Hur vet man sadelstorlek?

IvoryTower

Trådstartare
Alltså finns det några knep som man kan själv kan ta reda på vad bomvidden är på en sadel? Det finns inga märkningar på den sadeln jag är nyfiken på.

Mät hur bred den är i grader och jämför sedan
med en sadel du känner till bomvidden på.
Borde komma hyfsat nära :)

På insidan av kåpan brukar det stå tryckta nummer (kan vara ingraverade oxå)
Det kan stå 16 32 eller liknande, då är sitsen 16" och bomvidden 32. Denhär koden sitter lite olika på olika sadelmärken, så leta ordentligt så kan du nog hitta den. På Stübben står koden på ytterkåpan, och på jaguar står koden på ytterkåpan närmast hästen.

Efter alla år som sadelmakare så har jag konstaterat att bomstorlekar är en djungel där strl är ett relativt begrepp.
Det bästa är att skaffa ett mätintyg för sadelläget och använda detta och inte stirra sig blind på strl på sadeln.

Man mäter hästens sadelläge från, bakom bogbladen och var femte centimeter bakåt under sadeln, omkretsen på hästens bröstkorg, vikt och allmäntillsånd; hull, muskler osv.
Detta görs av sadelmakare, sadelutprovare, eventuellt vissa vet. kan det ochså.

Liknande trådar

Utrustning Är det någon som har koll på Källqvists Genesis sadel med utbytbart koppjärn -->allround mot hopp skulle jag gissa att det är? Är det en...
Svar
7
· Visningar
622
Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
964
Senast: Tora
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
520
Senast: liiinnea
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 087
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XVI