Hur vet man om stoet tillhör en onumrerad familj?

ch791022

Trådstartare
Har ett 3-års sto e:saigon-Briar-Pontus. Som inte tillhör någon av dom numrerade stofamiljerna hur vet jag om hon tillhör någon av dom onumrerade familjerna?

/Camilla

Senast ändrad:
Sv: Hur vet man om stoet tillhör en onumrerad familj?

Jag är okunnig i detta men vad är en stofamilj?

Det är att man kan följa stona i stammen till ett sto som man anser 'börjar' stammen. Dessa stammar ska vara något som lämnat bra hästar och tillfört rasen något, vad jag förstår. Vilka som blir kallade stofamilj bestämmer asvh.

*lite kl*
Lite enkelt så är det så att alla hästar hör till någon stofamilj. Vissa av dessa familjer som lämnat bra resultat har fått nummer.
En stofamilj är raden av ston bakåt i härstamningen. Så att din häst hör till en stofamilj är ju säkert och vill man veta vad det äldsta stoet heter i familjen får man leta i stamböckerna så långt bak det går. Om man inte har turen att ens häst hör till en familj med nummer på.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 024
Senast: Piaff
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
615
Senast: Shaggy
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 986
Senast: Nixehen
·
Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 779
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar