgontidning. Den gör inte ett skit för mig.
 
Sv: Hur vet man vad lönen bör ligga på?

Jag har ingen morgontidning. Ingen TV heller.

Med a-kasseavgiften tycker jag det är mer tydligt vad man får för pengarna och den är lägre än fackets avgift. Men ok, får jag lönen höjd med mer än 225 kr netto så är det väl värt det.
 
Sv: Hur vet man vad lönen bör ligga på?

Fast det är ju bättre att få ett bud först och sedan kontrollera om det är skäligt. Om du begär något du sedan inte får, vad gör du? Säger upp dig?
 
Sv: Hur vet man vad lönen bör ligga på?

Jag har ingen morgontidning. Ingen TV heller.

Med a-kasseavgiften tycker jag det är mer tydligt vad man får för pengarna och den är lägre än fackets avgift. Men ok, får jag lönen höjd med mer än 225 kr netto så är det väl värt det.

Fast du har internet.
Jag har ingen TV, men Radiotjänst upplyste mig om att jag är skyldig att betala iom att jag har internet. Och skickade en räkning. DET är dyrt skit för något jag inte nyttjar.

Jag betalar hellre ett par hundra till facket som faktiskt GÖR nåt för mig än till Radiotjänst för att jag SKULLE KUNNA titta på TV ifall jag ville...

Nåja. Facket är bra att ha när det verkligen behövs. Se det som en försäkring.
 
Sv: Hur vet man vad lönen bör ligga på?

Så dyrt var det ju inte, säger jag som är van vid min mans avgift som kostar 650 kr i månaden..
Och då är den sänkt. Ett tag låg den på 940 kr i månaden. Hutlöst!

Gå med tycker jag!
Säger som Tanten, se det som en försäkring.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur vet man vad lönen bör ligga på?

Nu kommer den dummaste frågan av alla: försäkring för vad?

kl.
Ska man se det strikt så äger jag inte min dator. Det är egenanställningsföretaget som gör det, så det är inte jag som är datorinnehavare. För det andra kan jag se mig som inneboende, även om min stuga är friliggande (på jordbruksfastighet med hyresvärdens bostad precis bredvid) och internet ingår i min hyra. Jag drar slutsatsen att det redan betalas till radiotjänst där. Så av två skäl ger jag blanka f-n i radiotjänst.

Men det här var ju verkligen OT och inte vad jag tänkt diskutera.
 
Sv: Hur vet man vad lönen bör ligga på?

Nä, vi ska inte förlänga diskussionen - men de skäl du anger funkar inte mot radiotjänst. :D Du har tillgång - du ska betala.

Men i övrigt så kan du ju tex titta på Ninnururs tråd för att se att det finns försäkringar via facket som hjälper ifall "om" skulle inträffa.

Vi hade nytta av en försäkring som fanns via exets fack för vårt barn. Det blev en rejäl summa som betalades ut som invaliditetsersättning när hon fick diabetes. Samma när hunden krockade med dörren på grannens bil. Fackets hemförsäkring med drulleförsäkring täckte verkstadskostnaden.
 
Sv: Hur vet man vad lönen bör ligga på?

Vi har tex våra barn försäkrade via facket och även min man. Själv har jag ingen livförsäkring för det får jag inte, men borde kanske skaffa en olycksförsäkring och det går genom dom.
 
Sv: Hur vet man vad lönen bör ligga på?

Nu kommer den dummaste frågan av alla: försäkring för vad?

Arbetslöshet vid uppsägning eller konkurs - finns exempelvis bra inkomstförsäkringar genom facket.

Men om enda anledningen att vara med är att du ska få bättre lön imorgon - ska du inte vara med. Facket handlar om helt andra saker, som trygghet och att de som råkar illa ut ska få bra hjälp. Är man helt säker på att aldrig behöva hjälp och fullständigt skiter i om andra som råkar illa ut får hjälp; då ska man inte vara med.
 
Sv: Hur vet man vad lönen bör ligga på?

Vi har tex våra barn försäkrade via facket och även min man. Själv har jag ingen livförsäkring för det får jag inte, men borde kanske skaffa en olycksförsäkring och det går genom dom.

Fast livförsäkring, olycksfallsförsäkring för barn och person går alldeles utmärkt att få lika bra villkor för utan att vara med i facket. I många fall betydligt bättre villkor eftersom det finns en del bolag som sticker ut med bättre villkor än de som gruppansluter.
 
Sv: Hur vet man vad lönen bör ligga på?

Tillgång är inte samma som avgiftsplikt. Jag tror inte ett ögonblick på att man betalar en avgift för varje apparat (många har flera) i ett hushåll/samma adress och inte heller att man är skyldig att betala för att man har sin arbetsdator hemma.

Om "om" skulle hända så händer inte så mycket i mitt fall. Jag är singel utan barn. Mitt sparkapital lär täcka min begravningskostnad med råge.

Vad gäller övriga försäkringar så skulle jag behöva sätta mig in i dem. För egen del har jag redan en hemförsäkring med drulle och en olycksfallsförsäkring.
 
Sv: Hur vet man vad lönen bör ligga på?

Fackens gruppliv är ju rätt unik då den försäkrar alla. Idag är det ju problem bara att få teckna en försäkring.
 
Sv: Hur vet man vad lönen bör ligga på?

Fackens gruppliv är ju rätt unik då den försäkrar alla. Idag är det ju problem bara att få teckna en försäkring.

Jo, och det är därför den inte är bästa möjliga för alla. Jag har en som jag tycker är betydligt bättre. Men man ska teckna liv när man är ung och helfrisk!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
844
Senast: Stekspaden
·
Skola & Jobb Började nytt jobb för 2 veckor sedan. Ingen överlämning har funnits eller upplärning utav arbetsuppgifter, utan jag får springa och ta...
2
Svar
37
· Visningar
4 642
Senast: Soapbubble
·
Kropp & Själ Jag har nystartsjobb, vilket betyder att det är som ett vanligt jobb med vanliga anställningsvillkor förutom att arbetsgivaren får...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 129
Senast: Hyacinth
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 498
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp